وبلاگ کارگری راه کارگر : درشانزدهمین روز، دور دوم اعتصاب کارگران بافق ، با ایستادگی کارگران و خانواده ها ، همه کارگران بازداشتی آزاد شدند و واگذاری سنگ آهن بافق به بخش خصوصی منتفی شد!

وبلاگ کارگری راه کارگر : گردآورنده و تدوین از : امیر جواهری لنگرودی.1938_n

با نگاهی بر آنچه که طی این شانزده روزگذشت . نشان داد که تنها اتحاد ،رمز موفقیت و پیروزی کارگران در برابر حاکمیت و دولت کارگزار و سیاست های ویرانگر آن است .بیش از هر چیز طی این شانزده روز ما به بی تفاوتی دولت «تدبیر و امید» ، و کارگزاران آنها در سطح شورای تامین امنیت شهر و استان میرسیم . تا اینجا روشن شد که دولت تنها و تنها برای تامین منافع طبقات فرادست جامعه تلاش و » تدبیر» می کند و کاری به کار فرودستان جامعه و تهیدستان و برانگیختن » امید» ی در زندگی یکایک آنان نداشته وندارد.

اگر محمد علی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد را نماینده دولت بنامیم ، می بینم که این جناب در وارسی اولیه خود همه این اعتراض و مقاومت را به پای غیر می نویسد و پیاده کردن نیرو در معدن را کاری از سر خیر خواهی برای امنیت مردم بافق می نامد. وگفت : کسانی که دستگیر شده اند به خاطر اعتصاب نبوده است!شانزدهمین روز=
وی گفت : باید مد نظر داشت که رسانه های گروهی بیگانه از این وضعیت سوء استفاده می کنند و همینجا باید اعلام کنم کسانی که دستگیر شده اند به خاطر اعتصاب نبوده است و هیچ خبرنگاری بخاطر رسالت کاریش دستگیر نشده است.وی در پایان تصریح کرد: آمار دقیقی از دستگیر شدگان ندارم اما آماری که در رسانه ها منتشر شده به مراتب کمتر از چیزی که قرار بود صورت بگیرد! برگرفته از سایت یزد رسا :
http://www.yazdrasa.ir/web/yazdrasa

خوب اگر اینه که دستگیر شده گان ربطی به اعتصاب ندارند ، چرا مرتب از کارگران می خواهند که به اعتصاب پایان دهند و کارگران و خانواده های آنان یکدست شعار می دهند : ما خواهان ازادی همه کارگران دستگیر شده معدن هستیم ؟16+3
و شاهد این می باشیم که دیروز وامروز یعنی در پانزدهمین و شانردهمین روز کارگران و هر یک به نوعی با وثیقه وبی وثیقه آزا شدند که عینا رد خبر های ضمیمه آمده است .
این همه به کناری ، حرف های ضد ونقیض دست اندرکاران نیز بیش از هر چیز ماهیت کار دولت را زیر علامت سئوال می کشاند . از یک سو در خبر ها است که

http://bafghnews.ir/
بافق نیوز:
«شنیده ها حاکی از آن است جلسه ای که بین مسئولین برگزار گردید بدلیل اختلافهایی که وجود داشت منجر به تصمیم گیری قاطع نگردید و لذا جلسه بدون نتیجه پایان یافت.» از سوی دیگر همین جناب معاون سیاسی و امنیتی استانداری اعلام می کند به گزارش بافق نیوز ،به نقل از یزد رسااعلام میدارد : «با حضور مسوولان وزارت کشور و انتظامی واگذاری سنگ آهن بافق به بخش خصوصی منتفی شد.»

همچنین همین فرد یعنی محمد علی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد امروز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود:« این تصمیم امروز در نشستی با حضور معاون امنیتی وزیر کشور، معاون فرمانده ناجا، قائم مقام وزیر تعاون و مسوول صندوق بازنشستگی فولاد اتخاذ شد.»16+4

خوب از یک طرف می شنویم که تمام کارگران دستگیر شده از زندان » خلد برین یزد» دیروز و امروز سه شنبه 11 شهریور و چهارشنبه 12 شهریور 93 آزاد شدند . و در خبر ها آمده است : « بر خلاف قرار قبلی، محمدحسن تشکری، رئیس شورای شهر بافق با قرار کفالت ۷۰ میلیون تومانی و سایر کارگران با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند.»
اما از سوی دیگر در خبر ایلنا به نقل از خبرگزاری دانشگاه آزاد ، از جانب رئیس سازمان خصوصی سازی ، علی اشرف عبدالله پوری حسینی آمده است : « علیرغم وعده مقام‌های دولتی و امنیتی به کارگران معدن بافق مبنی بر لغو خصوصی سازی این معدن، رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است «واگذاری معدن سنگ آهن بافق قطعی است و امکان لغو آن وجود ندارد» علی‌اشرف‌عبدالـله پوری‌حسینی گفته است : « ۷۱/۵ درصد از سهام این معدن سال گذشته بابت رد دیون از طریق عرضه در بورس به فروش رسید، اما هیچ گونه ایراد، مشکل یا اعتراضی در این باره به وجود نیامد.» او در ادامه بیان کرده است «۲۸/۵ درصد از سهام این معدن باقی مانده بود که سازمان خصوصی سازی طی پیگیری‌های انجام شده این میزان را از طریق مزایده و توسط فرابورس در اردیبهشت ماه سال جاری به فروش قطعی رساند».
خوب باید پرسید کارگران باید به کدام به کدام نقل قول و گزینه باور کنند ؟ چنانچه مذاکره برای خاتمه اعتصاب و برگرداندن کارگران با آزاد سازی کارگران بازداشتی ، فصل مشترک تلاش شورای شهر و شخص امامم جمعه و مقاومت مردم و خانواده است ، ادعای رئیس سازمان خصوصی سازی را چه کسی پاسخگوست .
وزیر کشور اعلام داشت که دولت در جلسه خود حول اعتصاب و ناارامی های روزهای اخیر بافق به بحث نشست و پیگیری کا را به وزیر کار علی ربیعی سپرد .

IF با توجه به حضور شبانه دفعه پیش وزیر در منطقه و سر بریده شدن گاو به زیر پای او و دور زدن کارگران اعتصابی و خانواده های آنان تنها با تجار محترم و ارباب رسانه های خودی نشست و قول و قرارهای از سر سیری داد و شب را در هتل نیکان گذراند ومنطقه را ترک کرد ، امروز بعد از شانزده روز اعتصاب و اعتراض بیش از 5000 کارگر معدن و بیش از هیمن تعداد اعضاء خانواده های آناندر سطح شهر ، چه پاسخی در برابر قول زئیس سازمان خصوصی سازی دارد که به مردم بافق و کارگران اعتصابی بدهد ؟16+5
اگر شاه بیت سخن وزیر ، امر واگذاری معدن به بخش خصوصی است ، امری که در بیشتر معادن کشور در دستور کار دولت حسن روحانی است و یکایک وزرا بدان اذعان می دارند ، پس نتیجه این حد اعتراض و اعتصاب و خواباندن معدن چه می شود؟
رئیس سازمان خصوصی سازی با صراحت می گوید : « وی در عین حال تاکید کرده این واگذاری به صورت قطعی انجام شده است و به هیچ عنوان قابل لغو نیست، چون فرآیند قیمت‌گذاری و عرضه آن کاملا قانونی بوده است. » درقبال اید حرف ها پاسخ شما به 40 هزار نفر جمعیت بافق چیست ؟
شما پاسخی ندارید16+6
پاسخ شما همچون مقطع آغازین اعتصاب دوردوم ، سرب داغ و پیاده کردن قوای سرکوب و دستگیری و تار ومارکارگران است . بی توجهی به سفره تهی و فاقد نان و غذای سفره کارگران است. برای کارگران نیز راهی جز همراهی ، همسویی و هما آوایی با یکدیگر و ایجاد کمیته های خبررسانی و اطلاع گیری از چند و جون قضایا است و نباید به هیچ قولی از حکومتگران اعتماد کرد. اینان از یک طرف قول » منتفی شدن واگذاری معدن به بخش خصوصی» را می دهند و هنوز مرکب قلم ها خشک نشده، بخش خصوصی خود فریاد بر می آورد، کار تمام است و راه بازگشتی نیست ، چرا که » فرآیند قیمت‌گذاری و عرضه آن کاملا قانونی» کارسازی شده است. !
دولت شما با تمام توش و توان خود برای خصوصی کردن معدن در تلاش است و حاصل آن چه که امروز ازآن به عنوان خصوصی سازی یا بهتر است بگوییم،اختصاصی سازی یا خودمانی سازی شرکت ها و کارخانه و معادن مطرح می شود . بیش ازهمه نابودی بخشی ازانسان ها و خارج شدن آنان از روند زندگی بهتر برای بخش دیگری از انسان ها است. در این میان اقلیتی جا و مکان و موقعیت می یابند. یعنی آنان که ابزار تولید و سرمایه را دراختیار دارند ، می توانند اکثریت جامعه را از زندگی محروم سازند. بخشی از نیروی کارباید له شود،مچاله گردد و در کنار خیابان ها و حاشیه شهرها و درمسیر کارتون خواب ها از فرط گرسنگی ونداشتن، نبود خدمات و درمان ، نداشتن مسکن وتامین اجتماعی لازم جان بسپارند تا عده ای بهتر و فزون طلب تر زندگی کنند و هرروز برسود و ثروت خود بیافزایند. روند خصوصی سازی ها در ایران طی سه دهه اخیر ابعاد گسترده ای یافته و ثروت های کلان و بی حسابی در این مدت دست به دست گشته و چوب حراج بسیاری به اموال عمومی کشور وارد آمده است.
تازه اگر بتوانید 15 درصد ادعایی را از چنگ سرمایه بخش خصوصی برای آبادانی ، خرابی های شهر بافق مدد بگیرید سایر مطالبات کارگران و خواسته های آنان را چه می کنید ؟_LLS
مطالباتی که تا به امرز و به دفعات برزبان کارگران جاری شده و همواره طی دو حرکت اعتصاب خود بدان پای فشرده اند. خواسته های تا حال برشمرده کارگران عبارتند از : توقف صد در صد واگذاری ۲۸ و نیم درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، تغییر مدیر عامل شرکت و انتخاب فردی بومی به این سمت، عضویت دو تن از افراد بومی در هیات مدیره شرکت، یعنی کارگران ضمن انتقاد ازعملکرد مدیرعامل معدن ازمهم‌ترین مطالبات کارگران معترض، تغییرمدیرعامل است. همچنین اجرای مشاغل سخت وزیان آور،تضمین راه اندازی و تامین بودجه ی کارخانه های جوار معدنی نظیر کارخانه های فرآوری سنگ آهن وفولادسازی، واگذاری ۱۵درصد ازسهام معدن به مردم بافق، گازکشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد وهمینطور ارتقای سطح استخدامی کارکنان ازدیگر مطالبات کارگران معترض بود. درچنین وضعیتی در رسانه های دولتی آمده است:«خون مردم بافق به دلیل آلودگی زیست محیطی این شهرستان که از وجود معادن سنگ آهن، مس و… ناشی می‌شود، آلوده است به گونه ای که برای انتقال خون به دیگران مناسب نیست.» درخبرفوق تصریح می گردد :بافق 12 « بیماری‌های قلبی، ریوی، سرطان و… در میان کارگران معدن به دلیل آلودگی زیست محیطی شدید به امری رایج تبدیل شده است. با این حال، قانون مشاغل سخت و زیان آورهنوز برای این کارگران اجرا نشده و آن‌ها از مزایایی نظیر حق اشعه محروم مانده‌اند». کارگران با اشاره به جاده خطرناکی که بافق را به یزد متصل می‌کند، اعلام داشته اند: « این جاده بدلیل رفت و آمد بالای تریلی هایی که سنگ‌های آهن استخراج شده از معدن را به یزد می‌برند، بسیارخطرناک است و اگر چه نیمی از این جاده دو بانده شده ولی نیم دیگرآن هنوز تک بانده باقی مانده است خواهان تکمیل این مسیر اند.» همچنین آمده است: « کارگران از تعدیل نیرو و کاهش دستمزد در پی خصوصی سازی معدن نگرانند چرا که کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر به منظور دستیابی به سود بیشتر است.» آنان ضمن انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران، خواهان پایان یخشیدن به این امرند. کارگران اعلام می دارند : « بیشتر قراردادهای کار کارگران معدن سنگ آهن بافق موقت است و اگر این کارگران با کارفرما یا پیمانکار به مشکل بخورند، قراردادشان تمدید نمی‌شود.گفتنی است از بیش از پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق، نیمی از آن‌ها قرارداد مستقیم هستند و مابقی به صورت پیمانی در این معدن مشغول به کارند. »،(روزشمار کارگری ، به نقل از سایت ماین نیوز، ۳ تیر۹۳) این ها ترکیب عمومی خواسته های کارگران معدن بافق است که باید ، آنرا به وسیع ترین شکل رسانه ای نمود .
باید روی یکایک این خواست ها پافشاری کرد و اجازه نداد ، هیچ امر فرعی و حاشیه ای روی اینها سایه بیندازند. کارگران و نمایندگان واقعی آنان باید خواست های کارگران اعتصابی را همه جا اعلام کنید.
کارگران باید کمیته های همیاری را در مسیر کار و زیست خود در همراهی با مردمان شهر خاصه نیروی وسیع و چند هزار نفره کارگران بازنشسته معدن که تحارب ارزنده ای از کار جمعی و مبارزاتی را با خود دارند ، بوجود آورند .16+2
کارگران باید تسمه های ارتباطی را بین خود و دیگر معادن که سرنوشتی همچون کارگران بافق در انتظار آنها است ، ایجاد نمایند و همین تسمه های ارتباطی در مراحل بعد به زنجیره گسترده ارتباط در معادن و ایجاد تشکل های مستقل و خود گردان بدل خواهد شد.
همه ما شاهد این بودیم که فاصله پایان مرحله اول اعتصاب کارگران بافق در تیرماه به این سوء ، یعنی در فاصله دو ماه ، مدید عامل از یکطرف به تجهیز خود و از سوی دیگر لیست برداری از فعالان اعتصاب دور اول در هیئت 18 فعال کارگری، تا ضمایم دستگیری آنان را در مراحل بعدی فراهم سازند.
دیدیم که مدیران معادن ، همان کارگزاران بخش خودمانی شده معدن است که در هیکل عوامل امنیتی و سپاهی و آقا زاده ها عمل می کنند و اکثرا هم بومی نیستند تا زبان مردم را دریابند و مدام با شمشیر سخن می گویند . اینان همان قوای داعش وطنی اند که در کمین کارگران نشسته اند. رهبران طبیعی مبارزات کارگری و اعتصابی باید در سازمان دهی کمیته اعتصاب خود را از تیررس هوامل مدیریت دور بدارند تا قوای خود را در شرایط مطلوب به حرکت در آورند .16+1
امروز بیش از هر موقع کارگران بافق انبانی از تجربه مبارزاتی ، پیشروی و عقب نشینی را با خو دارند . باید این کوه تجربه را به دیگر کارگران معدان که در تیررس خصوصی سازی قراردارند، به میدان اصلی این آوردگاه بدل ساخت . باید از هر امکانی بهره گرفت و صد البته نمایندگان خود برگزیده خود را برای سخنگویی خواسته ها و نیازمندی های خویش ، انتخاب تا بدین شیوه بتوانند ، به پیشرفت امور بپردازند.
رژیم به خوبی دریافت است که گسستن پیوند طبیعی کار و محیط زیست ، ناممکن است ، از اینرو به حربه ها وشیوه های کهنه و تجربه شده خود دست می بازد . مردم را به جان هم می اندازد . کارشناس های خودی جنگ روانی را به میدان می آورد . با انتصاب حرکت کارگران به این و آن گروه و سازمان و نیروی خارجی ، برای از میدان بدر کردن تان ، به هر حیله رهی می جوید. کارگران تنها باید به ریسمان خود چنگ اندازند و به هیچ نیروی غیر خود نگاهی روا ندارند . قدرت و ابتکار عمل تان تنها و تنها در اتحاد شما و سازمانیابی تشکل ها ی مستقل تان و استمرار پیوند تن در هر واحد جداگانه معادن از هم و تحکیم ارتباط تان با هم به نتیجه می رسد.
باید به همگامی ایجاد این ارتباطات اندیشید و بدان باور داشت. تجربه دو اعتصاب طولانی مدت با نیروی توامان کارگران معدن و خانواده های آنان و بخشی زا شهر نشان داد که تنها در پرتو اتحاد و سازمانگری می توان ، رژیم و همه عوامل پیدا و نهان آنها را به عقب نشینی وا داشت . باردیگر می توان چنین نمود .
************
ما باز هم در این باب خواهیم نوشت . در زیر لینک آخرین اخبار را به اطلاع شما میرسانیم :

تمامی کارگران بازداشتی معدن بافق آزاد شدندآزادی کارگران
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 12شهریور 93 آمده است : 6 کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق دقایقی پیش از زندان «خلد برین» یزد آزاد شده‌ و راهی شهرستان بافق شده‌اند.
منابع کارگری ایلنا گزارش داده‌اند «محمدحسن تشکری»، «علی‌محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دهستانی»، «رضا خواجه‌زاده» و «ایرانی»، ۶ کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق دقایقی پیش آزاد شده‌اند.
همسر یکی از بازداشت شدگان در این باره به ایلنا گفته است بر خلاف قرار قبلی، محمدحسن تشکری، رئیس شورای شهر بافق با قرار کفالت ۷۰ میلیون تومانی و سایر کارگران با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند.
گفتنی است پلیس در هفته‌های گذشته «امیر حسین کارگران»، «علی صبری»، «محمدحسن تشکری»، «علی‌محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دهستانی»، «رضا خواجه‌زاده»، «ایرانی» و «جلیل کمالی» از کارگران معدن سنگ آهن بافق را در پی شکایت کارفرما بازداشت کرده بود.
علاوه بر آقای کمالی که هفته گذشته آزاد شده بود، آقایان صبری و امیرحسین کارگران نیز دیروز (سه شنبه ۱۱ شهریور) آزاد شدند.
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201499
پایان پیام

==============================بافق

شانزدهمین روز اعتصاب معدنچیان بافق:
دو کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق آزاد شدند/ مذاکره برای خاتمه اعتصاب
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201240
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 12شهریور 93 آمده است : «علی صبری» و «امیر حسین کارگران»، دو کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق دیروز (سه شنبه ۱۱ شهریور) آزاد شدند.
منابع خبری ایلنا از بافق گزارش داده‌اند آقای صبری ساعت ۴ عصر و آقای کارگران حوالی نیمه شب دیروز از زندان «خلد برین» یزد آزاد شده و به بافق بازگشته‌اند.
بر اساس این گزارش، فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، مدیرکل دفتر سیاسی استاندار به همراه «محمدرضا صباغیان»، نماینده کارگران و اعضای شورای اسلامی شهر صبح امروز (چهارشنبه ۱۲ شهریور) در شانزدهمین روز متوالی اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق وارد معدن شده‌اند و اکنون مشغول مذاکره با کارگران اعتصابی‌اند.
کارگران به ایلنا گفته‌اند که این مقام‌های دولتی و امنیتی به قصد دعوت کارگران به پایان اعتصاب، به معدن آمده‌اند. گفته می‌شود حجت الاسلام«جواد سلیمانی»، امام جمعه بافق نیز در راه معدن است.
منابع خبری ایلنا در عین حال گزارش داده‌اند خانواده‌های بازداشت شدگان نیز در معدن حاضر شده‌اند و در جمع کارگران بر «پایان اعتصاب پس از آزادی ۶ کارگر بازداشتی دیگر» تاکید کرده‌اند.
یکی از کارگران این معدن در این باره به ایلنا گفته اعتصاب زمانی تمام می‌شود که همه کارگران بازداشتی آزاد شوند و «محمدحسن تشکری»، رئیس شورای شهر که اینک در بند ۷ زندان خلد برین یزد بازداشت است، به معدن بیاید و بگوید سر کار بازگردید.
پایان پیام
وزیر کشور:
دولت وظیفه رسیدگی به مطالبات کارگران معدن بافق را به وزارت کار سپرد
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 12شهریور 93 آمده است : وزیر کشور درباره اعتراضات صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق به خصوصی سازی این معدن و بازداشت شماری از همکارانشان گفت دولت اختیار رسیدگی به مطالبات کارگران این معدن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» امروز (چهارشنبه ۱۲ شهریور) در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص تمهیدات دولت برای رسیدگی به مطالبات کارگران معدن سنگ آهن بافق، گفت: گویا در این خصوص، اختلافی میان کارگران معدن و مسئولان دولتی و محلی به وجود آمده بود که دولت در جلسه خود این مسئله را به شکل مفصل بررسی کرد و اختیار رسیدگی به آن را به وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی سپرد تا این وزارتخانه با حضور در محل تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
او افزود: در همین راستا، وزارت کشور به دلیل آنکه مسئول ایجاد امنیت در کشور است، معاون امنیتی خود را به همراه مسئولان وزارت کار به این منطقه فرستاد و با حضور نماینده قشرهای مختلف تصمیمات خوبی اتخاذ شد و توافقاتی صورت گرفت تا با رعایت همه جنبه‌های قانونی و با دادن حق به افرادی که دراین موضوع دارای حق هستند، این قائله خاتمه پیدا کند. مسیر این مسئله همچنان در حال طی شدن است.
پایان پیامیازدهمین روز

====================================

نتایج مذاکرات امروز با کارگران اعتصابی:
ماشین‌های معدن بافق پس از ۱۶ روز روشن شدند/ احتمال آزادی کارگران تا ساعاتی دیگر
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201304
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 12شهریور 93 آمده است : منابع کارگری ایلنا از بافق گزارش داده‌اند در پی مذاکرات صبح امروز (۱۲ شهریور) مقامات امنیتی و دولتی با کارگران اعتصابی قرار شده است ۶ کارگر بازداشتی دیگر معدن سنگ آهن بافق از زندان «خلد برین» یزد آزاد شوند. روز گذشته نیز دو کارگر معدن بافق آزاد شده بودند.
بر اساس این گزارش، کارگران اعتصابی بنا به درخواست حجت الاسلام «جواد سلیمانی» امام جمعه بافق، نمایندگان کارگران و اعضای شورای اسلامی شهر بافق ماشین‌های معدن (دامپتراک‌ dump truck) را روشن کرده‌اند اما در عین حال تاکید کرده‌اند تولید را از شیفت ظهر و به محض حضور ۶ کارگر بازداشتی در بافق آغاز خواهند کرد.
گفتنی است پلیس در هفته‌های گذشته «امیر حسین کارگران»، «علی صبری»، «محمدحسن تشکری»، «علی‌محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دهستانی»، «رضا خواجه‌زاده»، «ایرانی» و «جلیل کمالی» از کارگران معدن سنگ آهن بافق را در پی شکایت کارفرما بازداشت کرده بود.
علاوه بر آقای کمالی که هفته گذشته آزاد شده است، آقایان صبری و امیرحسین کارگران دیروز (سه شنبه ۱۱ شهریور) آزاد شده‌ بودند اما آنطور که گزارش شده است، ۶ کارگر دیگر تا دقایقی پیش همچنان در بازداشت بوده‌اند.
بنا به اعلام منابع کارگری ایلنا، مقامات دولتی و امنیتی در مذاکرات صبح امروز گفته‌اند خصوصی سازی معدن لغو شده است و ۱۵ درصد از سهام این معدن نیز تا ۴ ماه آینده به شهرستان بافق واگذار می‌شود. وعده‌هایی که با تایید نماینده کارگران همراه بوده است.
گفتنی است فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، مدیرکل دفتر سیاسی استاندار به همراه حجت الاسلام «جواد سلیمانی» امام جمعه بافق، «محمدرضا صباغیان» نماینده کارگران و اعضای شورای اسلامی شهر صبح امروز (چهارشنبه ۱۲ شهریور) در شانزدهمین روز متوالی اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق وارد معدن شده بودند و با کارگران اعتصابی‌ مذاکره کردند.
پایان پیامصف-آرایی-یگان-ویژه-مقابل-مردم

======================================
درجلسه ارائه گزارش کارگروه درمسجد جامع بافق مطرح شد؛

وزیرآمد، کلنگ زد و رفت/مسئولین کوتاهی کردند/قول های وزیر بر زمین ماند

http://bafghnews.ir/

آقای وزیر،آگلومراسیون سنگ آهن ورفتن به هتل نیکان بوق وکرنایی ندارد/ تمامی قولهای وزیر بر زمین ماند/مهم این بود که عمق فاجعه شهرستان راببیندکه ندیدند/ازاین 15 درصدچیزی نصیب مردم شهرستان بافق نشد

به گزارش خبرنگار بافق نیوز؛ حسن امیرزاده،عضو شورای شهر شهرستان بافق و دبیر کار گروه پیگیری شب گذشته درمسجد جامع شهرستان بافق به ارائه صورت جلسه کارگروه ودست آورد های حضور وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی دربافق پرداخت ومطالب خود را اینچنین بیان کرد:
بعدازاعتراضاتی که درشهرستان بافق بوجود آمد،صورت جلسه ای دراستان تنظیم شد و بر طبق آن کارگروهی متشکل از:
نماینده استاندار( فرماندار)،امام جمعه محترم ،نماینده دخیل عباس زارع زاده (ندافیان،فرماندار سابق )،نماینده کارگران (صباغیان )،نماینده شورای شهر(تشکری)،نماینده شورای شهرستان(امیرزاده )ونماینده سنگ آهن(ابوطالبی)شکل گرفت.
کارگروه اولین جلسه خودش را دراستانداری تشکیل داد وجمعا 7 جلسه تشکیل شد که حاصل آن 6صورت جلسه امضاء شده ومستند ومحرمانه می باشد.
*درخواست استاندار ارزشی برای سایت خصوصی سازی نداشت
یکی، دوجلسه باحضورآقای استاندار و طالبی معاون سیاسی-امنیتی استاندار تشکیل شد و یکی ازنتایج این جلسات این شد که سایت سازمان خصوصی سازی لغو 28/5 درصد را اعلام کند که بندهای چندین صورت جلسه ما درموردهمین موضوع بودو آقای استاندارنیز نامه ای به سازمان خصوصی سازی نوشت که لغو 28/5درصد درسایت اعلام شود ولی تاکنون ما روی سایت اعلام لغوی ندیدیم.
وی درادامه به بیان آخرین جمع بندی ها ومصوبات کارگروه برای اعلام به وزیرکه به امضای تمامی اعضای کارگروه رسیده بود،پرداخت:
جناب آقای دکترعلی ربیعی وزیرمحترم تعاون کار ورفاه اجتماعی ماخواسته ها یمان را که درقالب 16بند بود تبدیل به 4بندکردیم و نتایج نهایی بدین صورت می باشد:
1-تخصیص حداقل 15درصد ازمحل سهام واگذارشده به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ،به شهرداری بافق یا شرکت تعاونی توسعه وعمران شهرستان به منظورسرمایه گذاری دربخش توسعه وعمران شهرستان بافق وجبران عقب ماندگی ها ومحرومیت هاورفع شرایط نامساعد جغرافیای واقلیمی وامراض خاص در این شهرستان
2-احداث طرح های توسعه وجوار معدنی سنگ آهن مرکزی شامل گندله 5تنی سه چاهون، فولاد کوره بلندکسری، فولادبافق ،فولاداسفنجی
راه اندازی کامل آگلومراسیون، ایجادکارخانه فراوری سه چاهون وغیره باقوت تداوم یافته وتکمیل شود .
* هیچ گونه سودی برداشت نمیکنیم/ بازهم صورت جلسه نشد
امیرزاده نکته مهم این بند را این گونه اعلام داشت : هیچ گونه سودی تاتکمیل وراه اندازی طرح های مصوب تقسیم نگرددو آقای وزیر درجلسه ای که درتهران برگزار شد مطرح نمودندکه حتی ازمحل 71/5درصد هیچ گونه سودی برداشت نمیکنیم واین راه راباز می گذاریم تاتمام طرح ها تمام شودواین قول ایشان ماند تابیایندودر شهرستان بافق، صورت جلسه کننداما بازهم صورت جلسه نشد وفقط درجهت تکمیل طرحها هزینه کردند.
3- تضمین امنیت شغلی وارتقای سطح استخدامی کارکنان وکارگران وپرسنل شاغل بطوری که سطح شغلی فعلی حفظ واشتغال جدید نیز به دنبال داشته باشدونیز نیروی بومی دراولویت به کارگیری قرارگیرد.
4-بررسی واصلاح نهایی 16بند ارسالی به شماره نامه 38623مورخ 93/03/03توسط آقای وزیر،که16مورد مصوب شد.
وی در مورد بند چهارم وکل 16 بند چنین توضیح داد:چیزی که کارگروه به آقای وزیر اعلام کردند یک درخواست بدون امضاء بودوتوافقاتی صورت گرفت که وزیر صورت جلسه کردند وفرستادند برای ما وجز دو سه بندآن مابقی طرح هایی بود که درحال اجرابودواصلاًنیازی به صورت جلسه نداشت است وچیزی که برای ما در این صورت جلسه مهم بود:
1-بحث 15 درصد بودکه شخص وزیرقول دادند درهیئت دولت پیگیری کنند
2-سه سال ازمحل 71/5درصدسودی برداشت نشودکه آقای وزیر،خود گفتند: 3سال را برداریدورا ه راباز بگذارید تاطرح ها تمام شود.
3- قرار شدزمانی که آقای وزیر به شهرستان می آیند ازدومحله ای که متوسط جامعه هستند( نه حتی فقیر)یکی محله مظفرییه ودیگری فخرییه بازدیدنمایندوآقای وزیر عمق فاجعه شهرستان راببینند.
اما آمدندکلنگ زدند ،دستشان درد نکند ماشرمنده ایشان هستیم ورفتند.
* وزیرآمد،فقط یک کلنگ زد و رفت
ولی قرارما این بود.ایشان بیایند بافق ودرجلسه اختصاصی جداگانه و محرمانه باکارگروه شرکت کنند ولی در جلسه ای که در فرمانداری برگزار شد بیش از100نفرحضورداشتندوحتی بعضی افراد درجلسه بودند که هیچ جایگاهی نداشتندوبه همین دلیل جلسه نتیجه ای نگرفت وقولهای وزیر روی زمین ماند ومن این رابه جرات میگویم :وزیرآمد،فقط یک کلنگ زد و رفت.
بازدید آقای وزیرازآگلومراسیون سنگ آهن و رفتن به هتل نیکان (که جزء افتخارات شهر ماست) بوق وکرنایی ندارد .
مهم این بود که عمق فاجعه شهرستان راببیندکه ندیدند. تمامی قولهای وزیرماندوجلساتی که باکارگروه برگزارشد وبه امضاءرسید که 15درصد به شهرستان تعلق بگیردوهمه توافق کردیم ولی ازاین 15 درصدچیزی نصیب مردم شهرستان بافق نشد.
* وزیر گفت: خودم گزارش میدهم
بنده بعنوان دبیر کارگروه معرفی شدم ،و مصوب شد که گزارش بدهم ،اما بندهبه مردم گزارش ندادم چرا که یک خروجی هم نداشته است ومن به آقای وزیرگفتم که خجالت میکشم به مردم گزارش بدهم وآقای وزیر گفتند خودم گزارش میدهم
وشماهم گزارش رادیدید وکاری که درشهر بازخورد داشته باشد ودرتهران پیگیری بشود انجام نشد.
امیرزاده بیان داشت: مردم فهیم بافق، همه هدف ما این بود،که 4بند محقق شود که هیچ نتیجه ای نداشت وسکوت کردیم و مسئولین هم سکوت کردند .
* مادویدیم ومسئولین کوتاهی کردند
وی وزیر را مخاطب قرار داد وافزود : ماحقانیت شهرستان رابه شما اعلام کردیم و این ناله های که شما درجلسه میبینید40 سال است که دردرون سینه مردم نهفته است، ما به شما به عنوان یک وزیر کابینه ،این سخنان رامطرح میکنیم وهمه مسئولین به مااعتمادوامیدلازم راقبل از جلسه دادند که قضیه 15درصد حل شده ونیازی به اعضای صندوق نیست و درحالی که سهم 15درصد برای شهرستان محقق نشدودرنهایت 4 قول آقای وزیردرتهران که قرارشد در سفر به بافق ،صورت جلسه شود به هیچ نتیجه ای نرسید .
امیرزاده درپایان گفت :مادویدیم ومسئولین کوتاهی کردند.
وی دررابطه با 15درصدنیزگفت:امروز به ما میگویند،کمک میکنیم و2برابروبیشتر کمک میکنیم اما یک چیز برای ما قطعی است ؛اگر 15درصدرا به ما دادنددیگر نیازی به کمک کسی نخواهیم داشت واگر نیاز به کمک داشتیم دست درجیب خودمان میکنیم واز همان 15درصداستفاده میکنیم. امیرزاده عنوان داشت :دولت ها و وزرا میروند ،شورا میرود اما وقتی 15درصد به ما تعلق گرفت برای همیشه برای بافق است .
بعضی دوستان می گویند چرا کوتاه نمی آیید،آنها قسم خورده اند بیش از 2برابرکمک کنند؛
ما به این دوستان عرض میکنیم :ما مدارک واسنادومصوباتی فراوانی داریم که قرار شد وگفتند کمک میکنیم ونکردندوبرزمین مانده است.
پس تا 15درصد مکتوب نشودوبه شهرداری بافق یا تعاونی توسعه وعمران بافق واگذار نشود،این برای ما قابل قبول نیست وچیزی جز واگذاری 15درصد به بافق اجحاف 50ساله درحق بافق را جبران نخواهد کرد واین کمک ها برای ما نتیجه بخش نبوده ونخواهد بود.833654

===================================

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد:

واگذاری سنگ آهن بافق به بخش خصوصی منتفی شد/ با شروع به کار معدن بازداشتی ها آزاد می شوند!

http://bafghnews.ir/

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: با حضور مسوولان وزارت کشور و انتظامی واگذاری سنگ آهن بافق به بخش خصوصی منتفی شد.
به گزارش بافق نیوز ،به نقل از یزد رسا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: با حضور مسوولان وزارت کشور و انتظامی واگذاری سنگ آهن بافق به بخش خصوصی منتفی شد.
محمد علی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد امروز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: این تصمیم امروز در نشستی با حضور معاون امنیتی وزیر کشور، معاون فرمانده ناجا، قائم مقام وزیر تعاون و مسوول صندوق بازنشستگی فولاد اتخاذ شد.
وی ادامه داد: مهمترین موضوع این نشست منتفی شدن واگذاری 28.5 درصد از سهام سنگ آهن در فرابورس بود.
این مسوول خاطرنشان کرد: مقرر شد در صورت آمادگی مردم، نهادها و شرکت های خصوصی بومی شهرستان تا سقف 28.5 درصد در چارچوب برنامه های خصوصی سازی به آنها واگذار شود.
به گفته طالبی از دیگر تصمیمات این نشست اجرایی شدن 16 بند توافقاتی بود که با وزیر تعاون سه ماه قبل انجام شده بود.
به گفته وی مهمترین این توافقات تکمیل صنایع جوار معدنی و تداوم پرداخت عوارض شهرستان و سایر کمک ها در ایجاد زیر ساخت های رفاهی و ورزشی و درمانی شهرستان است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد خاطرنشان کرد: متعاقب آن، نشست دیگری در بافق با حضور مسوولان محلی تشکیل و برای تسریع در توافقات انجام شده و بازگشایی معدن سنگ آهن بافق تصمیماتی گرفته شد.
طالبی با بیان اینکه بازگشت روال عادی فعالیت در معدن سنگ آهن در روزهای آتی مهمترین تصمیم این نشست بود، اعلام کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد با شروع به کار معدن اقدام لازم در خصوص تبدیل قرار بازداشت و آزادی افراد بازداشت شده اقدام های لازم انجام شود.
27 اردیبهشت امسال نیز کارگران به خصوصی سازی شرکت سنگ آهن و واگذاری سهام آن به صندوق بازنشستگان فولاد کشور و شرکت فولاد خوزستان اعتراض کردند و دست از کار کشیدند.
پس از 39 روز توقف کارفعالیت مجدد اززمانی آغاز شد که محمد میر محمدی استاندار یزد درسخنرانی خود از لغو موقت واگذاری 28،5 درصد سهام شرکت سنگ آهن به فولاد خوزستان خبر داد که این مطلب در نامه معاون اول رئیس جمهوری نیزبه آن اشاره شده بود.
بیش از چهار هزار نفر افراد بومی و غیر بومی در این شرکت اشتغال دارند و سالانه حدود سه میلیون تن سنگ آهن در این شهرستان تولید و به کارخانه های فولاد سازی اصفهان و خوزستان صادر می شود.
کار گران شرکت سنگ آهن و خانواده آنها در اعتراض به محقق نشدن خواسته هایشان مبنی بر اختصاص 15 درصد از سهام این شرکت به عمران و آبادانی شهرستان بافق تجمع کرده اند.
15 درصدی که مردم و کارگران مطالبه می کنند از محل 71.5 درصدی است که سال 91 به صندوق بازنشستگان فولاد کشور واگذار شده است.
بیش از یک سوم ذخیره سنگ آهن کشور در بافق است که در 110 کیلومتری یزد واقع شده است.
بافق نیوز:
شنیده ها حاکی از آن است جلسه ای که بین مسئولین برگزار گردید بدلیل اختلافهایی که وجود داشت منجر به تصمیم گیری قاطع نگردید و لذا جلسه بدون نتیجه پایان یافت.albourz4

=================================

رئیس سازمان خصوصی سازی:
معامله ۲۸/۵ درصدی سنگ آهن بافق لغو شدنی نیست

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 12شهریور 93 آمده است : علی رغم وعده مقام‌های دولتی و امنیتی به کارگران معدن بافق مبنی بر لغو خصوصی سازی این معدن، رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است «واگذاری معدن سنگ آهن بافق قطعی است و امکان لغو آن وجود ندارد».
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری دانشگاه آزاد ، «علی‌اشرف‌عبدالـله پوری‌حسینی» گفته ۷۱/۵ درصد از سهام این معدن سال گذشته بابت رد دیون از طریق عرضه در بورس به فروش رسید، اما هیچ گونه ایراد، مشکل یا اعتراضی در این باره به وجود نیامد.
او در ادامه بیان کرده است «۲۸/۵ درصد از سهام این معدن باقی مانده بود که سازمان خصوصی سازی طی پیگیری‌های انجام شده این میزان را از طریق مزایده و توسط فرابورس در اردیبهشت ماه سال جاری به فروش قطعی رساند».
وی در عین حال تاکید کرده این واگذاری به صورت قطعی انجام شده است و به هیچ عنوان قابل لغو نیست، چون فرآیند قیمت‌گذاری و عرضه آن کاملا قانونی بوده است.
گفتنی است مقامات دولتی و امنیتی در مذاکرات صبح امروز با کارگران اعتصابی معدن سنگ آهن بافق گفته‌ بودند خصوصی سازی معدن لغو شده است و ۱۵ درصد از سهام این معدن نیز تا ۴ ماه آینده به شهرستان بافق واگذار می‌شود. وعده‌هایی که با تایید نماینده کارگران همراه بود
. http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201442
پایان پیام

حمایت ها از اعتصاب کارگران بافق

********************************

_madanحمایت ازمبارزات وخواسته های به حق کارگران بافق- جمعی از فعالین مدنی و کارگری شمال خوزستان

اعتصاب بیش از پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق یزد هم چنان ادامه دارد خواسته های کارگان بافق جلو گیری از خصوصی سازی این واحد تولیدی می باشد چرا که کارگران به خوبی می دانند که واگذاری این معدن به بخش خصوصی منجر به تعدیل نیرو کاهش دستمزد و در ادامه نبود امنیت شغلی کارگران خواهد شد.
لذا ما ضمن حما یت خود از اعتصاب به حق کارگران بافق خواهان تحقق خواسته های و آزادی بی قید وشرط تمامی کارگران بازداشتی بافق وهمچنین تمامی کارگران زندانی وزندانیان سیاسی می باشیم.
به امید گسترش مبارزات به حق تمامی انسان ها
جمعی از فعالین مدنی و کارگری شمال خوزستان
6/6/93 خورشیدی
==================================
زنده باد صفوف به هم تنیدۀ کارگران معدن سنگ آهن بافق!- جمعی از کارگران سنندج وحومه

اعتصابات کارگری درایران، و در سالهای اخیر، بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی را در بر گرفته است. صف آرایی اردوی کار، در مقابل استثمارگران نظم موجود، تناقضات درون این نظام را که ناشی از خصلت آن است، بیش از پیش برجسته کرده است. نظام سرمایه داری نیز، برای عبور از این بحران، حمله به سطح زندگی کارگران، و توده های زحمتکش را، در دستور کار خود قرار داده است. روزی نیست که ما شاهد اعتصاب و اعتراض کارگران، در محل کار خود، و در مقابل ارگانهای دولتی نسبت به عدم پرداخت حقوقهای معوقه و لغو شرکتهای پیمانی و اعتراض به خصوصی سازی و اخراج کارگران نباشیم. اما در مقابل کارفرمایان و حامیان سرمایه هایشان نه تنها به خواستها و مطالبات کارگران توجهی ندارند، بلکه با انواع و اقسام کارشکنیها و ترفندهای قانونی و غیر قانونی، کارگران معترض را سرکوب و زندانی می کنند. در همین راستا و در یک سال گذشته، بعد از به روی کار امدن دولت تدبیر و امید روحانی، که وظیفه اش؛ ادامه همان سیاست دولتهای قبل از خود، و پروژۀ تعدیل سازی نیروی کار کارگران می باشد، به کرات شاهد این گونه تعرضات به صفوف متشکل کارگران برای پایین اوردن سطح کار و زندگی انان بوده ایم. اما کارگران ثابت کرده اند، که به هیچ وجه مرعوب این گونه سرکوبها نخواهند شد، و وعده های توخالی این و یا آن دولت نظام سرمایه داری نمی تواند، آنان را به قناعت برساند، و صدایشان را در گلو خفه کند. این بار نیز رزم طبقاتی 5000 کارگر معدن سنگ آهن بافق در دل کویر یزد، در اعتراض به خصوصی سازی این معدن و بازداشت همکارانشان، نشان می دهد، در سایۀ اتحاد و همبستگی طبقلتی می توان، از تعرض بیشتر نظام سرمایه داری و حامیانشان به سطح معیشت و رفاه کارگران جلوگیری کرد. این درد مشترک و برحق کارگران، باعث شد، مردم شهر بافق و خانواده های آنان نیز به این اعتصاب بپیوندند و تنها بر این اساس است که می توان گفت؛ اتحاد در صفوف متشکل طبقه کارگر راه را برای رسیدن به خواستها و مطالبات آنان فراهم می کند.
لذا، ما جمعی از کارگران سنندج و حومه، متشکل از خیاط، نجار، جوشکار و کشاورز، حمایت خود را از اعتصاب کارگران معدن بافق اعلام می داریم، و هر گونه تعرض به صفوف کارگران را به شدت محکوم می کنیم، و خواهان آزادی بی قید و شرط کارگران بازداشتی و برآورده شدن تمامی خواستها و مطالبات این کارگران می باشیم و از تمامی کارگران، در محل کار و زیست خود می خواهیم که، به هر شکل ممکن، اعتصاب کارگران معدن بافق و خانواده های کارگران بازداشتی را مورد حمایت خود قرار دهند.
جمعی از کارگران سنندج وحومه- جمعه 7 /6/ 93
=====================================
پشتیبانی از مبارزات دلیرانۀ کارگران سنگ آهن بافق_bafgh_464x261_mehr

اواخر اردیبهشت ماه 1393 بیش از 5000 کارگر معدن سنگ آهن بافق در یک حرکت جمعی دست از کار کشیدند و علیرغم همۀ تهدیدها و تنگناهای مالی و معیشتی، جسورانه نزدیک به چهل روز استخراج سنگ آهن را در این واحد معدنی متوقف ساختند. کارگران در مخالفت با طرح خصوصی سازی معدن (که چیزی جز اخراج و بیکارسازی را در بر ندارد) و نیز به منظور اِعمالِ فشار بر کارفرما و مدیران تولید برای تحقق خواست هایشان، اعتصاب را ادامه دادند. مدیران معدن بافق در هماهنگی با مسئولین دولتی و زیر فشار مبارزۀ کارگران و اردۀ آنها در ادامۀ اعتصاب بالاخره اعلام داشتند که می توانند به بخشی از خواسته های کارگران پاسخ دهند. با این وعده بود که کارگران اعتصابی به سر کار بازگشتند. اما مسئولین غیرقابل اعتماد معدن بافق نه تنها به وعده های خویش عمل نکردند بلکه با اعلام جرم علیه تعدادی از کارگران مبارز و با حمایت دستگاه قضائی، نیروی انتظامی و امنیتی اقدام به دستگیری و بازداشت 9 نفر از کارگران اعتصابی به نام های امیر حسین کارگران، علی صبری، محمد حسن تشکری، علی محمد تشکری، کاظم کارگران، رضا دهستانی، رضا خواجه زاده، ایرانی و جلیل کمالی نمودند. ولی کارگران معدن بافق ضمن افشای تو خالی بودن وعده های مسئولین و به پشتیبانی از همکاران زندانی خود مجددا دست از کار کشیدند و تا آزادی آنان به اعتصاب ادامه خواهند داد. درهمین رابطه و در اعتراض به عملکرد ضد کارگری مسئولان قضایی و نیروی انتظامی و امنیتی و در مقابله با دنائت مدیران و کارفرمایان معدن بافق مبنی بر توطئه علیه کارگران و بازداشت آنان، خانواده های کارگران معدن نیز در کنار کارگران اعتصابی، با حضور در مقابل فرمانداری بافق به اعتراض و تحصن دست زده خواهان آزادی نان آوران خویش شدند.
متولیان امور در اقدام بیشرمانۀ دیگری اظهار داشتند که اگر چه کارفرما شکایت خود را از کارگران معترض معدن بافق پس گرفته اما آزادی کارگران به نظر مثبت شورای تأمین استان یزد منوط شده است! شورای تأمین اعتبار بافق با اعلام اینکه انصراف کارفرما از شکایتش به معنای گذشت او از جنبه خصوصی اتهام کارگران است و شورای تأمین استان یزد در باره گذشت از جنبه عمومی اتهام آنان تصمیم گیری خواهد کرد، از قول مساعد شورا برای پیگیری آزادی کارگران خبر داد!
ترفندهای این چنینی نهادهای حکومتی تنها به منظور بازی دادن یا ترساندن کارگران و نشاندن کارگران اعتصابی سر جایشان است. «متهم» نمودن و به بند کشیدن کارگرانی که خواستار تضمین امنیت شغلی و ابتدایی ترین مطالبات برحق خویش می باشند، اقدامی ضد کارگری و در جهت سد کردن هر گونه مبارزه متحد و آگاهانه کارگران و ممانعت اکید از پا گرفتن تشکل های مستقل کارگری است. هدف آنها این است که کارگران به جای اتکا به نیرو و سازمان های خود، بازیچۀ نهادهای قدرت و تشکل های وابسته گردند و به مطامع و سیاست های آنان چشم امید داشته باشند. همان نهادهایی که یک روز بعد از آغاز دور جدید تحصن کارگران معدن، یگان ویژۀ پلیس را به این شهرستان کشاندند تا با اعلام حضور این یگان به ارعاب فزایندۀ کارگران و خانواده های بی دفاع آنان بپردازند.
ما کارگران و فعالان کارگری ضمن محکوم کردن تمامی این اقدامات سرکوبگرانۀ ضد کارگری دست اندرکاران حاکم و بازداشت و زندانی نمودن کارگران معدن سنگ آهن بافق، حمایت قاطع خود را از کارگران اعتصابی و خانواده های آنان اعلام می کنیم. افشای سیاست و عملکرد سرکویگرانۀ ارگان های دولتی، مقابله با سیاست های ضدکارگری، مبارزه برای آزادی کارگران زندانی، مبارزه برای خواست های طبقۀ کارگر و مبارزه با قوانین اسارت بار نظام سرمایه داری، اولویت های مبارزاتی همۀ کارگران آگاه و پیشروان کارگری است. همۀ کارگران، فعالان و پیشروان کارگری را به این مبارزۀ مشترک در صفوف متحد و متشکل فرا می خوانیم.
زنده باد مبارزه متحد طبقۀ کارگر بر علیه سرمایه داران زالوصفت حاکم
کارگران زندانی بدون قید و شرط باید آزاد شوند
زنده باد آزادی و دموکراسی
کارگران پروژه های پارس جنوبی
فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان
فعالان کارگری جنوب
جمعی از کارگران پتروشیمی های منطقۀ ویژه ماهشهر و بندر امام
بخشی از کارگران محور تهران – کرج
شهریور 1393
kargaran.parsjonobi@gmail.com
===========================
در حمایت از اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافقIF

در هشتمین روز از دور تازه اعتصاب کارگران معدن بافق، 9 نفر از کارگران همچنان در باز داشت بسر می برند، و این در حالی است که تجمع خانواده های بازداشت شدگان و تعداد زیادی از کارگران و مردم بافق در برابر فرمانداری با خواست آزادی کارگران دستگیر شده، برای چهارمین روز متوالی همچنان ادامه دارد. دور تازه اعتصاب کارگران معدن بافق به دنبال دور نخست اعتصاب صورت می گیرد که طی آن حدود 5000 هزار نفر از کارگران در اعتراض به خصوصی سازی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، بطو یکپارچه دست به اعتصاب زدند و خواستار لغو طرح فروش 5/28 درصد از سهام این شرکت به بخش خصوصی شدند. آن اعتصاب که از 27 اردیبهشت آغاز شد به مدت 39 روز تا 4 تیر ماه ادامه یافت و به عنوان بزرگترین و طولانی ترین اعتصاب کارگری در بعد از انقلاب، در تقویم جنبش کارگری ثبت شد. رژیم اسلامی سرمایه در جریان نخستین اعتصاب و مبارزه کارگران معدن بافق آنگاه که همه ترفند ها و دسسیسه هایش برای شکست کارگران اعتصابی در برابر عزم و اراده کارگران به سنگ خورد، سرانجام مجبور شد دربرابر خواست کارگران عقب نشینی کند و به لغو موقت فروش سهام شرکت تن دهد. کارگران معدن بافق در چهارم تیر ماه به اعتصاب خود پایان و به رژیم دو ماه وقت دادند که تصمیم نهایی در مورد سرنوشت سهام شرکت را رسما اعلام کند.
اما رویدادهای بعدی نشان می دهد که رژیم کارگر ستیز جمهوری اسلامی از این فرصت برای تدارک حمله جدید به کارگران و شکست مبارزه و اعتصاب احتمالی و مجدد آنان استفاده کرده است:.مدتی پیش از پایان مهلت دوماهه، مدیرعامل شرکت از 18 نفر از کارگران اعلام شکایت کرد. همزمان ماموران یگان ویژه نیروهای انتظامی برای دستگیری کارگران وارد شهر شدند و به تعقیب کارگران پرداختند. ماموران در ابتدا دو نفر از کارگران را دستگیر کردند و به تعقیب 16 کارگر دیگر که اسامی شان در شکایت مدیر عامل آمده بود ادامه دادند. کارگران معدن بافق در اعتراض به این تهاجم و دستگیری ها در 28 مرداد دست از کار کشیدند و خواهان آزادی همکارانشان شدند.
با تداوم اعتصاب وبه دنبال تجمع اعتراضی کارگران و مردم در مقابل دفتر مدیرعامل، او محبور شد که رسما شکایت خود از 18 کارگر را پس بگیرد. اما اکنون اعلام شده است که آزادی کارگران باز داشت شده منوط به توافق شورای تامین شهرستان بافق است. همه اینها اما بخشی از ترفند ها و مانورهای رژیم علیه کارگران است؛.نه مدیر عامل خود فروخته شرکت سنگ آهن بدون دستور از بالا از کارگران شکایت کرده است و نه ماموران یگان ویژه نیروهای انتظامی خود سرانه به شهر بافق هجوم آورده اند. واقعیت این است که رژیم اسلامی قصد دارد که با دستگیری تعدادی از کارگران و زندانی کردن آنها و ایجاد فضای ترس و وحشت در میان کارگران و مردم بافق، مبارزه کارگران معدن علیه خصوصی سازی را به شکست بکشاند. تجربه نشان می دهد که هر جا که رژیم اسلامی نتواند از طریق دسیسه و ایجاد تفرقه و با توسل به تشکلات کارگری حکومتی، مبارزه کارگران راشکست دهد، به سلاح همیشگی خود یعنی سرکوب، بگیر و ببند، زندان و یا همچون مورد کارگران معدن مس سرچمشه در کرمان، به کشتار متوسل می شود.
دور نخست اعتصاب و مبارزه طولانی کارگران معدن بافق نشان می دهد که کارگران برای رسیدن به خواست محوری خود یعنی لغو طرح خصوصی سازی معدن مصمم اند. تجربه خصوصی سازی واحد های تولیدی و ازجمله معادن نشان می دهد که خصوصی سازی ها، معادل است با تعدیل نیروی انسانی یعنی اخراج کارگران، کاهش دستمزدها، بدتر شدن شرایط کار، تشدید استثمار و نا امنی بیشتر محیط کار. کارگران معدن بافق به خوبی از این امرآگاه اند و در مبارزه خود پشتیبانی اکثریت مردم بافق را با خود دارند. شهرستان بافق با جمعیت حدود 41 هزار نفر( طبق سرشماری سال 91) از مناطق بسیار محروم ایران به شمار می رود. بسیاری از کارگران معدن، ساکن این شهرستان هستند و به همین گونه حدود سه هزار کارگر بازنشسته در این شهر زندگی می کنند. بنابراین با در نظر گرفتن خانواده کارگران، آشکار است که بافت جمعیت این شهرستان اساسا کارگری است و وضعیت و شرایط کار در معدن، زندگی اکثریت بزرگی از مردم شهرستان را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
در حال حاضر مبارزه برای آزادی فوری و بدون قید و شرط کارگران باز داشتی به درستی- که نشان از هشیاری و تیز بینی کارگران اعتصابی است- در راس خواست کارگران اعتصابی و اکثریت مردم قرار گرفته است. سرنوشت دیگر خواست های به حق کارگران از جمله لغو خصوصی سازی معدن، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور و اخراج مدیر عامل شرکت، اکنون بیش از هرچیز به آزادی کارگران دستگیر شده و خروج نیروهای سرکوب گر یگان ویژه نیروهای انتظامی، گره خورده است.
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران، خود را در کنار کارگران اعتصابی معدن بافق می داند و هجوم ماموران یگان ویژه نیروهای انتظامی به شهر بافق و دستگیری کارگران را به شدت محکوم می کند. ما از همه تشکل های مستقل کارگری ایران و دیگر کشورهای جهان می خواهیم که ضمن اعتراض به سرکوب و دستگیری کارگران معدن بافق و در خواست آزادی فوری و بدون قید شرط کارگران دستگیر شده، از اعتصاب کارگران معدن بافق حمایت کنند.
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
info@workers-iran.org/ http://www.etehadbinalmelali.com
۲۶ اگوست ۲۰۱۴kargran zoghale sang

1 پاسخ به “وبلاگ کارگری راه کارگر : درشانزدهمین روز، دور دوم اعتصاب کارگران بافق ، با ایستادگی کارگران و خانواده ها ، همه کارگران بازداشتی آزاد شدند و واگذاری سنگ آهن بافق به بخش خصوصی منتفی شد!

  1. X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    xorasane razavi: 40 darsade sarmayeh keshevar…

    dar hale hazer saxeteman sazi (shar sazi) bozorge poroshei baraye sarasare koreh zamin mamno ast. hameh jah ra nabod mikonid va in no saxteman sazi yani modele qadimi be hich vaj monasb nist. shar sazi jadid bayad anjam shavad (man qablan shafahi goftam che no saxtemani va ba che chizi bayad saxteman saxt (ba chob, qir va felezat az jomleh manande kesheti saxteman saxteh shavad)). Hojjat Barzgar badan trhe shar sazi (saxteman sazi jadid) ra baraye sarasare koreh zamin katban elam mikond. alan faqad shoma bayad dosheman (swedishe, englishe va fars) ra bokoshid, zira doshemane mardome koreh zamin hastand, va hamchenin ab ra ke yeki az bozorktarin xatare kononi koreh zamin ast ta 1-2 sevom an ra tabxir konid. badan bishetar dar in mored sobat xaham kard.

    Hojjat Barzgar
    2014-09-03

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    qablan (2014-08-27) elam kardam ke 3 groh («swedishe-soedi», «englishe-engelesi» va «fars-persian») be mardome koreh zamin pas az shar sazi dar sarasare koreh zamin hamleh kardand ke 2 groh az in 3 goroh bedone shak doshemane mellale digar az jomleh mellale koreh zamin hastand. baraye man malom nabod ke 1 groh az in 3 goroh ke xod ra «fars» minamad aya az roye ejbar be mellale digar hamleh mikonad ya inke in hamelat jozve barnameh melli anan ast. az roye ejbar yani inke ba feshar va tahdid az tarafe «swedishe»-soedi va «englishe-engelesi» va az tarafe mellale digar.
    yek nokteh qabele zekr ast, anham inke dar har sorat kasi ke be shaxsi hamleh mikonad dosheman an shaxs mahsob mishavad, hal be har dalili in kar ra anjam dahad. bena bar in nagofteh moshaxas ast ke «fars» ham dosheman ast.
    in 3 groh ke joda az in ke daraye zabane «madari» moshaxase xod hastand (mardome feli koreh zamin nemidanand ke zabane «madari» in 3 goroh che zabani ast), be har manzomehi ke hamleh mikonand va piroz mishavand dar aqaz mantaqei ya manateqi ra dar dast oxd migirand va mardome an manateq ra betore vasi mikoshand va zabani az mardome an mantaqe-koreh ra entexab mikonand va ba taqirati dar an (va ba entexabe nami va ya ba haman nam sabq) be onvane zabane xod yad migirand va talashe mikonand tamami asnad an doran va maqable an ra azbein bebarand va bejaye an droq goi va droq nevisi mikonand ke dar koreh zamin in kar ra be ashekale moxtalef anjam dadand va talashe mikonand ke an zaban ra baraye azbin bordane zabane «madari» mellale digar dar an koreh sarasari konand. in kar ra 2 groh az in 3 groh dar koreh zamin anjam dadand, «englishe» va «persian». groh digar yani «swedishe» ke kamelan moshaxas ast ke doshemane tamami mellale digar ast, moxfianeh be ashekale moxtalef daeman masheqole koshetare tamami mellal mishavad, hatta «engelesi» va «fars». be onvane mesal be nahadhaye sarasari mardome keshevarhaye moxtalef nazdig mishavad va nemayandegan anan ra bezor vadar mikonad ke anche ra xodeshan mixhand an nemayandegan anjam dahand. az jomleh reise jomhor ya nemayandegane majlese yek keshevar ra vadar mikonand ke tebqe tasmimate anan amal konand, dar qire in sorat anan ra be tariqi ke kasi motevajeh nemishavad mikoshand.
    in 2 groh («swedishe» va «englishe») ke kamelan moshaxas ast doshemane mellale digar hastand, amma baraye man mahiate groh «fars» namalom bod. be har hal tebqe amal kadrde in groh, yani az jomleh inke be bahanehhaye moxtalef hamleh be tamami mellale sakene iran baraye dar dast greftane kontorole manateqeshan, koshetane nemayandeganeshan va mardom, azbin bordane vasaeleshan va bordane-dozdidane vasaeleshan az yek taraf va az tarafe digar bezor vadar kardane anan baraye yadgiri zabane «farsi» bejaye zabane «madari» xodeshan. bena bar in «fars» niz sad dar sad doshemane mellale digar ast. hal soal in ast ke in groh joda az inke dar sarasare iran paxshe shode ast aya dar ostani az iran ham zendegi mikonad?
    kota soxan, bena bar in mellate koreh zamin va.. va manzomehhaye digar zemne hamleh gostarde sarasari baraye koshetane va bezano dar avardane «swedishe» va «englishe», bayad dar har manatqi ke shaxsi «fars» dar bine mellale digar ast ra niz hatman bokoshid, zira in groh niz doshemane mellale digar ast va hamchenin bayad kontorole mantaqe (ostan) xodetan ra sazmanyafteh dar dast begirid. darzemn, baraye tolid kardan, tozi kardan, nezami va qireh forme sazmanyabi mahalli-shahri va sarasari keshevar-melli shoqli ast na «hezbi», «mazhabi» va ya qireh.
    Hojjat Barzgar
    2014-09-01

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    lotfan charandiyate «hastei» ra jam konid!
    hiche felezi be xodie xod monfajer nemishavad. hatta xak ham ke xeili narm ast bexodie xod monfajer nemishavad, che beresad be noi xak ya sange «qani shode». dar sani be hiche kasi marbod nist ke che kasi che no aslahehi-selahi misazad!!!
    Hojjat Barzgar
    2014-08-29

    a1- Hojjat barzgar niroye havai va (zamini) doshemane az jomleh doshemane mardome koreh zamin ra, yani»swedishe»-soedi va «engelishe»-engelesi ra azbein mibarad, shoma yani tamami keshevarha bayad niroye zamini anan ra betore kamel azbein bebarid va be niroye havai anan niz hamleh konid!
    a2- tamami mardom niz bayad mosallah shavand!
    a3- tamami dolatha vazifeh darand ke tamami haqayeq ra be mardome keshevareshan begoyand!
    Hojjat Barzgar
    2014-08-29

    Ba raveshehaye gonagon mitavan ab ra betore vasi tabxir kard:
    a1- Qarar dadane zorofe bozorg va kochak dar jeloye aftab dar kenare rodxaneh, daryacheh va darya va rixtane ab dar daxele anha.
    a2- estefadeh kardan az mavade naft va gaz.
    a3- ba niroye barq. felezi manande feleze ojaqe barqi (ahan) ke ba niroye barq daq mishavad yek tarafe an ra be sime barq vasl konid va tarafe digare an felez ra bedone inke sime barq dar daxele ab qarar girad hadeaqal nimi az an ra dar daxele ab qarar dahid ta ab tabxir shavad.
    Hojjat barzgar
    2014-08-29

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    Pasox be ali larijani
    man migoyam swedishe bokoshid, ab tabxir konid, shoma charand migoid va baraks amal mikonid. baz ham tekrar mikonam,ab tabxir konid, swedishe-soedi bokoshid,tamamie xareji (amrikai, uropai, ostoroliai kanadai, sibiriai-rosi) ra bokoshid, zira baraye koshetane mardom be anja amadand, na xedmat kardan be shoma ya «kar kardan» baraye shoma.
    Hojjat Barzgar
    2014-08-28
    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    Qablan shafahi va katbi niz elam kardam, vali baz ham tekrar mikonam, az xamir dandan baraye tamiz kardane dandanha estefade nakonid. zira mozer (sammi) ast. Faxad az mesvak va ab dandanha ra tamiz konid va sire poxte ba nana ya bedone nana har chand vaxt yek bar boxorid ya agar jorat darid teke sire xam chand lahzeh bejavid, ya abe tond (ba felfele tonde poxte) dahanetan ra beshoid va kami ham benoshid, agar jorat darid.
    Hojjat barzgar
    2014-08-28

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    faraxane mojadad
    tebqe tahqiqate ta kononi man 3 groh («engelesi-englishe», «soedi-swedishe» va «fars-persian» varede koreh zamin bad az saxtane an (shar sazi) shodand ke 2 groh (engelesi va soedi) az in 3 groh esheqalgar (dosheman) hasatnd ke dar gozashete xeili az mardome koreh zamin ra koshetand (asare hamelate anan hanoz baqi ast). (hahafe in 2 groh tasahobe tamai manzomehha ast, yani koshetane melle digar va roshede kami xodeshan va tasahobe «hakemiat» korat).
    dar koreh zamin daeman mashqole koshetar melle digar be ashekale moxtalef, xarab kardane vasaele va qeire anan, dozdi kardan va esheqale manateqe anan be ashekale moxtalef ast.
    bena bar in engelesi va soedi dosheman hastand va bayad javabe hamelat in 2 groh ra dad va az nazare man in 2 groh ra betore koli tar va mar kard.
    man bare digar katban jang ba in 2 groh ra elam mikonam. mardome (dolat) tamami keshevarha avalan bayad dar har keshevari ke mardome in 2 groh ke xodeshan ra soedi va engelesi minaman yani «sahebe» soed va engelestan midanan ra hatamn bedone chon va chera bokoshand, chonke baraye koshetane mardome an keshevarha ba selahi ke be sadegi dideh nemishavand be keshevareshan tahte anavin moxtalef raftand va miravand. dovoman bad az an bayad be in manateq (qotbe shomal) niz baraye tar va mar kardaneshan motahedane hamleh konid. nokte mohem in ast ke dolat har keshevari ashekara az tariqe resanehaye jami masael ra be mardome keshevareshan begoyand (daeman haqiqat ra begoid). (darzemn ellate neveshetane zabane «farsi» ba horofe latin dastresi nadashetan be barnameh «farsi» ast).
    Hojjat (Hodjat) Barzgar
    2014-08-27
    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    payam:
    haqe ejrahe hiche «tarhi» ra nadarid. koreh zamin motealeq be Hojjat Barzgar ast. man donya ra az marg nejat dadam, bena bar in haqe tasmim giri bexosos dar jai ke zendegi mikonam ba man (Hojjat Barzgar) ast. elam kardam ke che karhai ra sari anjam dahi. aya motevaje shodid ya na?
    Hojjat Barzgar
    2014-08-26

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    A- swedishe (skandinaviai – uropai, kanadai, sibiriai-rosi, amrikai, ostoroliai, va…) dosheman ast, anan ra bokoshid, zira tamami anan swedishe hastand!!!
    B- Uropa nayaid, dosheman-swedishe shoma ra mikoshad!!!
    C- Zoqal sang tabdil be almas va… mishavad, zob kardane an xatarnak ast, chonke aval monfajer va tabdil be almas mishavad.
    Hodjat Barzgar
    2014-08-20 -(21)
    (it is farsi-persian)

    ———————————

    aslaheh-tofang (selah) moxtalef va mavade monfajereh saxtan rahat ast; qablan shafahi matrah kardam:
    A- faqad loleye aslaheh (gerd ya formhaye digar) bayad goshadtar az andazeh gololeh an bashad; beh ezafeh inke behtar ast aslaheh-selah ba alminiom saxteh shavand.
    A1- gololeh ra ham mitavan be formhaye moxtalef saxt: az jomleh nok tiz, nok pahn, shabieh sozane mateh barqi, pichi va…
    A2- az sang va sang rizeh ham mitavan beh onvane gololeh va sachemeh estefadeh kard.
    A3- sachemeh va gololeh aslaheh- tofang ta por ra ham mitavan az sare aslaheh-tofang por kard.

    B- mavade monfajereh saxtan ham rahat ast:
    B1- barot saxtan mesle gogerde kebrit saxtan ast:
    az jomleh arde gandom ra ba benzin xamir karde badan ba kard xord-riz konid.
    Tavajo konid ke az atashe va garma va nore aftab dor bashid va ba ehtiat barot va mavade monfajereh digar ra dorost konid.
    B2- ti,n,ti ra az jomleh ba arde gandom ham mishavad saxt:
    arde gandom ra ba mohtaviate nafte xam (benzin, tarkibe gazoil ba benzin ya naft ba benzin ya qir ba benzin ya alkol va alkole sanati-chobi) maxlot karde va xamire shol ya seft saxt va hamchenin ba arde gandom va gaze mayeh-«abe sangin» ham mitavan xamir drost kard.
    (agar zamane xoshek shodane xamir gaz az daxele basteh felezi va… manande gololeh top, narenjak, dinamid va… xarej nashavad xatarnak ast).
    B3- hamchenin mitavan baraye qavitar shodane mavade monfajereh xoshek mojadedan an ra ba benzin va… maxlot kard.
    B4- az ti,n,ti xoshek ham mitavan be onvane barot estefadeh kard.
    B5- baraye xonsa kardane mavade monfajereh bayad anha ra ba ab maxlot kard.

    Hodjat Barzgar (Hojjat Barzgar)
    2014-08-11 (2014-08-12)
    (Matn foq ra az jomleh ba horofe alefbae farsi benevisid).
    C- qaleb sazi ham asan ast:
    C1 – marhaleh aval qaleb ra az jomleh ba ab va xak va chob misazand. ba ab va xak xamir drost mikonand (manande xeshet-ajor) badan chobhaye form dade shode (masalan manande yek gololeh) ra dar an foro mikonand va dar miavarand. hamchenin dar qalab sazi az feleze narm manande halab ham mitan estefade kard va ham komak greft.
    D- zob kardane xak (xake aqesheteh nashode ba gaz va naft, chonkeh manande gogerde kebrit atashe migirad) va sang ham asan ast:
    D1- zob kardane xak va sang (be onvaneh kargahe kochak) manande ashepazi niyaz be ojaq gazi ya barqi ya nafti ya… , malaqeh va dig darad ( behtar ast dig ahani saxteh shavad. tarze saxtane dig: dig saxtan, niyaz be felez ahan sabok ya kam vazn darad ke bayad be sorate jabeh ya dairehi form dade shavad). dar marhale aval mitavan az digi ke ba felezat digar beestesnae-bejoz mes saxteh shode ast ham estefade kard.
    D2- xak va sang zob shode taqriban ba har 100 darejeh hararate bishetar taqire no felez midahand.
    D3- baraye zob shodane felezate sard shode (qani shode- qaliz shode) masalan manande ahan be hararate chand barabare zamane saxteh shodane xod niyaz darad.
    E- xatarate nashi az zob kardane xak,sang va felezat:
    E1- hararat va ashaeh bozrgtarin xatarate zob kardane anha hastand. bayad zorofe saxteh shode ba mes dar zarfi ke ab daxele anha rixteh shode qarar dade shavad ta ashaeh jazb shode be mes dar ab ham rixteh shode va xonsa shavand.
    E2- agar shaxsi dar chenin mohiti (zob kardan) kar karde ast hatman bayad baraye xonsa kardane ashaeh hatman abe limo torshe benoshad.
    Hojjat (Hojjat) Barzgar
    2014-08-17 va 18
    ——————————————–
    ROYE MATN RA ESHAREH KONID (feleshe ra roye matn qarar dahid badan dogmeh samte chap ra feshar dahid), BA MOSHEVAREH YA BESORATE ADDI TAMAMI MATN RA ALAMATGOZARI (rangi) KONID (ba moshevare: feleshe ra roye avale ya axare xat qarar dahid va dokmeh samte chap ra feshar dahid va hamzaman feleshe ra bekeshid pain ya az payn be bala – mitavanid matn ra do ya chand bar teke teke kopi konid va dar kenare ham dar barnamehi ke minevisid bechasbanid), BADAN KOPI KONID, BADAN BECHASBANID DAR BARNAMEHI KE MINEVISID VA (alamtgozari-rangi konid) BOZORG KONID VA BADAN CHAP KONID VA BADAN ”PSANDAZE DIGAR” (SEVE AT) KONID (nami ham entexab konid va aval dar poshe ”dokoment” pasandaze digar konid) BADAN KOPI BEGIRID VA BADAN BARAYE DIGARAN ERSAL KONID.

    ————————————–
    http://www.google.com adrese saite jostejogar ast:
    adrese sait ”google” ra bayad dar balaye barnameh ”Internet Explorer” benevisid va bad dogmeh ”enter” (dogmeh bozorg-phan) ra feshar dahid ta safheh sait google baz shavad. aval bayad safheh Internet Explorer ra ke dar list barnamehha hast baz konid.
    dar sait http://www.google.com bayad esm-nam nevesheteh shavad, masalan nevesheteh shavad: IRAN, TEHRAN IRAN, MASHHAD IRAN, DANESHEGAH TEHRAN, NAME ROZNAMEHHA, SWEDEN VA QIREH. BAD AZ NEVESHETEH SHODANE NAM BE DOGMEH ENTER ESHAREH SHAVAD YA BE NAME PISHENAHADI ”GOOGLE” BA MOSHEVAREH ESHAREH KONID.

    —————————————
    Baraye neveshetane e-mail (fgdd.sedr@yahoo.com) bayad dogmeh CTRL, ALT va shomareh 2 ra hamzaman feshar dahid.
    ————————————
    (it is farsi -persian)

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش
    az nazare man dar donya na «sarmayeh gozari» xareji darim na «gardeshegar» balke anan dosheman hastand. dar donya ma «gardeshegar» dar manateq digaran nadarim. ma dar donya ertebatat moshaxas dar amaken moshaxas darim na «gardeshegar».
    Hodjat Barzgar – Hojjat Barzgar
    2014-07-29
    ——————————

    Tamami mardome soed (sweden) skandinavi ke dar har keshevari ke hastand ra bokoshid , chonke doshemane tamami melal koreh zamin hastand va be soed (skandinavi) niz bayad haleh konid. Shafahi tozi dadam che karhai anjam bedahid. Badan tozi midaham (minevisam).
    Dar zemn tamami manzomeh-ha dar xatare (katare) nabodi bodand vali man xeili (keili) ra nejat dadam vali in manzomeh (manzomeh shamsi) dar xatar (katar) nabodi ast.

    Hodjat Barzgar
    2014-05-16

    Karhai ke bayad sari anjam dahid az jomleh:

    1- tamami mardome soed (sweden)- skandinavi ke dar har keshevari ke hastand ra bokoshid!
    2- Tasli omomi, yani hameh mardom bayad mosallah shavand!
    3- Tamami zendaniyan belaestesna bayad azad shavand!
    4- Tamami mardom bedone dar nazar greftane mashaqel (bi kar, bimar, bazneshasteh ya bache bashand ya nabashand) bayad pole (toman) mosavi daryaft konand!
    5- Tamami mardom bayad keshavarzi va damdari anjam dahand, hal har shoqle digari dasheteh bashand ya nadasheteh bashand!
    6- Jo, berenj va sibzamini behtar az gandom ast!
    7- Hatman aftabgardan ,konjed va badam bekarid!
    8- Az tamami mivejat va sabzijate shirin mitavan qand va shekar greft.
    9- Bedone dar nazar giri harfhaye digaran aslahe besazid! Shafahi matrah kardam ke cheh no selahi besazid.
    10- ….

    Hodjat Barzgar
    2014-05-16
    ————————————————
    9…
    10-haqiqat ra hamin emroz be mardom begoid!!!
    11-…

    paragrafe 1 ta 9 ra hamin emroz ejra konid, dar qire in sorat be tamami keshevarha hamleh mikonim. Paragrafe 1 ta 9 ra 2014-05-16 daryaft kardid.

    Hodjat Barzgar
    2014-05-25

    Keshevar haye scandinavi (sweden, norvege, island va greenland)-(danmark va england), kanada va sibirien na keshavarzi darand va na damdari, yani taqriban 1 (yek) jamiate 200000000 (do bist miljon nafari) ehtiaj be hameh chiz darand.
    Innan az rahe dozdi zendegi mikonand. Dar keshevareshan faqd aslahe gonagon misazand va be keshevarhaye digar hamleh mikonand.
    Dar yek kalam hameh dar in keshevarha dozd va qatel hastand. Innan ra az keshevare tan exraj konid!

    Hodjat Barzgar
    2014-05-28

    Dastor be tamami keshevarha:

    Tamame qotbiha (sweden-swedish, norvege, island, greenland, kanada-canada, sibirien, (danmark, england?) ra bokoshid. Hameh inan doshemane mardome kore zamin hastand (ahle manzomeh digar hastand), HADE AQL 3250 (ce hezar o dobisto panja) sal ast ke bad az hamelate moxtalef be kore zamin, manateq nam borde foq ra esheqal kardand.

    Hodjat Barzgar
    2014-05-30

    Be tamami dolathaye keshevarha:

    be shoma dastor dadim ke karhai ra angam dahid, vali shoma masheqole hamkari ba dosheman (swedish) dirine hastid.
    agar vazaefi ke be tamai keshevarha elam shod anjam nadahi va be hamkaritan ba doshemn ra edameh dahid be shoma be qasteh koshetane shoma hamleh mikonim.

    Hodjat Barzgar
    2014-06-02

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    (1)- limo torshe taqriban zedde tamamie somom (سموم) va ashaeh (xorshidi-aftab) ast. Nabayad ziyad Abe limo torshe noshid va hamchenin nabayad ba namak noshid chonke asid an xonsa mishavad. Abe yek limo baraye 3 ta 4 nafar kafi ast (behtarin shiveh noshidane abe limo torshe maxlot kardane abe an dar 2 ta 4 livan ab ast). Bad az noshidane an bayad dahan xod ra ba ab shost va yek livan ab ham noshid ta dandanha va azae digare badan asib nabinad. Dar halate mamoli bayad abe limo tarshe ra ba namak noshid. qabele zekr ast ke nabayad dar halateh mamoli har roz (yani zod zod) abe limo torshe noshid (va baraye xonsa kardane namake ziyad dar badan limo torshe monaseb ast).

    (2)- zardchobeh (زردچوبه), tarxon (ترخون), felfele tond (فلفل تند) va gisheniz-jafari (گشنيز – جعفري) ba ham (sop- سوپ) zedde taqriban tamamie heivanat (”bimariha”) ke dar badan nofoz mikonand hastand.

    (3)- piaze qermez rang, Sib (ba post), Golabi (ba post), limo torshe, havij, poste porteqal va sir serkeh zedde ”saretan” (سرطان) (yani yek no qarch- قارچ ) hastand.

    (4)- har kesi ke dar shabaneh va roz hadeaqal panja (50) gram toxmeh aftabgardan (تخم آفتاب گردان) boxorad dar halateh mamoli (معمولي) nemimirad.

    (5)- aksare serkehha (bexosos serkehe sib) mo (مو) ra sefid mikonand va xorma (خرما) va… mo ra siyah (سياه) mikonand va… (mo ra be ranghaye digar).

    (6)- porteqal baraye cheshem (چشم) xob ast. Abe limo torshe va mivehjate digar ham baraye cheshem xob hastand.

    (7)-…

    Hodjat Barzgar
    Chape mojadad:
    2013-11-19

    tamami shahan (شاهان), sarmayehdaran (سرمايه داران) va dolate anan hamrah ba dostane xod az manzomehaye (منظومه هاي) hamsayehye manzomeh ma va hamrah ba sarmayedaran va dolate shan az digar manzomehha niz ba selah (سلاح) xod azjomleh bexosos safinehhaye fazai (سفينه فضائي) kochak va bozorg xod ke moshekel dide mishavand (shishei) be ashekal moktalef be motarezin nezame siasi va extesadi xod yani nezame sarmayedarist baraye asib resandan va koshetan anan daeman hamleh mikonand. Aksaran be kommunist ha va moxalefe siasathaye chapavolgaraneh va qaratgaraneh (غارتگرانه) xod hamleh mikonand. Va hamchenin be keshevarhaye (كشورهاي) moxtalef baraye dozdi kardan, qarat kardan va koshetane (كشتن) anan, hamleh mikonand.
    Safinehhaye fazai bozorg otomatik hastand va karhaye xatarnak az jomleh abr va baran va tofan va gerdbad misazand, shelik kardan ba feshare ziyad glolehaye riz shishei, gardo va xak, ashaehhaye (اشعه هاي) moxtalef, barq (برق) va karhaye xatarnak digar anjam midahand.
    Safinehhaye fazai kochak (10 santimetri va hatta kochektar) niz xatarnak hastand. inha az nazdik azjomleh rixtane somom (سموم) be daxele qaza (غذا) (bexosos sam (سم) be daxele xamire nan va namak), barq, azbin bordane mo sar, shelik kardane (شليك كردن) gardo va xak, ashaeh va qire be cheshem va sar, rixtane krmehaye kochak be daxele labas, jasosi kardan va qireh.
    Safinhhaye fazai va robotha otomatik karhaye mofid ham anjam midahand (safinehhaye fazai va robothha dar vahleh aval az ”saheb” xod ke malom nist cheh kasi ast dastor va vazifeh migirand). Inha ba niroye barq (xatarnak niz ast) kar mikonand. Be har hal maskine jangi maskine jangi ast.
    Dar hale hazer az jomleh dolateh soed (sweden) va engelestan (english) az inan baraye hamleh be digaran jahateh asib resandan va koshetaneshan estefade mikonand, yani soedi va engelisi doshemane (دشمن) digaran hastand. Hameh midanan ba doshemanan (دشمنان) cheh kar bayad kard.
    Soal in ast ke mixahid ba in no vasael va sahebane anha chegoneh barxord konid?
    Hamchenin nagofteh namanad ke be modadte chan Salist ke Hodjat Barzgar hamrah ba dostane xod az manzomehhaye digar dar anja va inja betore gostarde ba selahe (سلاح) moxtalef be doshemanan hamleh mikonand.

    Dar hale hazer az jomleh dolateh soed (sweden) va engelestan (english) az inan baraye hamleh be digaran jahateh asib resandan va koshetaneshan estefade mikonand, yani soedi va engelisi doshemane digaran hastand.
    Soal in ast ke mixahid ba in no vasael va sahebane anha chegoneh barxord konid?

    Hodjat Barzgar
    Chape mojadad:
    2013-11-19

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    etelaat va… dar morede maqalehi ke dar: «aftonbeladet» (yeki az roznamehaye swedishe) ke dar tarixe 2014-07-27 darj shod mibashad. (maqale mazkor tahte onvane: » skicka militer till Gaza» ast.

    ke intor Löfven, shoma mixahid be Israil dar qazeh hamleh konid! («löfven» rahbare hezbe «social demokrat»e sweden ast).
    aya arteshei (militar») baraye shoma baqi mande ast? aya digar zede «hamas» nistid? shoma (mellate shoma) che no aslahei estefade mikonad?

    dosheman («löfven») bedeqat bexan!!! man Hodjat Barzgar mixaham nasle shoma ra azbein bebaram, chon ke shoma doshemane mardome koreh zamin hastid va koreh zamin (qotbe shomal) ra esheqal kardid. aya qazeh ra ham esheqal kardid? aya dar qazeh be «swedishe» hamleh shod? aya be hamin dalil mixahid «militar be gaza» (qazeh) befrestid? aya vaqean mafhome esheqal kardan ra mifahmid? dar har sorat, shoma hamishe be tamami koreh zamin hamleh kardid va be man ham ba tamami selahetan hamleh kardid vali na tanha dar koreh zamin balke dar tamami manzomeh-hai ke mellate shoma hast sekaste moftazahanei xordid. ba mardomeh xod dar manzomehhaye digar tamas begir va soal kon va hamchenin az melale digar ham soal konid. rasti, be man begoid arteshe («militar») shoma dar koja ast? vaqean man be donbale «militar»e shoma migardam!
    Hodjat Barzgar
    tariqe tavalod: «1962”-… miladi
    (matne foq tarjomeh shode az matne swedishe ast ke matne swedishe dar tarixe 2014-07-28 chap shod. matne swedishe zamimeh ast).
    tarjomeh az Hodjat Barzgar (Hojjat. B)).
    tarixe tarjomeh:
    2014-08-07
    ————————————————————

    Information och… om artikel i ”Aftonbladet” 2014-07-27 (”skicka militer till Gaza”).
    Så löfven, ni vill attackera Israel i Gaza! har ni någon militär kvar? Är ni inte mot Hamas längre? Vilka vapen använder ni (era ras)?
    Läsa noga fiender («löfven»)!!! jag Hodjat Barzgar vill utrota era ras, eftersom ni är fientlig utomjordisk och ni ockuperade jorden (norden och…). Har ni ockuperade Gaza också? Är det ”svenskar” som blev attackerad? Är det därför vill ni ”skicka trupper till Gaza”? Vet egentligen ni vad betyder ockuperad? I alla fall ni attackerade hela jorden hela tiden och attackerade mig också med all trupper ni har men ni blev ned slagen inte bara på jorden utan i alla sol system där era ras finns, fråga dem (era ras) och andra folk grupper i andra sol system! förresten var finns era ”militär”? Jag letar efter dem faktisk!
    Hodjat Barzgar
    Personnummer:
    1962-…
    2014-07-28
    (matn foq be zabane swedishe ast) (it is swedishe).

    inha masnoi anjam migirad (garmah, sarmah, bad va…) be tarafe aftab, bad va… shellik konid. aya dosheman (swedishe va…) dar mantaqe Ardebil, ilam va… ast?
    Hodjat Barzgar
    2014-07-29

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    Qaze tahte kontorole soedi (swedishe) ast va hamleh israil be swedishe ast na mardome felestin.
    (swedishe has kontorol over Qaze and israil attack swedishe in gaza).
    (svenskar lever i gaza och de har kontorol över Gaza och israil attack är mot svenskar.
    —————–
    emroz ham shafai dar morede bartaraf kardane yeki az moshekelate (ziadi ab) koreh zamin sobat kardam.
    Hodjat Barzgar (Hojjat Barzgar).
    2014-08-09
    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    Joda az matrah kardane katbi masael moxtalef, shafahi niz masael va saxtane vasaele gonagon ra ta in tarix matrah kardam; Az jomleh:

    Doshemane mardome koreh zamin kist va chegoneh bayad anan ra azbin bord, hamleh dosheman be Hodjat (Hojjat) Barzgar.
    Dar morede ravabeth extesadi, keshavarzi, damdari, shahr sazi jadid, safineh fazai, mashin sazi barqi, motor barqi, havapima barqi, kesheti barqi, zir daryai barqi, qatar barqi va reil, chegoneh saxteh shodane donia-manzomehha, rah va saxteman, asfalt, nafteh xam va chegoneh tasfieh karadane naft va saxtane vasael ba naft (pelastiki), tolid barq be ashekale moxtalef, Gazha, Qaza va daro, aslaheh (selahe gonagon), dar morede faza, shekar, mahigiri, xatarateh tabii-atashefeshan,zelzeleh, amvaj bozorg, jangal, enteqale ab az darya be xoshegi (afriqa), jelogiri ziyadi ab az darya be xoshegi (berezil), chegoneh saxteh shodane ab va hava-oksijen, jelogiri az sarmah va garmahe ziyad, ahan roba va zoqal sang-almas (jazebeh va daf kardan), baran, nabodi manzomehha, saxteh shodane felezat va xavase flezzat, zob kardane sange madan, chegoneh saxtane karxanejat, (chegoneh saxteh shodane xorshid-aftab, korat, koreh zamin), dar morede faseleh bin koreh va aftab, faseleh bin setaregan, ashaeh xorshidi-aftab va felezat va rahe taqabol ba anha, giahane xatarnak gonagon nokati, mavade moxader,
    Hamchenin dar morede saxtane vasael mokol karam bed ba az azbin bordane dosheman zira dosheman dar manateq qotbi tnha kari ke anjam midahad aslaheh sazi va hamleh be melale koreh zamin be ashekale moxtalef jahate koshetan, qaratgari va nabodi vasaeleshan ast. Javab be hamleh (hamelate) dosheman (sweden-scandinavi), komak be mardome manzomehhaye digar ke dosheman hamleh karde bod, hamleh be sarmah donya (donya sarma ast) yani yeki az xatarate tabii ke baese nabodi manzomehha mishavad va…, va aqaze saxtane monzomehhaye jadid.

    Hodjat (Hojjat) Barzgar
    2014-06-04

    Agar 1 (yek) kise gandom kashete shavad bayad taqriban be andazeh tedade danehaye 1 xosheh (koshe) gandom kise gandom bardashet shavad va 2 kise gandom kasheteh shavad bayad taqriban 2 barabar 1 xosheh gandom kise gandom bardashet shavad va… agar 1 kise zorat kasheteh shod bayad tedade danehaye zorate 1 boteh zorat ra shemord, bardashet niz bayad taqriban be tedade danhaye 1 boteh zorat bashad va 2 kise zorat kasheteh shod 2 barabare danehaye 1 boteh bardashet shavad va agar 3 kise kasheteh shavad 3 barabar va qire.

    dar har sorat bayad tedade har kise chizi (qallat, hobobat, aftabgardan va konjed) ke kasheteh mishavad zarb dar tedade danehhaye 1 boteh an shavad, hasele bedast amade taqriban barabar ast ba tedade kisei ke bayad bardashet shavad.

    Hodjat Barzgar
    2014-05-27

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    esme man Hodjat Barzgsr (Hojjat) ast. ta konon soediha (mellate «swedishe»), axondha, keshishan va… be man betore vasi ba selahe moxtalef hamle vasi kardand.
    aval inke «swedishe» ke grohi az mardome manzomeh digar ast doshemane tamami melal ast va hadafe anan koshetane tamami melale digar ast va be hamehye melal az dir zamn maxfianeh va ashekar tahte bahanehaye moxtalef be tore vasi baraye koshetaneshan va azbin bordane vasaele shan hamleh mikonad. bena bar in, sari bayad anan ra betore kamel dar har jai ke hastand bokoshid. bayad nasle in goroh az mardom ra bayad az bin bord. «swedishe» dar har korehi ke hast tnha kari ke anjam midahad be ashekale moxtalef koshetane digaran, azbin bordane vasael va selahe shan, saxtane vsael va selah baraye xodeshan ast. nokteh digar inke inan na tanha dar gozasheteh dor tedad ziyadi az mardome koreh zamin ra koshetand balke vasaele ziadi az marome koreh zamin ra ham greftand va ham azbin bordand va hanoz ham betoreh vasi dar keshevarhaye moxtalef edameh midahand. (keshevarhaye koreh zamin hadeaqal chahar miljon (4000000) sale qabl saxteh shode ast).
    dvom inke dar morede grohaye mazhabi bexosos axondha va keshishan, hameh midanand ke moft xar hastand va bayad betoreh kamel va sari barchide shavand. nokteh digar inke «swedishe» in doshemane mardome tamami korat donya baraye inke kesi anan ra nashenasad ba zabane anan sobat mikonad, labase axondha, keshishean, zanan va… miposhad. sevoman inke agar anche ra ke takonon elam kardam ejra nakonid va be Hodjat Barzgar hamleh konid be keshevarhai ke be Hodjat.B hamleh mikonand na tanha komak naxam kard balke ba selahe moxtalef be dolate an keshevarha (keshevar) hamleh ham xaham kard. bena bar in tamami keshevarha xeili sari bayad an che ra ke takonon goftam-neveshetam anjam dahand.
    chaharom inke dar hale hazer natanha be dosheman («swedishe» va…) betore vasi hamle mikonam balke masheqole bozorg kardane aftab yani saxtane manzomeh haye moxtalef hastam ke ba bozorg kardane aftab, korate moxtalef niz dar jahaye moxtalef saxteh mishavand.
    Hojjat Barzgar (Hodjat. B)
    2014-08-04
    (tavajo shavad ke matn foq ba horofe alfbae latin be zabane farsi nevesheteh shode ast).

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش
    dar ab mojodate bozorg goshet xar (mar, mahi va…) vojod darand ke be donbale qaza hastand. yeki az bozorgtarin xatarat abhaye bozorg ast. bayad in moshekel ra be tariqi ke az heivanat bozorg jelogiri shava anjam dad.

    Hodjat Barzgar (Hojjat Barzgar)
    2014-07-30

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش
    aya manzore shoma az «abe sangin» gaze zire sefr ast yani agar gaz ra dar zire sefr qarar dahid bayad tabdil be maye gardad va baraks? naft va moxalefat an ham dar garma aheste tabdil be gaz mishavand.

    Hodjat Barzgar (Hodjat Barzgar)
    2014-07-31
    (it is farsi-persian)

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    froshe nafte xam bayad be doshemanan qat shavad. ba nafte xam az jomleh: gaz, benzin, naft, gazoil, gris, qir va ba qir kesheti, charxe mashin, asfalt, zorof, pelastik, chakmeh, saxteman va… saxteh mishavad.
    tasfieh kardane nafte xam sade ast. nafte xam ba hararate kam tabxir migarda. aksare mavade nafti manande gaz, anvae benzin, naft va gazoil manande alkol aval be gaz tabdi mishavand, badan gaz ke be makane sard az tariqe lole entexal dade mishavad be maye moxtale be tartib gaze maye («abe sangin»), anvae benzin, naft va gazoil tabdil mishavand.
    hamchenin mitavan mavade tasfieh shode nafte xam ra ke be maye tabdil shodand ra mojadedan baraye masraf kardan besorete gaz ba hararate kam be gaz tabdil kard va gaz ezafe ra mojadedan be maye tabdil kard va tekrare in amal.
    dar zemn, vasaeli ke ba qir saxteh shodand manande asfalt, pelstik, kabl, zorof va … ra niz ba hararat dadane mojadad az qire anha vasael jadid saxt.

    tamami vasael ba nafte xam, xak-sang (felezat), hivanat (post,pashem va ostexan), («ab» va «hava») va giahan (az jomleh chob, panbeh, post- kanaf) saxteh mishavand.
    Hodjat (Hojjat) Barzgar
    2014-08-16 va 18
    (it is farsi-persian)

    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    pas shoma droqgojan va dozdan ba charandiat, jame xod ra dolat minamid va hamchenin mixahid dolat sarmayedari va dolat betore koli ra azali jelveh bedahid. dolat abzare sarkob ast, sarkobe tabeqati. hal soal in ast shoma jozve azae kodam dolat hastid, dolate sarmaiedari ya dolate socialisti-komunisti (esheteraki)? darzemn, koreh zamin ra ab fara grefteh ast, agar dir bejombid hameh qarq xahand shod. shafahi goftam ab ra chegoneh tabxir konid. aya eqdami kardid ya faqad be Hojjat Barzgar hamrah ba digaran, swedishe va… shabaneh va roz hamleh mikonid?
    (doshemanan baraye farib dadane mardom abi ke be an mantaqe (moqan) miayad ra qat kardand).
    Hojjat (Hodjat) Barzgar
    2014-08-23
    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    javab be «tazife eslam»… (ostane boshar)
    ajab aksi greftid. akkas balatar az mahvareh ast. ba hal ast. xodemonim ha! xeili pisheraft kardid!
    Hojjat Barzgar
    2014-08-28
    X= خ , Q = ق – غ , CH = چ , SH = ش
    x = خ , q = ق – غ , ch = چ , sh = ش

    be golestan
    dar morede ersale matalebe gonagn az tarafe hojjat barzgar az roznamehhaye digar soal konid.
    Hojjat Barzgar
    2014-08-28

بیان دیدگاه