امیرجواهری لنگرودی : نگاهی به اعتصاب سراسری کامیون داران و درس های آن

وبلاگ کارگری راه کارگر: فراخوان به اعتراض سراسری رانندگان و کامیون داران:
بزرگ ترین اعتراض و اعتصاب سراسری رانندگان و کامیون داران کشور آغاز شده است !
نگارنده : امیر جواهری لنگرودی

اعتصاب از روز اول خرداد۹۷ در اینجا و آنجا آغاز شد و به سرعت تا روز دوم بیش از ۲۵استان و دست کم ۷۶شهر از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب به پای اعتصاب رفتند ، در کنار فهرست بلند اعتصاب کامیونداران در سطح شهر ها در دومین روز اعتصاب در چندین شهر ما شاهد کمبود شدید بنزین و شکل گیری صف های کیلومتری در استان فارس و کمبود گازوئیل در تهران شده و در وحشت از پیامدهای مختلف قحطی بنزین و از کار افتادن بخشی از حمل و نقل شهری و بین شهری، برخی مسئولان محلی، وعده افزایش قیمت حمل بار و کاهش تعرفه بیمه را مطرح کرده اند . درپنجشنبه سومین روز، اعتصاب و اعتراض کامیون داران و رانندگان به سراسر کشور سرایت کرده و بیش از صد شهر را در نوردید فهرست شهرها، جنبه سراسری این اعتصاب فراگیر کارگری را با وضوح بیشتری نشان می دهد. عناوین خبرها به شرح زیر است:

تجمع کامیون داران قم در ورودی شهرک صنعتی شکوهیه
تجمع رانندگان مهریزدر خیابان روبروی کارخانه کاشی پرسپولیس در پنج کیلومتری جاده این شهر به یزد
تجمع کامیونداران شهرستان های آزادشهر، مینودشت و گالیکش در شرق استان گلستان
تجمع رانندگان وسائل نقليه سنگين ابرکوه در ورودی این شهر
تجمع و اعتراض کامیون داران به گرانی شن و ماسه درمرزن آباد
تجمع رانندگان کامیون خرم آباد، در محل پایانه بار این شهرستان
اعتصاب رانندگان کامیون های حمل بارسیمان دورود وگندم ازنا
تجمع كاميون داران مقابل اداره كل حمل و نقل و راهداري استان كهگيلويه و بويراحمد
تجمع اعتراضی رانندگان تانکرهای سوخت رسان مقابل پالایشگاه شیراز
رانندگان معترض شاهرود جاده شاهرود- بسطام را بستند
تجمع رانندگان کامیون شهرضا در حاشیه کمربندی شهر
اعتصاب کامیون داران در شیروان خراسان
اعتصاب کامیون داران یزد
اعتراض رانندگان کامیون در تبریز
اعتصاب کامیون داران در بندر گناوه
اعتصاب رانندگان در اسد آباد/ اصفهان/بجنورد/سمنان/سبزوار/قزوین/مرند/نوشهر در شهرهای سیرجان، همدان، کوار، تبریز، کنگاور، کرمانشاه، تاکستان، ملایر، قزوین، آباده، یزد، نایین، هفشجان، اراک، تهران و … حول پیکره معینی از خواست : افزایش کرایه؛ کاهش نرخ بیمه، کاهش مبلغ کمیسیون؛ و حق برخورداری از اتحادیه مستقل هستند. تعدادی از کامیون‌داران نیز بیانیه ای را در اولین روز اعتصاب در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. مواردی که آن‌ها در این بیاینه به آن پرداخته بودند، به این شرح بود:«نرخ پایین حمل‌ونقل، گرانی قطعات کامیون و وابستگی‌ آن به قیمت دلار، نبود جاده مناسب و استراحتگاه، دلال و دلال‌بازی در گرفتن بار، اخذ مبالغ غیرقانونی توسط بعضی از پایانه‌ها، نبود جایگاه شغلی، متناسب نبودن میزان حقوق و مزایا»! ، این حرکت نشان داد که همبستگی و اتحاد علیرغم سکوت همه خبرگزاری های رسمی رژیم ، تنها به یاری شبکه های مجازی هم خواهد توانست بسیج گر خوست ها و نیزهای کارگران تقلی گرددو مرجه خود سازمانی را فراهم آورد .
همین اتحاد عمل وسیع و گسترده و طرح خواسته های همسان در سطح کشور، کارگزاران نظام را به عقب نشینی وا داشت و همه در صدد نوعی مصالحه و چانه زنی با تشکل های صنفی موجود کامیونداران بر آمدند. در همین رابطه به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا در سوم اردیبهشت آمده است : » رانندگان بدین‌وسیله قدرت چانه‌زنی خود را به رخ کشیدند و کاری کردند تا ۴۰ ساعت پس از آغاز اعتصاب نهایتا روز چهارشنبه «داریوش امانی» معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای» اعلام کند : «هم‌اکنون در مرحله اخذ مجوز از دستگاه‌های دولتی هستیم تا کرایه رانندگان کامیون را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.» و در ادامه گزارش آمده است: « البته مشخص نیست که دولت چه زمانی افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد کرایه‌بار را تصویب کند. با این حال باید پس از افزایش کرایه‌ها فکری به حال گرانی قطعات کامیون‌ها کرد که افزایش قیمت ارز روی آن تاثیر مستقیم گذاشته است. ضمن اینکه باید نظارت بیشتری بر عملکرد شرکت‌های باربری صورت بگیرد تا اینقدر بی‌حساب و کتاب از رانندگان حق کمیسون نگیرند.» از سویی دیگربه گفته : » «محمد خان بلوکی» مدیرعامل کانون انجمن های صنفی بار، رانندگان و حمل و نقل ترابری کشورمعتقد است تا دست دلالان در کار است رانندگان ناراضی خواهند ماند چراکه آنها به هر میزان که می‌خواهند از صاحبان کامیون به ازای یافتن مشتری، حق کمیسون می‌گیرند.» ولی این همه ماجرا نیست با برشماری خواست های فهرست شده کامیونداران حلقه مفقوده همچنان بر سر جای خود است و آن اینکه انجمن صنفی رانندگان، نمایندگان واقعی رانندگان نیستند و رانندگان خواهان تشکل مستقل هستند. باید قویا اعلام داشت : وسعت دامنه مشارکت رانندگان و کامیون داران در این حرکت و همزمانی اعتراضات، این حرکت صنفی را تا همین جا به بزرگ ترین اعتصاب سراسری کارگری سازمان دهی شده به کمک شبکه های اجتماعی در کشور ما تبدیل کرده است و افق های جدیدی برای حرکت در مسیر اعتراض و اع

تصاب سراسری سایر بخش های نیروی کار گشوده است.

حاصل کلام آنکه : دولت » تدبیر و امید » که باید آنرا دولت تزویر و ریا نامید. دولتی که تا به امروز هست و نیست مردم را به پای ماجراجویی های بدفرجام دستگاه ولایت ریخته، در برابر اعتصاب کامیون داران با همان حربه دوگانه شیرینی و چماق همه رژیم های ضد کارگری برخورد کرده است.
شرینی را با انجام وعده خشک و خالی ، نسیه و نفاق افکنانه در میان رانندگان از طریق اعلام افزایش ۲۰ درصدی کرایه بار از روز شنبه و تغییر نرخ بیمه از ماه آینده است در حالی که «چماق » شامل موارد زیر است:
*- در روز سوم خرداد و در اوج اعتصاب، به کار گرفتن کامیون های ارتش و سپاه برای سوخت رسانی به جایگاهها و خنثی کردن اثرات کمبود بنزین و گازوئیل
*- کمک به اعتصاب شکنی از طریق اسکورت کامیون های اعتصاب شکن با کمک نیروی انتظامی
*- تهدید آشکار رانندگان از سوی نهادهای دولتی به حذف از سیستم اختصاص سهمیه بار در صورت عدم پایان دادن به اعتصاب

با اینهمه اعتصاب در چهارم خرداد همچنان دنبال می گردد وهمانگونه که در پائین آوردیم؛ تاکسی داران نیز روز شنبه را در پیوند آنان به نحوی اعلان حمایت و پیوستگی خود به صف اعتراض اعلام داشته اند. کامیون داران با حمایت گسترده ای که مردم از اقدام آنان کرده اند، با فراخوان های منتشره مبنی بر پیوستن سایر بخش های حمل و نقل شهری و بین شهری به اعتصاب آنان، با اتحاد گسترده و بی نظیری که تاکنون به نمایش گذاشته اند، در صورت ادامه اعتصاب ، اعتصاب شکنان را سر جای خود خواهند نشاند و دولت را وادار خواهند کرد که به مطالبات شان گردن بگذارد. بقول جاهل ها : این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست . چرا که هم اکنون کمپرسی داران محور هراز اعلام داشته اند : در پی گرانی حق بیمه و کاهش تناژ و همچنین گرانی روز افزون لوازم یدکی مصرفی لاستیک و ارتباط مستیقیم آن ها با نوسانات ارزی و مشکل سهمیه سوخت و عدم افزایش نرخ کرایه ها و تقسیم ناعادلانه و غیر کارشناسی میزان تناژ کامیون ها و دیگر مشکلات صنفی و عدم رسیدگی و پاسخگویی اتحادیه صنف کمپرسی داران.
ما رانندگان کمپرسی فعال در حوزه جاده هراز شهرستان آمل بر آن شدیم تا در چهارچوب قوانین جاری و رسمی کشور
و به روش مسالمت آمیزی و بدون هیچگونه حاشیه و خشونت اعتراض خود را نسبت به دادخواهی مطالبات به حق صنف خود اعلام داریم.
بدینوسیله به کلیه رانندگان کمپرسی فعال محور هراز اعلام میگردد:
در روز شنبه در مکان بعد از پلیس راه هراز حضور بهم رسانند و با توقف در کناره خیابان هراز و عدم بارگیری اعتراض خود را اعلام می داریم.
خواسته های رانندگان و کامیونداران از دولت :
١- افزایش کرایه
٢-افزایش سوخت ماهانه افزایش سهمیه روزانه
٣-تصویب قانون جدید وکاهش درصدی نرخ کمیسیون دریافتی ازرانندگان از١٤درصدبه٧درصد…
٤-مستقر کردن دفتر نظارت برکمیسیون دریافتی از رانندگان درپایانه هامخصوصا تهران،یزد،بندرعباس،کرمان،بندرامام،
٥_پرداخت نقدی کرایه شرکت های باربری خلیج فارس وابادان ودیگر شرکت ها
٦- کاهش نرخ بیمه تامین اجتماعی وپرداخت تسهیلات به بازنشستگان ورانندگان
٧_کاهش نرخ عوارض جاده ای
٨_کاهش نرخ مالیات سالانه کامیون
٩_رسیدگی به وضعیت خراب جاده ها…
https://t.me/xozestan41
صدای رانندگان!

با سلام و عرض ادب به تمام برادران و خواهران و همشهری های محترم و هموطنان گرامی
بابت مشکلاتی که در مورد حمل و نقل اعم از سوخت رسانی و مواد غذایی برای شما عزیزان پیش آمده عذر خواهی میکنیم. اگر برای شما فقط بمدت کوتاهی این مشکل پیش آمده، بدانید که ما رانندگان کامیون هر روز و همیشه به عناوین مختلف مشکلات زیادی داریم که چندین برابر مشکل شماست.
امیدواریم که هر چه زودتر مسئولین مربوطه به خواسته های ما رسیدگی کنند تا ما هم دوباره بتوانیم در خدمت شما عزیزان باشیم
از طرف تمامی کامیونداران
بیانیه شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن در حمایت از اعتصاب رانندگان کامیون ها !
شورای هماهنگی خط و ابنیه با انتشار این بیانیه ضمن حمایت کامل خود با اعتصاب رانندگان کامیون ها و تاکید بر خواسته های مشروع این کارگران در سراسر کشور اعلام می کند
باید به تمامی خواسته های این کانون های صنفی که نماینده رانندگان کامیون ها هستند دولت سریعا پاسخ بدهد . شورای هماهنگی برای رسیدگی به وضعیت کارگران راه آهن در ۵ خرداد جلسه تشکیل می دهد ،به احتمال زیاد اعلام اعتصاب عمومی برای کارگران راه آهن بخاطر دریافت نکردن ۴ ماه حقوق و بیمه درمانی و بیمه تکمیلی را صادر می کند
اعلام اعتصاب تاکسی داران سراسر کشور در همبستگی با اعتصاب سراسری رانندگان:

در پی اعتصاب کامیون داران و در همبستگی با این رانندگان محروم ،اعتصاب تاکسیداران هم در این همبستگی اطلاع‌رسانی شد. تاکسیدران گفتند با رانندگانی که در اعتراض به کرایه های کم و مطالبات دیگری از روز اول خرداد در اعتصاب هستند اعلام همبستگی میکنند؛ اداره تاکسیرانی و تمام تاکسیداران سطح کشور اعلام کردند از روز ۳ خرداد تا ۵ خرداد برای همبستگی و همدردی با رانندگان کامیون؛ دست به اعتصاب خواهند زد.در همین رابطه به گزارش کانال راننده های مدرن، با توجه به کاهش شدید قیمت گذاری اسنپ و تپسی به بهانه رقابت با سایر رقبا و به درخواست عده زیادی از شما عزیزان اقداماتی در خصوص رفع مشکل کاهش قیمت‌ها با همکاری کلیه راننده‌ها صورت می‌پذیرد.
روز شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ کلیه اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی شیفت صبح از ساعت ۶:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و شیفت عصر نیز از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۲۱:۰۰ بصورت کامل از دسترس خارج می‌شوند.
در صورتی که خواهان حل دائمی مشکل قیمت‌گذاری ناعادلانه به بهانه رقابت ناسالم هستید، به جمع راننده‌های معترض بپیوندید.
شرکت تک تک ما در این اعتراض باعث افزایش قدرت، اقتدار، و دلگرمی همکاران می‌گردد.
روز شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ از ساعت ۶:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و عصر از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۲۱:۰۰ را در کنار خانواده‌ها سپری خواهیم کرد.

حمایت پرسنل متروی تهران از اعتصاب کامیونداران سراسر کشور:

کارگران و کارکنان متروی تهران از اعتصاب ۵ خرداد تا ۱۰ خرداد
توسط شورای هماهنگی خط و ابنیه اعلام شده است می پیوندند
ادامه اعتصاب و سرکوب رانندگان اعتصابی در اسلام آباد غرب:

سرهنگ سرکوبگر نیروی انتظامی که راننده گان اعتصاب کننده در اسلام آباد غرب را مورد ضرب و شتم قرار داد.

 

 

 

 

 

 

اعلام حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
از اعتصاب کامیون داران

ده روز است که کامیون داران در شهرهای مختلف کشور اعتصاب کرده اند. و در مواردی پلیس نسبت به اعتصاب کنندگان تعرض کرده است. افزایش نرخ کرایه، کاهش حق بیمه رانندگان، کاهش نرخ لوازم یدکی و افزایش حقوق بازنشستگی عمده خواسته های آنان بوده و متاسفانه این زحمت کشان نیز مانند کارگران سایر بخش ها در کشور، معیشتی حداقلی و زیر خط فقر دارند. در برخی از شهرها نیز بخش هایی از رانندگان تاکسی در اعتراض به درآمد زیر خط فقر اعتصاب کرده اند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعتراض و اعتصاب را حق کارگران می داند و هرگونه تعرض نسبت به کامیون داران اعتصاب کننده را محکوم می کند. سندیکا همچنین خواهان رسیدگی فوری به خواسته های کامیون داران و تاکسی داران می باشد. و از فدراسیون کارگران حمل و نقل جهان (ITF) درخواست دارد از اعتصاب کامیون داران و تاکسی داران که عموما برای افزایش سطح معیشت صورت گرفته حمایت نماید.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۱۱ خرداد ۹۷

نگاهی به ادامه اعتصاب سراسری کامیون داران و درس های آن :
ادامه اعتصاب کامیونداران و رانندگان کامیون تا همین جا ی کار ، نشان داد که با بیش از ۱۰۰ هزار راننده طی دهمین روز خود از مرز ۳۱ استان کشور؛ در ۲۸۲ شهر کشور را پوشش داده است که باید از آن بزرگترین اعتصاب در تاریخ چهار دهه اخیر یاد کرد. تا اینجای کار، چنانچه اعتصاب و خواسته های مرکب مطالباتی اعتصاب کنندگان به نتیجه مطلوب و دلخواهشان برسند یا نرسند ، باید گفت : این حرکت نقطه عطفی در سلسله اعتراضات و اعتصابات مطالباتی در ایران است . کامیونداران با حرکت پیوسته خود در برابر شیرینی و شلاق نظام ، مقاومت کردند و توانستند در دل این اعتصاب با کمبود سوخت در جایگاههای عرضه در برخی شهرها و با ایجاد صف های طویل ، نرساندن فرآورده های دامی و کمبود آن ها و عدم انتقال برخی محصولات کشاورزی از مشهودترین موارد تاثیرات ناشی از این اعتصاب بود که اهمیت توجه به مطالبات کامیونداران را بیش از پیش در کانون توجه افکار عمومی گذاشت.
این اعتصاب تاثیرات بسیار گسترده ای به جا گذاشته است. علیرغم همه تمهیداتی که دولت روحانی برای خاموش کردن شعله های این اعتصاب بزرک بکار گرفت . از جمله ؛ به خط کردن ماشین های سپاه و ارتش برای شکستن اعتصاب ، در گزارشات آمده است : اعتصاب گسترده در روزهای گذشته موجب کمبود بنزین در شهرهای مختلفی چون شیراز، اصفهان، یزد و بندرعباس شد، اما همزمان گزارش‌‌هایی مبنی بر اسکورت برخی کامیون‌ها توسط ماموران انتظامی و سعی در تامین بنزین این شهرها داشتند که در برخی مناطق توسط رانندگان کامیون از این کار جلوگیری شد. یا جلو انداختن انجمن های صنفی که بلند بلند آوازه سر داد؛ از ادامه اعتصاب این ضد انقلاب و گروههای خارجی اند که سود می برند تا جلو انداختن «داریوش امانی» معاون حمل‌ و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای» در روز سوم اعتصاب که اعلام کند : «هم‌ اکنون در مرحله اخذ مجوز از دستگاه‌های دولتی هستیم تا کرایه رانندگان کامیون را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.» و در ادامه « البته مشخص نیست که دولت چه زمانی افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد کرایه‌ بار را تصویب کند. با این حال باید پس از افزایش کرایه‌ها فکری به حال گرانی قطعات کامیون‌ها کرد که افزایش قیمت ارز روی آن تاثیر مستقیم گذاشته است. ضمن اینکه باید نظارت بیشتری بر عملکرد شرکت‌های باربری صورت بگیرد تا اینقدر بی‌حساب و کتاب از رانندگان حق کمیسیون نگیرند.» این وعده های پا در هوا، نشان می دهد که برای عوامل ریز و درشت رژیم اسلامی ،حرف زدن و وعده سر خرمن دادن آسان است تا عمل واقعی و رضایتمند!
در این میان باید از هم پوشانی هر چند محدود اعتراض رانندگان تاکسی و تاکسی داران در قائم شهر، کرمانشاه ، سنندج ، بوکان ، ارومیه و تهران بزرگ اعلام داشتند : روز شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ کلیه اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی شیفت صبح از ساعت ۶:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و شیفت عصر نیز از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۲۱:۰۰ بصورت کامل از دسترس خارج می‌شوند. همچنین از پیوستن اتوبوس ها در برخی شهرها ، و صدور بیانیه جمعی از کسبه و بازاریان مشهد و صنف تولید کنندگان درب و پنجره در حمایت از اعتصاب سراسری کامیون داران که اعلام داشتند : « حمایت از کامیون داران را به عرصه های عملی خواهیم کشاند»، به این مجموعه باید اعلان حمایت جمعی از پرسنل صنایع نفت و گاز پتروشیمی در ایران را افزود که اعلام داشتند : « ما حمایت خود را از خواسته‌های برحق اعتصابگران شامل افزایش هفتاد درصد کرایه، پرداخت کرایه قبل از تخلیه بار، افزایش حقوق بازنشستگان رانندگان، برداشتن عوارض از ماشینهای سنگین،‌کاهش قیمت لوازم یدکی، کاهش حق بیمه و سایر خواسته‌های این صنف را اعلام می‌کنیم.عده‌یی از همکاران ما که رانندگان نفتکش و حمل‌‌ و نقل تولیدات صنایع نفت و گاز هستند در این اعتصاب هم‌اکنون شرکت داشته و در تمامی مشکلات با سایر رانندگان سهیم هستند. به‌ویژه رانندگانی که در استخدام شرکتهای پیمانکاری صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هستند دارای مشکلات مضاعفی بوده فاقد کوچکترین امنیت شغلی هستند.ما نفتگران سراسر ایران، حمایت خودمان را تا به نتیجه نهایی رسیدن خواسته‌های اعتصابگران اعلام کرده و از احقاق حقوق این عزیزان تا به آخر دفاع می‌کنیم» . در عرصه بین المللی نیز سنديكای رانندگان جاده ایی آمريكا که دربرگيرنده يك ميليون و ۴۰۰ هزار عضو در ايالات متحده و كانادا است، همبستگی خود را با كاميون‌داران اعتصابی در سراسر ايران ابراز كرد.هم از جنبه های مهم همبستگی مطالباتی و طبقاتی با این اعتصاب و نمایش قدرت آن یاد کرد. :
باید گفت: اگر چه حاکمیت با درک سریع ابعاد اعتصاب کامیون داران و تاثیرات آن بسرعت دست به عقب نشینی زد و عقب نشینی موضعی و جزئی را ماهرانه با اعتصاب شکنی، تفرقه اندازی بین اعتصابیون، و تهدید و برخوردهای امنیتی و حتی کشاندن رانندگان قراردادی سپاه و کامیون های آنان در بین اعصابیون و درآمیختن با آنها ، اما اعتصاب کامیون داران تا همین جا به مردم عاصی نشان داده که حاکمیت اگر تجربه و قساوت لازم و کافی برای سرکوب وحشیانه و بیرحمانه شورش های شهری را دارد، در عوض در برابر اعتصابات بزرگ و سراسری امکان دست زدن به کشتار وسیع و بازداشت های دیوانه وار «بازدارنده» را ندارد.
اعتصاب کامیونداران به خاطر ضربآهنگ متوازن، ظرفیت مشارکت پذیری حداکثری، وجود شکل هایی از عنصر سازمان یابی و فاصله گیری از خود انگیختگی، از ظرفیت بی همتایی در سنگربندی های بزرگ و پایدار مطالباتی برخوردار است. ماهیت این اعتصاب سراسری نشان داد ، حلقه ای ضروری و حیاتی برای شکل دادن به آرایش مستقل سراسری اردوی کار کشور در برابر دیکتاتوری و سرمایه و ایجاد تشکل مستقل سراسری کارگران است. درست اینجاست که می توان روی تشکل سراسری کارگران و کارکنان بخش حمل و نقل تاکید کرد و همه فرصت طلبانی که با ادعایی براندازی ( مجاهدین و سلطنت طلبان ) ، که تمام تلاش شان این است که این اعتصابات را به حرکت های اعتراضی کور و سپس سواری گرفتن از آن ها تبدیل کنند، افشاء و بی اعتبار ساخت.

برگرفته از روزشمار کارگری هفته شماره های 9 و 10

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s