وبلاگ کارگری راه کارگر: پیروزی ۵۰۰۰ کارگر اعتصابی معدن سنگ آهن بافق، با تحقق مهم‌ترین مطالبه صنفی آنان پایان یافت. پیشروی کارگران و مقاومت آنان ، دولت حسن روحانی را به عقب نشینی وا داشت .

وبلاگ کارگری راه کارگر: مقاومت و ایستادگی بیش از یکماهه کارگران معدن سنگ آهن بافق بعد از سی و bafgh+ mahdan
هشت رو به بار نشست و دولت حسن روحانی به به عقب نشینی وا داشت اعتراض اقتصادی  بیش از ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق با تحقق مهم‌ترین مطالبه صنفی آنان پایان یافت.

یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: استاندار یزد صبح امروز (چهارشنبه ۴ تیر) در جمع کارگران متحصن حاضر شد و مصوبه هیات دولت مبنی بر لغو واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به بخش خصوصی را در اختیار آنان قرار داد.

به گفته وی، کارگران با تحقق مهم‌ترین مطالبه صنفی‌شان بعد از گذشت ۳۹ روز متوالی به اعتراض صنفی خود پایان دادند.معدن بافق

پیش از این مطالبات کارگران متحصن در جلسه‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته (۲۷ خرداد) در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مطرح شده بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه از لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی با دستور شخصی رئیس‌جمهور و مصوبه هیات دولت در تاریخ ۲۵ خرداد (یکشنبه هفته گذشته) خبر داده بود.

بنابر گزارش ها علیرغم این، تا روز چهارشنبه مصوبه هیات دولت یا دستور مکتوب روحانی برای لغو واگذاری بخشی از سهام معدن به بخش خصوصی به کارگران اعلام نشده بود.

در این میان سفر وزیر کار به شهرستان بافق دو بار بدون اعلام دلیل خاصی لغو شد. قرار بود وزیر کار روز سه‌شنبه ۳ تیر در جمع کارگران متحصن حاضر شود اما سفر آقای ربیعی به شهرستان بافق برای دومین بار لغو شد. پیش‌تر قرار بود وی در تاریخ ۱۲ خرداد در جمع کارگران متحصن حاضر شود که آن سفر نیز به دلایل مبهم لغو شده بود.kargaran-bafogh-2

گفتنی است اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق در اعتراض به خصوصی سازی این معدن از تاریخ ۲۷ اردیبهشت آغاز شده بود و بالاخره دولت را مجبور به عقب نشینی کرد.

===========================
مهلت دو ماهه کارگران معدن سنگ آهن بافق به دولت
سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق با اشاره به پایان اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق بعد از گذشت ۳۹ روز از آغاز اعتراضات از مهلت دوماهه کارگران به دولت برای تعیین سرنوشت نهایی ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن خبر داد.بافق7
«محمد عباسی بافقی» در این باره به ایلنا گفت: «محمد میرمحمدی»، استاندار یزد پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۴ تیر) در جمع کارگران متحصن معدن سنگ آهن مرکزی بافق حاضر شد و نامه «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور و «علی طیب نیا»، وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر لغو واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن به بخش خصوصی را در اختیار کارگران قرار داد.
وی تصریح کرد: آقایان جهانگیری و طیب نیا در این نامه ضمن اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر «لغو موقت» واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن، تعیین سرنوشت نهایی آن را بر عهده استاندار یزد قرار داده‌اند.
به گفته عباسی بافقی، کارگران متحصن بعد از سخنرانی استاندار یزد و نمایندگانشان به سر کار خود بازگشتند.
سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق در پایان در تشریح مطالبات کارگران معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان اظهار کرد: کارگران انتظار دارند بعد از احداث کارخانجات جوار معدنی، سهام معدن در قالب شرکت تعاونی توسعه شهرستان بافق به مردم این شهرستان تعلق بگیرد.
گفتنی است تحصن بیش از ۵ هزار کارگر معدن سنگ‌آهن مرکزی بافق در اعتراض به واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن به بخش خصوصی از تاریخ ۲۷ اردیبهشت آغاز شده بود و بیش از ۳۹ روز به طول انجامید. این اعتراض صنفی ظهر امروز با تحقق مهمترین مطالبه صنفی کارگران مبنی بر لغو واگذاری سهام معدن پایان یافت.
———————————-

تحصن کارگران معدن سنگ‌آهن بافق برای سی و هشتمین روز متوالیبافق3
سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق از تحصن کارگران معدن سنگ‌آهن مرکزی این شهرستان برای سی و هشتمین روز متوالی خبر داد.
«محمد عباسی بافقی» در این باره به ایلنا گفت: تحصن بیش از ۵ هزار کارگر معدن سنگ‌آهن مرکزی بافق در اعتراض به واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن به بخش خصوصی به سی و هشتمین روز متوالی خود وارد شد.
وی با اشاره به بررسی مطالبات کارگران متحصن در جلسه‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته (۲۷ خرداد) در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه از لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی با دستور شخصی رئیس‌جمهور و مصوبه هیات دولت در تاریخ ۲۵ خرداد (یکشنبه هفته گذشته) خبر داد.
به گفته عباسی بافقی، این جلسه با حضور امام‌جمعه، اعضای شورای اسلامی و نمایندگان شهرستان بافق در مجلس نهم برگزار شد اما با گذشت یک هفته، هنوز از مصوبه هیات دولت یا دستور مکتوب رئیس‌جمهور خبری نشده است.
وی در ادامه با اشاره به لغو مجدد سفر وزیر کار به شهرستان بافق، تصریح کرد: قرار بود وزیر کار امروز (سه‌شنبه ۳ تیر) در جمع کارگران متحصن حاضر شود اما سفر آقای ربیعی به شهرستان بافق برای دومین بار لغو شده است.
وی افزود: پیش‌تر قرار بود آقای ربیعی در تاریخ ۱۲ خرداد در جمع کارگران متحصن حاضر شود که آن سفر نیز به دلایل مبهم لغو شده بود.
سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق با انتقاد از تعلل دولت در ابلاغ مصوبه لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی، بیان کرد: از تهران مخابره می‌شود دولت به دلیل آنکه کارگران از پیگیری مطالباتشان کوتاه نیامده و سر کار خود حاضر نشده‌اند، حاضر نیست در مقابل آنان کوتاه بیاید.
وی با اشاره به جلسه‌ای که قرار بود پس از بازگشت معاون اول رئیس‌جمهور به کشور به‌منظور بررسی لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی برگزار شود، از آقای جهانگیری به دلیل آنکه برای برگزاری این جلسه وقت نمی‌دهد، انتقاد کرد.
سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق در پایان اظهار کرد: اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ‌آهن مرکزی بافق در شرایطی به چهلمین روز متوالی‌اش نزدیک می‌شود که اظهارات متناقض مسئولان دولتی باعث شده است دیوار بی‌اعتمادی میان کارگران متحصن و دولت هر روز بلندتر از قبل شود.
گفتنی است اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق در اعتراض به خصوصی سازی این معدن از تاریخ ۲۷ اردیبهشت آغاز شده است.
اعلام حمایت ها :
ادامه اعتصاب کارگران در بافق و ضرورت ایجاد تشکل معدن چیانبافق8
اعتصاب بیش از 5 هزار کارگر و مهندس شرکت سنگ آهن مرکزی شهرستان بافق در استان یزد هم چنان ادامه دارد و بر اساس خبرها، بیست و سومین روز خود را پشت سر گذاشت. مهم ترین خواست کارگران اعتصابی، جلوگیری از خصوصی سازی این معدن است و به نظر می رسد مقام های دولتی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه در دستور کار ندارند.
ما به عنوان جمعی از کارگران و فعالین کارگری که در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری متشکل شده ایم، هفته گذشته در بیانیه ای با حمایت از کارگران بافق و خواسته های آنها، خواستار پشتیبانی دیگر کارگران ایران از این اعتصاب شدیم. اما در اینجا می خواهیم به یک نکته مهم و کلیدی که همواره روی آن تاکید داشته ایم، یعنی مبارزه برای ایجاد تشکل مستقل کارگران بپردازیم. به باور ما کارگران فقط باید به نیروی خود تکیه داشته باشند و تشکل خودساخته را نیر می توانند به اراده و قدرت خود ایجاد کنند. تشکل مستقل کارگری آن حلقه مفقوده ای در جنبش اعتراضی کارگران است که ما بارها از ضرورت ایجاد آن سخن گفته ایم.
در سال های اخیر شرایط سخت و طاقت فرسای کار در معادن، بی حقوقی و دستمزد پایین کارگران و انفجارهای مرگ بار معدن و هم چنین رشد اعتراض های کارگری در این بخش، ایجاد تشکل سراسری معدن چیان را به یک ضرورت عینی و واقعی تبدیل کرده است. امروزه کارگران معدن چی در بیشتر کشورهای دنیا با مبارزه و نیروی خود تواسته اند تشکل خود را ایجاد کنند و به حاکمان سرمایه داری تحمیل نمایند. کارگران اعتصابی معدن بافق نیز می توانند در درون همین اعتراض جاری، قدم های بزرگی را برای ایجاد تشکل کارگران معدن و سراسری کردن آن بردارند.
تشکل کارگری را می توان از همین مجامع عمومی که در درون اعتراض و اعتصاب های جاری کارگران تشکیل می شود، پایه ریزی کرد. ایجاد تشکل کارگران معدن، یک ضرورت عاجل است و می تواند نقش تعیین کننده ای در پیشبرد خواسته ها و مطالبات این بخش از طبقه کارگر داشته باشد. ما از همه کارگران معدن بافق می خواهیم که به نیروی اراده و آگاهی خود، متشکل شوند. رمز موفقیت کارگران در اتحاد و تشکل آنهاست.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 20 / 3 /

بیانیه درباره مبارزات کارگران معدن سنگ آهن بافق
اتحادیه آزاد کارگران ایران
شنبه ١٧ خرداد ۱۳۹۳بافق5

هشدار: ضرورت حمایت وپشتیبانی متحدانه وقدرتمند طبقه کارگراز خواسته مهم کارگران اعتصابی معدن بافق یزد!
چنانکه میدانیم، هزاران (بین ٢۵٠٠ تا ۵٠٠٠) کارگر معدن سنگ آهن بافق (واقع در استان یزد) از روزیکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده‌اند. اکنون بیست ویک روز ازاین اعتصاب بزرگ میگذرد.کارگران معدن سنگ آهن بافق به حق، از احتمال تعدیل نیروی کار و کاهش دستمزد و مزایا در پی خصوصی سازی این معدن نگران‌اند.
انتقال از مالکیت دولتی کارخانجات به بخش خصوصی طی سالیان دراز در این مملکت کارنامه سیاهی را پیش چشم کارگران به تصویر میکشد. سالهاست که واگذاری های رانتی از مالکیت دولتی به «بخش خصوصی» نتیجه ای جز به خاک سیاه نشاندن زندگی کارگران نداشته است. خصوصی سازی در ایران یعنی تعرض به سطح معیشت کارگران. پدیده خصوصی سازی یعنی اخراج کردن کارگران تحت عنوان تعدیل نیروی انسانی. یعنی دست اندازی مدیریت جدیداین کارخانجات بر زندگی وسرنوشت میلیونها کارگردر سراسر ایران. یعنی کاهش مستمر هزینه ها از سبدمعیشتی کارگران، یعنی ایجاد جو پلیسی و رعب ونگرانی برای تمکین کارگران به شرایط برده وار وخفه کردن صدای اعتراضی آنان، یعنی عدم امنیت شغلی وقراردادن کارگران در شرایطی ضعیف وشکننده برای تحمیل آنچه که به سود کارفرماست. آخروعاقبت وسابقه تیره وتار این خصوصی سازیها برای سرنوشت کارگران پیش روی ماست.
بحث برسر این نیست که کارگران کارخانجاتی که تحت مالکیت دولت هستند،در رفاه وآسایش قرار دارند. خیر. سطح دستمزد ومعیشت کل طبقه کارگران ایران حتی نسبت به کارگران منطقه وهمسایه (مقایسه با کارگران کشورهای پیشرفته، پیشکش!) درشرایط نگران کننده ای است. اما میدانیم که شرایط کارگران در کارخانجات بزرگ دولتی مانند نفت،گاز و پتروشیمی. فولاد، صنایع و معادن،راه آهن وکشتیرانی وهواپیمائی و ده ها وصدها شرکت دولتی به یمن مبارزات طولانی خود کارگران ولذا تثبیت ضوابط حقوقی ومدنی پذیرفته شده مبتنی برقوانین کار ، از حداقل تضمین های معیشتی ، مزایای جانبی وثبات کاری قابل قبول تری برخوردار است. اخراج وتعرض به سطح معیشت کارگران در چنین عرصه هائی برای کارفرمایان دولتی پر هزینه خواهد بود. در این قبیل کارخانجات امنیت شغلی وقدرت ویکپارچگی کارگران در مقابل دست اندازی به منافعشان از سطح بالاتری برخوردار است.
لذا، این تحول مالکیت، یعنی خصوصی کردن کارخانجات ومعادن وعرصه های تولیدی ، وسپردن آنها بدست بخش خصوصی (جدا از گسترش منافع رانتی اشخاص و مراکز مرتبط با مراکز قدرت )، یک جابجائی ساده نیست. این تحولات ، زندگی ومعیشت هزاران وبلکه میلیونها خانواده کارگری در ایران را دستخوش تحولات کمرشکن میکند و بمعنای رها شدن دولت از تعهدات وقوانینی است که برایش در تعرض بیشتربه منافع کارگران دست وپاگیر بوده واز طرفی باز کردن دست مدیریت های جدید برای دست اندازی به زندگی کارگران وبه عقب راندن کل طبقه کارگرایران میباشد. کارگران تحت مالکیت بخش خصوصی بسیار آسیب پذیرتر میشوند وتعرض به آنچه که کارگران تاکنون بدست آورده اندبرای صاحبان بانفوذ جدید، آسانتر وکم هزینه تر خواهدبود.
درنتیجه حال که بعداز خصوصی سازی های خانمانسوز ، حدود ۵٠٠٠ کارگر سنگ معدن بافق برای جلوگیری از این تعرض به زندگی کارگران به مقاومت برخاسته ودست به این اعتصاب طولانی ومتحدانه زده اند، باید تمام توان خودرا برای پشتوانه این اعتصاب بسیج کنیم. این کارگران در این مقطع پرچمدار مقاومت ودفاع درمقابل تعرض سرمایه داران به زندگی کارگران شده اند لذا شایسته بیشترین وگسترده ترین حمایت ها میباشند. موفقیت آنها ،موفقیت کارگران ایران وشکست آنان عقب راندن طبقه کارگر است. فراموش نکنیم که این کارگران در آذرماه سال گذشته به حمایت کارگران اعتصابی معدن چادرملو برخاستند واز همکاران اعتصابی خود درآنجا دفاع کردند.
این اعتصاب ، یک موقعیت تاریخی بینظیراز مقاومت گسترده کارگران در مقابل پدیده خصوصی سازی ونتایج زیان بار تاکنونی آنست. باپشتیبانی وایجاد فضای حمایتی قدرتمند به یاری این همکاران اعتصابی بشتابیم.
اتحادیه آزاد کارگران ایران

١٧ خرداد ٩٣بافق 4

1 پاسخ به “وبلاگ کارگری راه کارگر: پیروزی ۵۰۰۰ کارگر اعتصابی معدن سنگ آهن بافق، با تحقق مهم‌ترین مطالبه صنفی آنان پایان یافت. پیشروی کارگران و مقاومت آنان ، دولت حسن روحانی را به عقب نشینی وا داشت .

  1. بازتاب: وبلاگ کارگری راه کارگر: بعدازموفقیت اعتصاب کارگران معدن بافق در ستیز با عدم واگذاری به بخش خصوصی ، کارگران معدن زغال سنگ البرز شرفی و غربی در

بیان دیدگاه