بازخوانی 21 مورد گزارش خبری حقوق های معوقه کارگران از 27 ماه تا دو ماه در فاصله دو هفته در سطح صنایع بزرگ – کارخانه های تولیدی و بخش خدمات، توسط دولت و کارفرمایان بخش خصوصی در دولت حسن روحانی تدوین از : امیر جواهری لنگرودی

وبلاگ کارگری راه کارگر: ما پیشتر در باره حقوق های معوقه کارگران در رشته 1های کاری گوناگون از جمله : بخش صنایع – تولیدی در کارخانه ها و کارگاهها – بخش خدماتی گزارش و صحبت داشتیم . تاکید داشتیم که در هر دوبخش دولتی و خصوصی شده صنایع ، عدم پرداخت به موقع حقوق های کاری کارگران به آنها، بشکل قانون نانوشته ای عمل می کنند و کارگران را در برش های گوناگون زمانی از نزدیک به سی ماه تا یک ماه در صف وصول معوقه های خود به اعتراض و اعتصاب وا می دارند . بعبارتی پدیده عدم دریافت به موقع دستمزدها، امروز فقط به یک بخش از طبقه کارگر و نیروی کار جامعه مربوط نمی گردد، بلکه تمامی بخش های آنان را شامل می شود.
عدم پرداخت به موقع حقوق های کارگران ، یعنی دزدی اشکار سرمایه داری حاکم برایران ، در عرصه سلب امنیت شغلی کارگران و تمامی مزد و حقوق بگبران و زیر گرفتن معیشت یکایک کارگرانی که در نوبت دریافت حقوق های خود ماهها در رنج و تعب بسر می برند را شامل می گردد .202710-382

شکاف بجا مانده از سازوکارهای بحران اقتصادی در ایران در دولت های گوناگون ، بیش از هر چیزی حکایت از آن دارد که ؛ همسویی با سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که بعد از پایان جنگ 8 ساله ودر «دوره سازندگی»رفسنجانی، در راستای پیشبرد همان برنامه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود و هر یک از آنان به بخش های مختلف اقتصادی وام پرداخت می نمود تا در روند سیاست های آنها گام بردارند.
این وام های هدایت شده در جهت گسترش بازارهای داخلی و خرید های کلان و افسانه ای از کالاهای خارجی بسوی بازار های ایران روانه می گشت . در همین دوره با گشایش دست سپاه ، آقا زاده ها ، دزدانی که ازجنگ و ره نیافته بسوی کربلا و مسجد القصی ، تشنه برگشته بودند ، بر خوانی سوار شدند که مرز نمی شناخت که دهها و صد ها پروژه «سازندگی» را صاحب شدند و اسب خود را برای دوره طولانی زین کردند.
استمرار این وضعیت، به خانه خرابی نیروی کار جامعه ،در مقابل زنجیره سیاست » تعدیل نیروی » کار، در تمام جوانب، خود را بنمایش گذاشت. در این دوره وابستگی به کالای جهانی ،بسیاری از اقلام غذایی کشور ما را وابسته به واردات کرد و چرخه واردات نیز در دست همین دزدان شناخته و ناشناخته و در سایه شمای آراسته پوشش امنیتی بر مرزها وگمرکات و دروازه های ورود و خروج کشورتوسط نیرو وقوای خودی اداره شد. هیچ حساب و کتابی هم در کار نبود . همانگونه که گفتم در تمامی این دوره، زخم اصلی بر گرده کارگران و زحمتشکان کشور وارد آمد و بیکاری فزاینده ای بر جامعه سایه افکند. دردوره » اصلاحات» با تغییر «اصلاح ساختاری» ، درب همچنان بر همان پاشنه می چرخید. بیکارسازی ها و رودرویی با خواسته ومطالبات کارگران و خاصه گذراندن قوانین ضد کارگری در دولت محمد خاتمی برای خارج کردن کارگاههای زیر10 نفرو بعدتر کارگاههای 5نفره از شمول قانون کار، درمجلس مصوبه گردید و بیش از دو میلیون نیروی کار این کارگاهها را از شمول قانون کار خارج کردند.
دولت خاتمی در برابر سازمان یابی تشکل یابی مستقل کارگران ، علیرغم اینکه خود را با سیاست های » سازمان جهانی کار» (I.L.O) همراه کردندو در عمل اما ناقض همان قوانین پذیرفته شده دررابطه با سامان یابی تشکل های مستقل کارگری شدند و با کارگران سندیکایی شکننده ترین برخوردها را سازمان داده و دستگیری و به زندان کشاندن آنان را در دستور خود گذاشتند . از یک سو دستگیری «محمود صالحی» ، چهره شناخته شده سندیکای خبازان سقز و از سوی دیگربا فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه وحشیانه ترین برخورد را اعمال کردند، حمله به فعالین سندیکا و زبان بریدن «منصور اسانلو» و حمله شبانه به نیروی وسیع سندیکای شرکت واحد درآن شرایط ، از زمره تحمیل شرایط اخراج وبیکار سازی های گسترده در ایران بوده است که تماما در مقابل همان سازو کارهای «سازمان جهانی کار» به اجراء در آمد و ذره ای هم با واکنش این سازمان جهانی روبرو نشد. حمله به معلمان کشور و دانشجویان و زیر گرفتن دستاوردهای آنان و از کار بیکار کردن اساتید مسئول در این دوره، نمایش مسخره تبلیغی اصلاح ساختاری ،تماما » قداست اصلاحات » را به نمایش گذاشت و در پایان کار خرابی بصره، رئیس جمهور محمد خاتمی،خود را درحد » آبدار چی » شناساند و کرکره را پاهین کشید .
بحرانی که باورشکستگی ساختار تولیدات صنایع ی ایران طی سال های گذشته همراه بوده و آسیب بجا مانده از آن در مرحله اول ، زیر گرفته شدن» امنیت شغلی»کارگران بود که با آمدن احمد نژاد سر به ویرانی گذاشت.
نوشته اند؛ آن مرد با چماق آمد . به مانند خمینی با شعار نفت را بر سر سفره خالی تان خواهیم آورد. رای مردم را دزدید . در پایان نه از تاک نشانی ماند و نه از تاک نشان .
امروز مشخص شد ، آمار سازی ۶ میلیونی ایجاد اشتغال توسط دولت محمود احمدی نژاد بی اعتبار بوده و گفته شده که میزان اشتغال خالص ایجاد شده در دوره هشت ساله احمدی نژاد، یعنی دولت هشتم و نهم ،در دروران طلایی نفت بالغ بر5/154میلیارد دلار مازاد بر درآمد داشته اند. میزان واقعی آن در حدود ۱۴ هزار شغل در سال بوده است.
اکنون سئوال اساسی اینجاست : که مازاد بر درآمد دولت چه شد و به جیب چه کسانی رفت یا در کجاست و چه کس و کسانی در برابر مردم و این همه بحران های افریده شده در سراسر ایران پاسخگوی این مجموعه معضلات کشنده شده اند؟ بعبارتی کشور علیرغم درآمدهای بی سابقه نفتی در طول تاریخ ایران، پایین ترین سطح در ۵۰ ساله گذشته این کشور است.199505-716
در این رابطه زیاد گفتیم و نوشتیم ، آنچه به این دوره می توان نسبت داد، بیکار سازی ها ، تعطیلی وسیع واحد های تولیدی و صنایع بزرگ ، اعتراضات عدیده کارگران و دستگیری و بازداشت ها بوده که منتهی به زندان های طولانی مدت فعالان شناخته شده سندیکایی ،سندیکای نیشکر هفت تپه ، فعالان کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ، کمیته پیگیری برای کمک به ایجاد تکل های مستقل کارگری ، فعالان اتحادیه آزاد کارگران ایران ، کانون مدافعان حقوق کارگر، فعالان کانون نویسندگان ایران ، اسایتد دانشگاه ها ، حقوق دانان مستقل و تحمیل وضعیت تبعید به فعالان کارگری که امروز در اقصا نقاط جهان بسر می برند.
باری در دو دوره دولت احمدی نژاد عامل اصلی خانه خرابی کارگران بر سر عدم دریافت به موقع دستمزد ها و عدم پرداختی ها ی دولت و بخش خصوصی به آنان رابه موضوع گسترش تحریم های امپریالیستی برفضای اقتصاد ایران می شمردند . جدا از این، فاکتور های دیگری که عمل می کرد با عوامل بحران مالی، واگذاری صنایع تولیدی به بخش خصوصی، تعطیلی واحد های تولیدی ،سوء استفاده و بی توجهی مدیریت به بیکاری ، اخراج و تعطیلی کارخانجات منتهی می شد.
با جابجایی دولت وبعد از روی کارآمدن دولت حسن روحانی و با شروع مذاکرات بین جمهوری اسلامی و کشورهای معظم سرمایه داری جهان برای پایان دادن بحران های ایجاد شده در مناسبات دولت ها باایران ، مسئله پایان بخشیدن به تحریم ها از محور های تحت پوشش این مذاکرات بوده است .
این که تحریم ها در وضعیت موجود پایان یافته است ، موضوعی نیست که بشود بدان در عمل پاسخ داد . چرا که مسئله هنوز در دل گفتگو ها و روند مذاکرات مستتر است و هنوز به نتایجی نیانجامیده است که بتوان از پایان یافتن آن سخن گفت .
نمی توان گفت با آمدن دولت روحانی ؛ کشتی بان را سیاستی دگر آمد ، هنوز درب بر همان پاشنه می چرخد و سیاست های اقتصادی به شکل خیره کننده ای بطرف خصوصی سازی در همان چهارچوب سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول می چرخد. یعنی یک چیز روشن است و آن اینکه ؛ اجرایِ سیاست‌های دیکته‌شده از سویِ بانکِ‌ جهانی و صندوق بین المللی پول تحتِ عنوانِ سیاست‌های «اقتصادِمقاومتی»، که یک شبه از فرهنگ » ولایت » تراوش نمود ، این بار به‌وسیلهٔ دولتِ برآمده از انتخاباتِ خرداد ۹۲ ، دولت » تدبیر و امید» که تا امروز مشخص شد » تدبیرش» در راستای تحکیم طبقات دارا و سرمایه داری و فرادست موجود جامعه است و » امید»ش برای ناامید نگهداشتن طبقات تحتانی و فرودست جامعه ایران اسباب چینی می کند .
این سیاست نئولیبرالی که چهار اسبه به جلو میرود ، شرایطِ معیشتی کارگران و زحمتکشانِ ایران را به‌نابودی کشانده است. شاخص «اقتصادِمقاومتی»، عنوانِ ولایی اقتصادِ بازارِ آزاد است که حذفِ بی‌رحمانهٔ یارانه‌ها با عنوان: قانونِ «هدفمندیِ‌یارانه‌ها»، چپاولِ اموالِ‌ عمومی با عنوان: «خصوصی‌سازی» و توسعهٔ «مناطقِ آزاد و ویژه اقتصادی و بدون مرز»- برایِ ارزان‌تر کردنِ نیروی کار و به اسارت کشیدن کارگران ، شاخص های اصلی دولت حسن روحانی و کل حاکمیت را تعریف می نماید.199151-227
تنها نگاهی به سایت سازمان خصوصی سازی نشان می دهد که فهرست اعلام شده از طرف این سازمان ، قرار است در سال جاری سهام ۱۰۲ شرکت بسیار بزرگ و بزرگ واگذار ‌شود، و در صورت واگذاری و عرضه سهام این شرکت‌ها، ‌بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی ایران در سال ۹٣ رقم می‌خورد. همچنین در پی توافقات صورت گرفته بین ایران و کشورهای خارجی در ژنو، دولت ایران امیدوار است فرصت‌های جذاب و لازم را برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در بخش خصوصی فراهم کند.
درست در چنین شرایطی ما با شاخصه طرح» لایحه خروج از رُکود» روبرو می شویم.خبرگزاری مهر، روزِ ۲۸ مرداد،ازقول علی‌طیب نیا،وزیر امور‌اقتصادی‌و‌دارایی، گزارش می دهد : بعد از ارائهٔ لایحهٔ به‌اصطلاح «خروج از رکود» به مجلسِ اسلامی، گفت: «در این جلسه هیچ نماینده‌ای مخالف صحبت نکرد و تک فوریتِ این لایحه با رأی بسیار بالا به تصویب رسید، این نشانهٔ همکاری و همفکری و وفاقِ‌ملی است.»به‌عبارت‌دیگر، در اجرایِ تمام مؤلفه‌های ولایت فرموده «اقتصادِ مقاومتی»، تمامِ واپسگرایان از جناح‌های مختلف مجلس همفکرند تا درب بر همان پاشنه بچرخد. نمونه تپیک اظهار نظر علیرضا محجوب این مهره شناخته شده همه دوره های مجلس اسلامی، خود گواه این ویرانی است . علیرضا‌محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس، روزِ ۱۶ مردادماه گفت: «هم‌اکنون معیشت ۹۰ درصد جامعه کارگری کشور زیرخط فقر بوده و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز با خطِ فقر فاصله چندانی ندارند.« تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .
خوب درست بر بستر چنین ویرانگری است که ما شاهد اعتصابات و اعتراضات هر روزه کارگران هستیم . در طی مدت کوتاهی اعتصاب جسورانه کارگران معدن بافق را شاهد بودیم . دیدیم که در دورِ دومِ اعتصاب بیش از ۵۰۰۰ کارگرِ شاغل در معدنِ «سنگ‌آهن بافق»، در اعتراض به: خصوصی‌سازی، بازداشتِ فعالانِ کارگری، شرایطِ اسفناک محیطِ کار و نبودِ امنیتِ شغلی کارگران؛ و رودررویی اشکار با سیاست واگذاری معدن به بخش خصوصی ، چگونه به بار نشست و توانست شهری را با خود همراه سازد تا به ازادی همه کارگران دستگیر شده بیانجامد.
تجمعِ کارگرانِ کارخانه «ایران برک»، در اعتراض به: عدمِ دریافتِ ۶ ماه حقوق- که ۴ شهریورماه دهمینِ روزِ این تجمع بود-؛ تجمعِ ۱۵۰ نفر از کارگرانِ بازنشستهٔ «نساجیِ مازندران»، در اعتراض به عدمِ دریافتِ ۳۱ ماه حقوقِ دورانِ اشتغالِ ۴۰۰ کارگرِ کارخانه نساجی مازندران- ۱شهریورماه- ؛ تجمعِ بیش از ۵۰۰ کارگرِ کارخانه «نی‌شکر هفت‌تپه»، در اعتراض به: عدمِ دریافت حقوق و عدم بازنگری طرح طبقه‌بندیِ مشاغل- که ۲۷ مردادماه دوازدهمین روزِ این تجمع بود-. اکثرِ این اعتراض‌های کارگری در نتیجهٔ سیاست های ویرانگرانه نظام اسلامی به ثروت عمومی مردمان جامعه ما در واگذاری آن به بخش خصوصی‌ به پای اعتراض و اعتصاب رفتند. حال دربرابر این موج وسیع حمله به  حقوق کارگران چه می توان گفت یا چه باید گفت . از منظر ما نظر ما :

1-باید گفته شود ، عدم در یافت حقوق های  معوقه کارگران ،  تاثیر ات ویرانگری بر زندگی یکایک کارگران  دارد.

2-کارگران مجبورند که به دلیل صرفجویی ، بخشی از اقلام غذایی خود را حذف نمایند.

3-کارگران در فاصله عدم دریافت حقوق ها ، به کارهای دوم و سوم روی آورند

4-کارگران در این فاصله با قرض کردن از این و آن و بدهکاری  بالا آوردن روزگار بگذرانند

5- در برابر این مشکلات موجود ، باید اعتراض را به فضای عمومی کشاند

6- با اینکه روشن است اغلب این کارگران قراردادی و پیمانی هستند و در هر اعتراضی آنان را به صف بیکاران سوق می دهد و خود این وضعیت به سیاست های عمومی رژیم بر می گردد.باید همین ویژه گی را بر جسته نمود و رسانه ای نمود

7- باید این موج اعتراضات را به مانند آنطح اعتصاب و اعتراضات اخیر بافق شاهد بودیم ، خود رژیم نیز لمس کند

8- باید در تبلغات خود به بیکاری عمومی و فلاکت آفریده شده که از زبان مسئولین نظام در می آید هم اشاره داشت . و خانواده ها را در گیر این امر نمود.هر چه دامنه این اعتراضات بیشتر باشد ، مبارزه کارگران بر سر دریافت حقوق های معوقه ، موثر تر خواهد بود.

9- باید تاکید بورزیم ، کارگران قرارداد سفید – موقتی – پاره وقت – و پیمانی آسیب پذیر ترند و این شتری است که فردا نیز درب خانه کارگر شاغل امروزی می نشیند . از اینرو همه باید در برابر این حق هم طبقه ای های خود بشکل مشترک و متشکل حرکت کنند و پشت هم باشند تا حرکت اعتراضی بزرگ بوجودآید . در همین رابطه باید اعلام کنیم : این سرنوشت همه است و باید همه در امر افشاء سیاست های دولت بمثابه بزرگترین کارفرما – هم دولت حسن روحانی و دستگاه ولایت و هم بخش خصوصی و واگذار شده –  بشکل  توامان مقصرند و این صدا باید منعکس گردد

10- نباید یادمان برود ، که مسئله حقوق های معوقه وقتی در فاصله دو هفته 21 مورد گزارش داریم ؛ خصلت نمای این عمل توسط کارفرمایان جنبه عمومی دارد و در این فضای عمومی باید همه در آن و دفاع از این حق مشارکت ورزند. از اینرو ریختن همه مردم و همه کارگران بر سر این موضوع خیلی مهم و حیاتی است.

11-هیچ کارگری نباید  به این بیاندیشد که من کار دارم و در استخدام هستم و به من مربوط نیست . در این راه همه هم سرنوشت هم اند و این شتری است که به درب خانه همه کارگران می نشیند . از اینرو همه و همه در این راه مسئولند و باید وسیع ترین کارزار ضد سیاست های رژِم بر علیه معوقه های کارگران را در دستور کار خود قررادهند

12- در این راه افزون بر موارد بالا، دولت بمثابه بزرگترین کارفرما و کارفرمای بخش خصوصی موظف اندکه جدا از بازپرداخت بدهی ها ، از بابت تاخیر در بازپرداخت به موقع حقوق کارگران ، محاسبه سود حاصل از در آمد را نیز بابت  بدهکاری های خود به کارگران مسترد دارند. همه موارد بالا ، جدا از ایجاد تشکلات مستقل و بوجود آوردن کمیته های  دفاعی از  در امر یاری به دریافت به موقع حقوق ها . باید این ملاحظات و و دیگر موارد که کارگران در عمل اجتماعی و اعتراضی خود  بدان ها دست می یابند ، به کار بسته شود.
هم اکنون ماشاهد این هستیم که مربیان پیش دبستانی طی سه روز متوالی در برابر مجلس و نهاد های دولتی بدون دریافت کمترین پاسخ اجتماع اعترضی دارند و شب گذشته را رد مقابل وزارتخانه و آرامگاه خمینی سپری کردند تا بتوانند درد های نگفته خود را به گوش نا شنوای مسئولان برسانند .
وارسی حقوق های معوقه کارگران کارخانه های مختلف کشور را در چنین وانفسایی مورد بررسی قرار می دهیم .s008
لینک های خبری زیر در فاصله دو هغته اخیر فراهم آمده و تماما از مراجع سایت های رسمی مستقل و دولتی است . نگاهی کوتاه به سر تیر های آنها نشانه واگویی یک ورشکستگی تمام عیار امینت زندگی کارگران این کارخانه و مراکر کارگری و خدماتی را به نمایش می گذارد.
1-*یکی از کارگران کشتی در شرکت نگین‌سبز خاورمیانه در بندرعباس از عدم پرداخت ۲۷ ماه حق بیمه کارگران و نبود تجهیزات ضروری و نیروی متخصص ایمنی در کشتی‌های لایروبی (هاپرساکشن) شرکت نگین سبز بندرعباس خبر داد.202322-856

2-*کارگران پروفیل ساوه در حال حاضر 5 ماه دستمزد معوقه از کارفرما طلب کارند

202232-471
3-*کارگران کارخانه ایران برک در اعتراض به دریافت نکردن ۶ ماه حقوق، همزمان با سفر وزیر صنعت ومعدن به شهر جدید صنعتی رشت در مسیر عبور او در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.
4-*دو هزار کارگر شهرداری بروجرد دو ماه حقوق نگرفته‌اند198749

5-*کارگران کارخانه «قند کامیاب» در شهرستان خمینی شهر اصفهان از تعویق دو نیم ماه حقوق کارگران و ادامه بلاتکلیفی ۱۵۰ نفر از کارگران در نتیجه نبود امکانات تولید در این کارخانه خبر داد.
6_*جمعی از کارگران بیکار شده پروژه «پل میان گذر» دریاچه ارومیه که زیر نظر شرکت «صنایع دریایی ایران صدرا» فعالیت دارند، با امضا، طوماری از پرداخت نشدن حدود ۹ ماه حقوق معوقه خود خبر می‌دهند.
7-*کارگران مرکز مخابرات فجر یاسوج با تجمع در این مرکز نسبت به پرداخت نشدن حقوق خود در 4 ماه گذشته اعتراض کردند.

8-*عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران کارخانه قند قهستان
9-*نماینده کارگران کارخانه «گسترش ماناساز»در شهرستان آبیک استان قزوین از تاخیر 3 ماهه در پرداخت حقوق 110 نفر از کارگران این کارخانه خبر داد.

10-*یکی از کارگران کارخانه شیشه «آبگینه» قزوین از پرداخت نشدن ۲ ماه حقوق کارگران این واحد تولیدی خبر دادetesab

11-*اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس اراک ازاول شهریورتابه امروز تاکنون کارگران و کارکنان کارخانه واگن پارس اعتصاب کرده‌اند و خواستار توجه به مطالبات خود هستند…. در حال حاضر 30 درصد حقوق تیرماه و همچنین 100 درصد حقوق مردادماه هنوز پرداخت نشده است.

12-* به گزارش 11 شهریور ، تعدادی از کارگران شهرداری زابل ، در مقابل فرمانداری ویژه زابل دراعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق تحصن و تجمع کرده اند .یکی از کارگران حاضردرتجمع، عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری زابل را علت این تجمع عنوان کرد

13-*تجمع کارگران ماشین لنت در اعتراض به اخراج و ۱۵ ماه تعویق حقوق صبح امروز ۱۵ نفر از کارگران کارخانه «ماشین لنت سمنان» به همراه خانواده‌های‌شان در اعتراض به اخراج و مطالبات حقوقی معوقه در مقابل فرمانداری شهرستان سمنان تجمع کردند.

14-*کارگران شهرداری بابت ۲ ماه حقوق معوقه تجمع کردند .به دنبال تجمع روز گذشته کارگران خدماتی شهرداری در مقابل فرمانداری و چند نهاد‌های اداری منطقه زابل، مسئولان مربوطه وعده‌دادند که در خصوص۲ ماه حقوق معوقه این کارگران پیگیری‌های لازم را انجام دهند.202397-81

15-*کارگران پروژه نمک‌زدایی شرکت «پتروپارت» در خوزستان حقوق و مزایای اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال جاری را دریافت نکرده‌اند. ضمن اینکه در جریان اعتصابات کارگری سال گذشته، دو تن از نمایندگان کارگران اخراج شده‌اند.
16-*دبیر خانه کارگر زابل اعلام کرد: حقوق حدود پنج هزار کارگر شاغل در بخشهای تولیدی و خدماتی منطقه سیستان با 2 تا 6 ماه تاخیر پرداخت می‌شود.

17-*نماینده کارگران کارخانه «ایرانیت کرمان» از تاخیر ۷ ماهه در پرداخت حقوق ۱۰۳ نفر از کارگران این کارخانه خبر داد7

18-*کارگران سامان کاشی در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق تجمع کردند . تعداد ۸۰ نفر از کارگران شرکت نگین سبز خاورمیانه بندر امام از ظهر امروز در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق و محاسبه نشدن ۸ ماه بیمه در مقابل اداره کل بنادر و کشتیرانی اهواز دست به تجمع زدند.

19-*جمعی از کارگران شاغل در کارخانه «شهدآب ارومیه» با حضور در دفتر یک نهاد کارگری در این شهر، نسبت پرداخت نشدن ۷ ماه حقوق خود اعتراض کردند.nasaji_21
20-*جمعی از کارگران معدن زغال سنگ البرز غربی در اعتراض به دریافت نکردن دو ماه حقوق، صبح امروز همزمان با سفر استاندار گیلان به منطقه عمارلو در مسیر عبور او در مقابل درب ورودی معدن تجمع کردند.

21-*یکی از کارگران شرکت پیمانکاری پتروالکتریک در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی از عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و مزایای کارگران این شرکت خبر داد.

سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۴

لینک خبری حقوق های معوقه

کارگران بازنشسته «ایران برک» مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=203006
به گزارش سایت دولتی ایلنا در 18 شهریور 93 آمده است : « ۱۵ نفر از کارگران باسابقه ایران برک که از ۷ ماه پیش از این واحد بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما دریافت کنند./ مجموع کارگران شاغل در این واحد حدود ۱۷۰ نفر است که به مرور در حال بازنشسته شدن هستند.»
صبح امروز جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه «ایران برک» رشت در اعتراض به عدم دریافت سنوات پایان خدمت خود بعد از گذشت ۷ ماه از بازنشستگی، در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.
نماینده کارگران معترض با اعلام این خبر به ایلنا گفت: ۱۵ نفر از کارگران باسابقه ایران برک که از ۷ ماه پیش از این واحد بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما دریافت کنند.
او میزان مطالبات هر یک از کارگران را از ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: پیش از این ۳۰ کارگری که زودتر از ما بازنشسته شده بودند نیز در دریافت سنوات خود با کارفرما دچار مشکل شده بودند که کارفرما به جای پول نقد به هر یک از آن‌ها مطابق با سوابق خدمت‌شان چک داده است.

به گفته نماینده کارگران بازنشسته، مجموع کارگران شاغل در این واحد حدود ۱۷۰ نفر است که به مرور در حال بازنشسته شدن هستند.
او در ادامه با بیان اینکه پیش از این هر کدام از کارگران بازنشسته حدود ۲ میلیون تومان از حقوق دوران اشتغال‌شان را طلب داشتند اظهار داشت: کارگران بازنشسته با پی گیری‌های زیاد در ‌‌‌نهایت توانستند ۴ ماه پیش معوقات حقوقی خود را دریافت کنند.
پور رفیع در بخش دیگری از سخنان خود درباره مطالبات معوقه کارگران شاغل کارخانه ایران برک تصریح کرد: حدود ۱۷۰ کارگر شاغل در این واحد تولیدی ۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.
او در این زمینه اضافه کرد: معوقات حقوق کارگران مربوط می‌شود به یک ماه اسفند ماه سال ۹۲ به همراه ۵ ماه حقوق سال جاری.
به گفته وی، کارفرمای این کارخانه بابت بیمه‌ کارگران به تامین اجتماعی نیز بدهکار است که این بدهی در آینده مشکلاتی را برای بازنشسته شدن کارگران به وجود خواهد آورد.
او در خاتمه مشکلات مالی کارخانه را ناشی از واردات بی‌رویه محصولات خارجی دانست و گفت: این کارخانه در حالی با مشکلات مالی روبروست که انبارهای آن مملو از پارچه‌های باکیفیت ایرانی است و توان فروش محصولات خود را در قبال محصولات بی‌کیفیت و ارزان خارجی ندارد.
پایان پیام
====================202046-570

کارگران پروفیل ساوه از صبح امروز دست به اعتصاب زده اند
به گزارش سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران آمده است : کارگران پروفیل ساوه از صبح امروز چهارم شهریور ماه بدلیل خلف وعده کارفرما برای پرداخت دستمزدهای معوقه شان دست از کار کشیده و در محل کارخانه دست به تجمع زده اند. این کارگران در حال حاضر 5 ماه دستمزد معوقه دارند.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، طبق توافقی که میان کارگران پروفیل ساوه و کارفرما در اعتصاب خرداد ماه این کارگران صورت گرفته بود، قرار بود 31 مرداد، حقوق فروردین ماه (1393) این کارگران پرداخت بشود اما با گذشت چهار روز، هنوز خبری از عمل به این توافق نشده است و به همین دلیل کارگران پروفیل ساوه از صبح امروز دست به اعتصاب زده اند. این اعتصاب در حالی آغاز شده است که طی روزهای گذشته تولید در این کارخانه به حداقل خود رسیده است و با تعطیلی بخشهایی از کارخانه، بسیاری از کارگران در محل کار خود حضور ندارند.
بنا بر این گزارش کارخانه نورد لوله صفا نیز که متعلق به کارفرمای کارخانه پروفیل ساوه است عملا تعطیل می باشد و کارگران این کارخانه نیز 3 ماه دستمزد معوقه دارند. بنا بر اظهار کارگران نورد لوله صفا کارخانه مشکل سفارش جنس ندارد و علیرغم اینکه کارفرما اخیرا اقدام به خرید کارخانه دیگری کرده است از براه اندازی تولید و پرداخت دستمزد کارگران خبری نیست.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب کارگران پروفیل ساوه همچنان ادامه دارد و اقدام کارگران برای تماس با فرمانداری ساوه و اداره کار نیز نتیجه ای نداشته است و مسئولین این نهادها از پاسخ گویی به کارگران اعتصابی طفره میروند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 4 شهریور ماه 1393.

====================================================
در اعتراض به ۶ ماه حقوق معوقه؛
همزمان با ورود وزیر صنعت به رشت کارگران ایران برک تجمع کردند
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=199017
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 4 شهریور 93 آمده است : جمعی از کارگران کارخانه ایران برک در اعتراض به دریافت نکرده ۶ ماه حقوق، صبح امروز همزمان با سفر وزیر صنعت ومعدن به شهر جدید صنعتی رشت در مسیر عبور او در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.
«مهدی محمدی» نماینده کارگران ایران برک که در تجمع امروز حضور داشت با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز (۴ شهریور ماه) کارگران ایران برک که در اعتراض به عدم دریافت ۶ ماه حقوق از ده روز پیش دست از کار کشیده بودند، امروز همزمان با ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به شهر صنعتی رشت با تجمع در مقابل درب ورودی کارخانه خواستند صدای اعتراضشان را به گوش وزیر برسانند.

او با بیان اینکه معوقات حقوق کارگران مربوط می‌شود به دو ماه حقوق مهر و آبان سال ۹۲ به همراه ۴ ماه حقوق سال جاری، اظهار داشت: این کارخانه بابت بیمه‌ کارگران به تامین اجتماعی نیز بدهکار است که مشکلاتی را در آینده برای بازنشسته شدن کارگران به وجود خواهد آورد.

نماینده کارگران ایران برک در خصوص بدهی این کارخانه به تامین اجتماعی گفت: کارخانه ایران برک حدود ۱۲ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بابت معوقات بیمه‌ای کارگران خود بدهکاراست که حدود ۷ میلیارد تومان آن جریمه‌های دیر کرد معوقات بیمه ای است.
او همچنین در مورد بدهی‌های این واحد به اداره دارایی نیز تصریح کرد: این واحد ۲ و نیم میلیارد تومان نیز به اداره مالیات رشت بدهی دارد اما این اداره توانسته بابت طلب خود با شکایت به مراجع قانونی ۹۳ هزار متر از زمینهای با ارزش این کارخانه را در شهر رشت مصادره کند.
او با بیان اینکه طی ده روز گذشته این کارخانه فعالیت تولیدی نداشته‌ است، افزود: با پرداخت یک ماه از معوقات حقوقی سال گذشته کارگران که پیش از این ۷ ماه بود روز گذشته تعدادی از کارگران بر سر کار خود برگشتند اما مابقی کارگران خواستار دریافت حداقل ۴ ماه از مطالبات معوقه خود هستند تا دست از اعتراض صنفی خود بردارند.
او در خاتمه مشکلات مالی کارخانه را ناشی از واردات بی‌رویه محصولات خارجی دانست و گفت: این کارخانه در حالی با مشکلات مالی روبروست و کارگران آن امیت شغلی خود را از دست داده‌اند.
پایان پیام

===========================================================
دو هزار کارگر شهرداری بروجرد دو ماه حقوق نگرفته‌اند353038_111
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=198749
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 4 شهریور 93 آمده است : یک فعال حقوق صنفی کارگران در بروجرد اعلام کرد: حدود دو هزار کارگر خدماتی و فضای سبز شهرداری بروجرد دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.
«محمد گودرزی» دبیر خانه کارگر شهرستان بروجرد با اعلام این خبر به ایلنا گفت: از مجموع دو هزار کارگر شهرداری بروجرد حدود هزار نفر با نظارت شهرداری تحت مسئولیت شرکتهای پیمانکاری مشغول بکارند.
گودرزی در ادامه اضافه کرد: در سالهای اخیر کاهش درآمد شهرداری‌ها باعث شده است این نهاد نتواند به موقع صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران را پرداخت کند و به همین دلیل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران بارها اتفاق افتاده است.
به گفته وی، در آمد ماهانه شهرداری بروجرد حدود ۷۰۰ میلیون تومان است در حالیکه هزینه‌های جاری شهرداری در طول یک ماه حتی تا به ۴ میلیارد تومان هم می‌رسد.

او با بیان اینکه شهرداری‌ها از جمله موسسات عمومی و غیر دولتی‌اند که هزینه‌های جاری و عمرانی خود را از محل درآمدهای وصولی از شهروندان، موسسات، کارخانجات و عوارض دریافتی از ساخت و سازهای سطح شهرتامین می‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر با رکود ۸۰ درصدی ساخت وساز‌ها منابع درامدی شهرداری بروجرد بشدت کم شده است.
دبیرخانه کارگر بروجرد با «غیر انسانی» توصیف کردن تأخیر دوماهه پرداخت حقوق این کارگران که در شرایط سخت کار می‌کنند، گفت: متاسفانه تا به امروز توجه‌ای به مشکلات این کارگران نشده است.
این فعال کارگری با اشاره به بدهی بیمه‌ای شهرداری بروجرد بابت بیمه کارگران به تامین اجتماعی، در خاتمه افزود: انتظار داریم مسئولان شهر به ویژه شورای شهر بروجرد، نظارت خود را بر مسئولان شهرداری و نحوه فعالیتشان بیشتر کنند.
گفتنی است تلاش خبرنگار ایلنا برای تماس با شهردار بروجرد تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.
پایان پیام

=============================================================
نگرانی‌کارگران قند کامیاب از پرداخت نشدن ۲ ماه مطالبات معوقه
202397-81
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=199151
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 5 شهریور 93 آمده است : یکی از کارگران کارخانه «قند کامیاب» در شهرستان خمینی شهر اصفهان از تعویق دو نیم ماه حقوق کارگران و ادامه بلاتکلیفی ۱۵۰ نفر از کارگران در نتیجه نبود امکانات تولید در این کارخانه خبر داد.
این کارگر در تشریح جزئیات این خبر به ایلنا گفت: کارگران کارخانه قند کامیاب بیش از ۱۵۰ نفر هستند که به دلیل تعطیلی‌های مکرر کارخانه امنیت شغلیشان را در مخاطره می‌بینند، اگر این تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند کارگران انگیزه‌ای برای کار کردن ندارند.
او با بیان اینکه تعطیلی‌های موقت این واحد تولیدی در پی کمبود مواد اولیه تولید است افزود: کارخانه قند کامیاب که از قبل با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه بود در بهمن‌ماه سال گذشته به علت قطعی گاز و برق تعطیل شد، اما به دنبال ورود سرمایه‌گذار خصوصی جدید این کارخانه از اسفند ماه سال قبل مجددا فعالیت خود از سرگرفت اما در نهایت از ابتدای مرداد تا نیمه همین ماه برای دومین بار تعطیل شد.
او با بیان اینکه کارگران از مشکلات کارخانه قند کامیاب بی‌اطلاع‌اند افزود: در ایام تعطیلی کارخانه کارگران در محیط کار خود حاضر می‌شوند اما مواد اولیه تولید برای کار وجود ندارد.
وی ادامه داد: هم اکنون به نظر می‌رسد که با وجود مناسب بودن وضعت تولید، پرداخت حقوق کارگران این واحد تولیدی هنوز دچار مشکل است.
این کارگر قند کامیاران ادامه داد: ۱۵۰ کارگر این کارخانه بابت ماه‌های دی و بهمن سال گذشته، نیمی از حقوق مرداد ماه سال جاری ودو ماه بیمه سال ۹۲، مطالباتی طلبکار هستند.
وی همچنین در خصوص وضعیت تولید در کارخانه قند کامیاب گفت: این کارخانه بعد از پشت سر گذاشتن وضعیت بحرانی خود هم اکنون تولید بسیار خوبی دارد و انبارهای ان مملو از قند است.
این کارگر در بخش پایانی سخنان خود در مورد یکی دیگر از مشکلات کارگران قند کامیاب، تصریح کرد: کارفرما بدون توافق با کارگران زمان شیفت‌های کاری و ساعات کار اضافی را تغییر داده است.
پایان پیام

========================================================
کارگران ایران‌صدرا در ارومیه ۹ ماه حقوق طلبکار‌اند
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=199505
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 6 شهریور 93 آمده است : جمعی از کارگران بیکار شده پروژه «پل میان گذر» دریاچه ارومیه که زیر نظر شرکت «صنایع دریایی ایران صدرا» فعالیت دارند، با امضا، طوماری از پرداخت نشدن حدود ۹ ماه حقوق معوقه خود خبر می‌دهند.
به گزارش ایلنا، این نامه که به امضای حدود ۳۰ کارگر پروژه پل می‌انگذر دریاچه ارومیه رسیده است، به رعایت نشدن حداقل حقوق صنفی کارگران از سوی شرکت پیمانکاری صنایع دریایی «صدرا» اشاره شده و در آن آمده است: از آبان ماه سال گذشته که شرکت صدرا فعالیت خود در دریاچه ارومیه محدود کرد ما کارگران شاغل در این پروژه هنوز نتوانسته‌ایم مطالبات معوقه خودرا از پیمانکار شرکت صنایع دریایی ایران صدرا وصول کنیم.
کارگران بیکار شده پل میانگذر ارومیه در طومار خود با اشاره به اینکه شرکت صدرا به بهانه مشکلات مالی از ۹ ماه گذشته وضعیت شغلی آنها را بلاتکلیف کرده است، افزوده‌اند: از سال ۸۲ که شرکت صنایع دریایی ایران صدرا فعالیت خود را در پروژه پل میان‌گذر ارومیه آغاز کرد، ۴۰۰ کارگر مشغول به کار شدند اما تا امروز تعداد کارگران شاغل در این پروژه به ۳۰ نفر کاهش یافته است.
به گفته امضاء کنند گان، با وجود آنکه شرکت صنایع دریایی صدرابا شکایت کارگران به ادراه کل تعاون کار ورفاه اجتماعی آذربایجان غربی با رای هیئت تشخیص وحل اختلاف مکلف به پرداخت مطالبات قانونی کارگران خود شد اما شرکت صنایع دریایی (ایران صدرا) در اجرای این رای تمکین نمی‌کند.
کارگران بیکار شده پروژه پل میانگذرارومیه درادامه نامه به مسئولان این شهر از عملکردشرکت صدرا در پرداخت مطالبات کارگران این پروژه انتقاد کرده وآورده‌اند: بهانه شرکت دریایی صدرا در پرداخت نشدن معوقات مالی این تعداد کارگر، کمبود منابع مالی و عدم پرداخت صورت وضعیت‌های مالی شرکت از جانب طرف قرار داد خود عنوان می‌شود.
در بخش پایانی این نامه امضاء کنندگان تصریح کردند: به دلیل اتمام پروژه بزودی کارگاههای مستقردراطراف پل میان‌گذر دریاچه ارومیه توسط مسئولین صنایع دریایی (ایران صدرا) جمع آوری می‌شود نگرانی کارگران نگرانند با جمع آوری تجهیزات کارگاهی ایران صدرا درپروژه پل می‌انگذر ارومیه دستشان کوتاه شود.
پایان پیام

==========================================================

تجمعات کارگران مرکز مخابرات فجر یاسوج دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق 4 ماهه
کارگران مرکز مخابرات فجر یاسوج با تجمع در این مرکز نسبت به پرداخت نشدن حقوق خود در 4 ماه گذشته اعتراض کردند.202232-471

===========================================================
به گزارش 10شهریورصبح زاگرس از یاسوج، این کارگران صبح روز یکشنبه نهم و دوشنبه ده شهریور با تجمع در مرکز مخابراتی فجر یاسوج نسبت به عدم دریافت مطالباتشان از سوی پیمانکار این مرکز مخابراتی به نام آقای ح اعتراض کردند. یکی از این کارگران به ما گفت: 4 ماه است حقوق خود را دریافت نکرده ایم.

=========================================================

عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران کارخانه قند قهستان
به گزارش خاورستان،پرداخت نشدنِ حقوق 6 ماه گذشته کارگران و ضامن شدن کارگران جهت وام های پرداخت نشده کارخانه از جمله مشکلات کارگران کارخانه قند قهستان است.

======================================================

کارگران «گسترش ماناساز» 3 ماه حقوق نگرفته اند
به گزارش روزنامه کار و کارگر/ سرویس کارگری در تاریخ 9 شهریور 93 آمده است : نماینده کارگران کارخانه «گسترش ماناساز»در شهرستان آبیک استان قزوین از تاخیر 3 ماهه در پرداخت حقوق 110 نفر از کارگران این کارخانه خبر داد.
محمدعلی افشار در این باره به ایلنا گفت: کارخانه گسترش ماناساز که از شرکتهای معتبر در تولید قطعات سنگین بتنی و فلزی در داخل کشور است به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه های جانبی کارخانه را ندارد. وی با بیان اینکه معوقات حقوقی کارگران مربوط به خرداد، تیر و مردادماه سال جاری است، افزود: این کارخانه 130 کارگر شاغل دارد که کارفرما فقط توانسته حقوق 20 کارگری که کمتر از ۹00 هزار تومان دریافتی دارند را پرداخت کند. به گفته افشار، علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده طوری که 1۶ کارگر با سابقه مشمول قانون بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور هنوز نتوانسته اند بازنشسته شوند.

=================================

تعویق ۲ ماه حقوق ۳۰۰ کارگر؛199151-227
کارگران آبگینه برای دریافت مزد شیشه می‌فروشند
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=200639
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 10شهریور 93 آمده است : یکی از کارگران کارخانه شیشه «آبگینه» قزوین از پرداخت نشدن ۲ ماه حقوق کارگران این واحد تولیدی خبر داد و گفت: این کارخانه فعالیت تولیدی ندارد و کارگران ناچارند مطالبات خود را به صورت غیر نقدی با فروش محصولات کارخانه دریافت کنند.
«منوچهر افشار» کارگر کارخانه شیشه آبگینه که در تاریخ چهارم مرداد ماه خبر تعویق پرداخت ۴ ماه دستمزد کارگران را داده بود، امروز (۱۰ شهریور) به ایلنا گفت: دستمزد ماه‌های اردیبهشت و خرداد کارگران با فروش بخش زیادی از شیشه‌های تولید شده توسط کارگران تامین شده است و آنان انتظار دارند که مابقی مطالبات معوقه خود را به همین صورت دریافت کنند.
او با ابراز نگرانی از امنیت شغلی کارگران گفت: در تاریخ چهارم شهریورماه جاری کارگران این کارخانه با تجمع اعتراضی در محوطه کارخانه خواستار دریافت مابقی مطالبات معوقه خود و همچنین از سر گیری فعالیت کارخانه شدند که متاسفانه کارفرما پاسخ قانع‌کنده‌ای برای کارگران نداشت.
او افزود: پس از اعتراض کارگران در ‌‌‌نهایت پس از مذاکرات طولانی با کارفرما، صورت جلسه‌ای تنظیم شد که در آن کارگران را مجاز به فروش ۱۲۰ هزار متر شیشه‌های تولید شده کارخانه برای پرداخت مطالبات معوقه‌شان می‌کرد.
افشار با بیان اینکه هم اکنون کارگران بدنبال فروش شیشه‌ها برای دریافت حقوق‌شان هستند، گفت: معوقات حقوقی ۳۰۰ کارگر ۴۲۰ میلیون تومان می‌شود این درحالیست که با فروش ۱۲۰ هزار متر شیشه رقمی بیشتر از رقم مذکور فراهم می‌شود که قرار است کارگران مابقی پول بدست امده را بابت پرداخت بخشی از بدهی‌های کارخانه واریز کنند.
این کارگر شیشه آبگینه با بیان اینکه چندین کارگر برای پی گیری مطالبات معوقشان به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی قزوین شکایت کرده‌اند در خصوص مطالبات بیمه‌ای کارگران اظهار داشت: دو ماه از معوقات بیمه تامین اجتماعی کارگران که مربوط می‌شود به ماهای تیر ومرداد هنوز پرداخت نشده است.
به گفته وی، این کارخانه حدود ۱۰۰ کارگر رسمی و ۲۰۰ کارگر قراردادی با سابقه دارد که وضعیت پیش آمده آنان را نگران تامین معاش خانواده و امنیت شغلی خود کرده است.
پایان پیام

======================================================
اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس اراک ازاول شهریورتابه امروز2
از اول شهریورماه تاکنون کارگران و کارکنان کارخانه واگن پارس اعتصاب کرده‌اند و خواستار توجه به مطالبات خود هستند.
به گزارش11شهریورایسنا، یکی از کارگران این کارخانه،با اشاره به تعطیل کردن کارخانه از بیست‌ودوم تا سی‌ام مردادماه توسط مدیرعامل اظهار کرد: از اول شهریورماه تاکنون کارگران و کارکنان کارخانه اعتصاب کرده‌اند و خواستار توجه به مطالبات خود هستند.
وی در تبیین علت این اعتصاب عنوان کرد: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و مزایای کارکنان، عدم مدیریت صحیح و نامنظم بودن پرداخت حقوق از جمله دلایلی است که کارگران را مجبور به اعتصاب کرده است. در حال حاضر 30 درصد حقوق تیرماه و همچنین 100 درصد حقوق مردادماه هنوز پرداخت نشده است.
وی با تأکید بر اینکه دریافتی کارگران بین 800 تا یک میلیون و 100 هزار تومان است، افزود: با پرداخت 30 درصد این حقوق عملاً گذران زندگی در چنین شرایط اقتصادی ممکن نیست.
وی تصریح کرد: مدیرعامل کارخانه در روز اول کاری سال 93 در جلسه‌ای که با کارگران و کارکنان شرکت داشت با اشاره به تعدد پروژه‌ها، خواستار تلاش و فعالیت بیش از پیش کارکنان شد و کارگران نیز با مشکلات خود را سازگار کردند اما، در شرایط کنونی ادامه فعالیت غیرممکن شده و خواستار توجه به حقوق و مزایای خود هستیم.
این کارگر کارخانه با تأکید بر اینکه کارگران سرمایه و توان اصلی کارخانه هستند اما، نیازهای آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، افزود: با توجه به این همه توانایی چرا این شرکت باید با مشکلات مالی روبرو باشد؟ از طرفی، وزارت صنایع نیز با آزاد کردن واردات واگن، به نوعی تولید واگن را کم کرده و در نهایت موجب بیکاری و عدم بکارگیری تمامی ظرفیت تولید می‌شود، پس این وزارتخانه نیز در عدیده شدن مشکلات مقصر است.
وی یکی از عمده مشکلات این کارخانه را تغییر مدیرعامل در بازه‌ی زمانی کوتاه دانست و گفت: مدیرعامل برای بهبود شرایط و یافتن راه چاره نیازمند زمان است اما، قبل از درک اوضاع و انجام اقدامی خاص در شرکت، تغییر می‌کند و سهام‌دار نیز خود را در مشکلات کارخانه دخالت نمی‌دهد.
وی افزود: ما کارکنان شرکت واگن‌پارس به علت بدقولی شرکت به بانک‌ها و مؤسسات مالی نه می‌توانیم ضامن شویم و نه می‌توانیم وام دریافت کنیم و در کنار این موضوع از امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستیم.
وی انجام تمامی این پروژه‌ها و تأمین قطعه، تولید و تحویل به‌ موقع به مشتری را نیازمند منابع مالی عنوان کرد و گفت: این شرکت توانایی تولید واگن‌های مترو را با تولید 77 دستگاه کامل و 203 دستگاه استراکچر بدنه واگن مترو اثبات کرده است و علیرغم اینکه فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در جامعه جا افتاده است و اکثر کلان‌شهرها زمینه و زیرساخت خطوط مترو را دارند اما، اکثراً برای تأمین سود و منفعت واردکنندگان، واگن‌های مترو وارد می‌شوند در صورتی که چند شرکت واگن‌ساز می‌توانند در تولید واگن مترو با یکدیگر همسو شوند و در نهایت نیاز کشور را برطرف کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌های حمل و نقل ریلی به جای اینکه به اقتصاد تولید کشور رونق ببخشد واگن‌های دست دوم از کار افتاده را وارد می‌کنند و با کمی تغییرات و زیباسازی جهت استفاده به خطوط ریلی سرازیر می‌کنند در حالی که شأن و منزلت مردم کشور بالاتر از این است که از واردات دست دوم و واگن‌های ناایمن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه واگن‌پارس تنها شرکتی است که از بدو شروع تولید واگن تا تحویل آن را خود، طراحی، اجرا، بازرسی و از مونتاژ چرخ و محور تا بهره‌برداری یک واگن را انجام می‌دهد، عنوان کرد: شرکت‌های اقماری نیز در مجموعه‌ی واگن پارس مشغول فعالیت هستند.
این کارگر واگن‌پارس خواستار توجه بیشتر به پرسنل و رفع مشکلات به صورت عمقی و کامل شد و افزود: رسیدگی مقطعی به مشکلات کارساز نخواهد بود.5

============================================================

تجمع کارگران شهرداری زابل مقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق
به گزارش11شهریور اوشیدا،صبح امروز سه شنبه 11 شهریور تعدادی از کارگران شهرداری زابل در مقابل فرمانداری ویژه زابل دست به تحصن و اجتماع زدند.
یکی از کارگران حاضردرتجمع، عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری زابل را علت این تجمع عنوان کرد و گفت: ما نیاز به درآمد داریم و اگر چند ماه حقوقمان را دریافت نکنیم با مشکلات مالی برای اداره زندگی مواجه می شویم و از شهردار و مسئولین مربوطه می خواهیم مشکل به تعویق افتادن حقوقمان را هر چه سریعتر حل کنند.
گفتنی است، هم اکنون جلسه فوری در همین راستا در محل فرمانداری زابل با تجمع کنندگان برگزار شده است تا خواسته ها و مشکلات خود را بیان کرده و این مسئله برطرف شود.

==========================================================

صبح مقابل فرمانداری سمنان رخ داد:
تجمع کارگران ماشین لنت در اعتراض به اخراج و ۱۵ ماه تعویق حقوق
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201301
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 12شهریور 93 آمده است : صبح امروز ۱۵ نفر از کارگران کارخانه «ماشین لنت سمنان» به همراه خانواده‌های‌شان در اعتراض به اخراج و مطالبات حقوقی معوقه در مقابل فرمانداری شهرستان سمنان تجمع کردند.
«سید جواد موسوی» نماینده کارگران اخراجی شرکت ماشین لنت سمنان در این زمینه به ایلنا گفت: کارفرما اول شهریور ۲۲ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه را به دلیل آنکه در مقابل تعهد نامه اجباری پیش از امضای قرارداد مقاوت کرده بودند اخراج کرد.
او گفت: کارفرما در این نامه حق اعتراض از کارگران را در مقابل مطالباتشان محدود کرده بود و از کارگران می خواست این تعهد نامه را امضاء کنند و به آن پایبند باشند.
به گفته موسوی، تعدادی از کارگران قراردادی که امنیت شغلی ندارند با ترس از اخراج ناچار شده‌اند تعهد نامه ساختگی کارفرما را امضاء کنند اما ۱۲ نفر از کارگران راضی به این کار نشدند و از کار اخراج شدند.
موسوی در ادامه اظهار داشت: در جریان تجمع امروز که از سوی کارگران اخراجی کارخانه ماشین لنت صورت گرفت، چند نفر از کارگران رسمی کارخانه به همراه خانواد‌هایشان، معترضین را همراهی کردند و خواستار دیدار با فرماندار شدند.
او با بیان اینکه از سال گذشته تا هم اکنون حدود ۶۰ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه بدون دلیل، اخراج شده‌اند افزود: این کارگران با سابقه، همانند کارگران شاغل در کارخانه، هنوز موفق به دریافت مطالبات معوقه خود نشده‌اند.
نماینده کارگران در خصوص میزان مطالبات کارگران ماشین لنت گفت: مجموع مطالبات کارگران ۱۵ ماه است که باید به ازای حقوق، سنوات و پاداش و عیدی سالهای ۹۰، ۹۱، ۹۲ و ۹۳ به کارگران پرداخت شود.
این کارگر کارخانه ماشین لنت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارفرما با دریافت تعهدنامه می‌خواهد حق پی گیری مطالبات صنفی را از کارگران سلب کند اظهار داشت: یکی دیگر از کارگران رسمی کارخانه که سال گذشته پیگیر دریافت حقوق معوقه خود بود با مخالفت کارفرما روبرو شد و حقوق وی از سال گذشته واریز نشده است.
موسوی با بیان اینکه در جریان تجمع امروز کارگران اخراجی ماشین لنت، شخص فرماندار پیگیر مطالبات کارگران شده است، در خاتمه افزود: در جلسه‌ای که امروز با آقای فرماندار برگزار کردیم قرار شد مشکلات کارگران اخراجی رفع و معوقات حقوقی‌شان پرداخت شود.
کارگران اخراج نشدند، تعدیل شدند
در این رابطه آقای «سیستانی‌پور» مدیر عامل کارخانه ماشین لنت ضمن تایید تعویق حقوق کارگران این کارخانه گفت: این کارگرا ن اخراج نشده اند بلکه با اتمام قرار داد کاری‌شان تعدیل شده‌اند.
کارفرما با بیان اینکه چند روزی بود که این تعداد کارگر دست از کار کشیده بودند افزود: آنان علاوه بر آنکه محل کار خود را ترک می‌کنند با «اغتشاش» به ابزار کار و ماشین آلات کارخانه آسیب می‌رسانند.

او در تشریح مشکلات کارخانه ماشین لنت گفت: مشکلات کارخانه و کارگران آن مربوط می‌شود به تخلفات و جرایم گسترده‌ای که از سوی مدیران سابق این کارخانه صورت گرفته است، نه تنها بخش زیادی از اموال و دارایی‌های شرکت به نفع مقاصد شخصی آقایان مصروف شد، بلکه به دلیل همین اقدامات، حقوق کارگران کارخانه نادیده گرفته شد.

او با بیان اینکه بیشتر بدهی‌های که امروز کارگران ماشین لنت مطالبه می‌کنند مربوط به گذشته بوده است اظهار داشت: حجم تخلفات مالی و شرایط نامطلوب اقتصادی این واحد تولیدی در گذشته باعث شده امروز ما نتوانیم پاسخ قانع کننده ای به بدهکاران مالی کارخانه بویژه کارگران بدهیم، با این حال در مورد کارگران از بدو ورود تا به امروز حدود ۵۰۰ میلیون تومان از معوقات حقوقیشان را پرداخت کرده‌ایم.

او میزان بدهی‌های کارخانه ماشین لنت را حدود ۲ میلیارد تومان ذکر کرد و در ادامه گفت: کارگرانی که امروز بر علیه کارفرمای کارخانه شورش می‌کنند از سوی مدیران سابق کارخانه تحریک می‌شوند.

مدیر عامل کارخانه ماشین لنت در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: کارگران قرار دادی که می‌خواهد در این کارخانه کار کنند باید تابع قانون باشند.
پایان پیام

========================================================
روز گذشته اتفاق افتاد:
کارگران شهرداری بابت ۲ ماه حقوق معوقه تجمع کردند_283
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201599
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 13شهریور 93 آمده است : به دنبال تجمع روز گذشته کارگران خدماتی شهرداری در مقابل فرمانداری و چند نهاد‌های اداری منطقه زابل، مسئولان مربوطه وعده‌دادند که در خصوص۲ ماه حقوق معوقه این کارگران پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
به گزارش ایلنا، یکی از کارگران معترض در این رابطه به خبر نگار ایلنا در زابل گفته است: دلیل تجمع اعتراض به پرداخت نشدن 2 ماه حقوق است.
وی افزود: به منظور پیگیری مطالبات معوقه روز گذشته به‌ترتیب درمقابل ساختمان دادگستری، فرمانداری، شورا وشهرداری زابل تجمع برگزار شد که در مقابل مسئولان مروبطه وعده پیگیری مطالبات کارگران را دادند.
درهمین رابطه «علی اکبر بزی» رئیس شورای شهر زابل ضمن تایید به تعویق افتادن حقوق کارگران شهرداری، عامل پرداخت نشدن حقوق کارگران را مسدود شدن حسابهای شهرداری زابل دانست.
او گفت: از چند روز قبل به دستور مقام قضایی حساب‌های شهرداری زابل با شکایت یکی از طلب کاران بمشدود شده است و این موضوع باعث شد تا شهرداری نتواند به موقع حقوق کارگران را پرداخت کند.
این مسئول شورای شهر زابل درخصوص بدهی‌های شهرداری زابل همچنین اظهار داشت: شهرداری زابل بدهی‌های زیادی به افراد حقوقی وحقیقی دارد ونباید حسابهای شهرداری توسط یک شاکی خصوصی مسدود بشود.
به گفته وی، اگر قرار است منابع مالی در خصوص پرداخت این بدهی ه‌ا در نظر گرفته شود باید باین پول در بین همه طلب کاران به صورت مساوی تقسیم شود.
در ادامه «شهلا رضوانی» سخنگوی شورای شهر زابل که به منظور پیگیری مطالبات کارگران شهرداری زابل در جمع کارگران معترضین حاضر شده بود با تشریح جزئیات علت مسدود شدن حسابهای شهرداری زابل به کارگران وعده پیگیری مطالبات معوقه را به کارگران داد.
به گفته وی، موضوع مسدود کردن حساب شهرداری ومشکلاتی که در زمینه پرداخت حقو ق بوجود آمده باعث نگرانی کارگران شهرداری شده وآنان در آستانه آغازسال تحصیلی فرزندانشلان نیازمد دریافت همه معوقات حقوقی خود هستند.
پایان پیام

===================================
۴ ماه بدون حقوق برای کارگران «نمک‌زدایی پتروپارت»/ نمایندگان کارگران اخراج شدند
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201341202232-471
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 14شهریور 93 آمده است : کارگران پروژه نمک‌زدایی شرکت «پتروپارت» در خوزستان حقوق و مزایای اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال جاری را دریافت نکرده‌اند. ضمن اینکه در جریان اعتصابات کارگری سال گذشته، دو تن از نمایندگان کارگران اخراج شده‌اند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران پروژه نمک‌زدایی شرکت پتروپارت که ۷۰ کارگر رسمی و ۳۰ کارکر پیمانی هستند، امسال تنها حقوق فروردین ماه را دریافت کرده‌اند.
پیش از این، کارگران در سال گذشته نیز حقوق خود را با ۹ ماه تاخیر دریافت می‌کردند که در اعتراض اقدام به اعتصاب کرده بودند.
به گفته منابع خبری ایلنا، کارفرمای پروژه نمک‌زدایی پتروپارت، در طول سال‌جاری بیش از ۲۰ کارگر اهل شهرستان هفتکل را به‌دلیل اعتراض اخراج کرده است و به‌جای برخی از ایشان از نیروهای غیر بومی استفاده می‌کند.
بر اساس این گزارش، وسیله رفت‌وآمد برای کارگران در نظر گرفته نشده و کارگران برای کار در روزهای تعطیل رسمی زیر فشار قرار می‌گیرند.
شرکت پتروپارت در سال ۸۷ در شهرستان هفتکل استان خوزستان راه‌اندازی شد و پروژه‌های اجرایی کارگاهی مانند ایستگاه‌های تقویت فشار در دست دارد؛ پروژه نمک‌زدایی یکی از پروژه‌های بزرگ نفت در حوالی روستای چمن‌لاله است.
دلیل اعتصاب پارسال
رییس اداره کار رامهرمز در رابطه با تعویق در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران شرکت پتروپارت به ایلنا گفت: «کارگران پروژه نمک‌زدایی پتروپارت پارسال هشت ماه حقوق معوقه داشتند و به همین دلیل اعتصاب کرده بودند».
«رضا محمدی‌راد» افزود: به‌دنبال اعتصاب سال گذشته کارگران طی گفتگو با شرکت مادر (شرکت ملی نفت) و مدیر پتروپات، معوقات پرداخت شد اما حقوق چهارماه (اردیبهشت تا امرداد) امسال کارگران پرداخت نشده است.
رییس اداره کار رامهرمز درباره گزارشات مربوط به کمیته‌های حفاظت فنی پروژه‌ نمک‌زدایی هفتکل عنوان کرد: بازرسان اداره کار هر ماه یا دو ماه یک‌بار به کارگاه مراجعه کرده و بازرسی‌های لازم را انجام داده‌اند و در صورت وجود نواقصی در کار به ‌آن‌ها تذکر داده می‌شود.
فقط دو ماه حقوق ندادیم
در همین ارتباط، مسئول امور مالی – اداری پروژه نمک‌زدایی هفتکل در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: حقوق معوقه سال پیش کارگران سه ماه بود، اما پیشرفت پروژه خیلی زیاد شده و امسال تنها دو ماه حقوق معوقه داریم.
:یحیا محمدی‌خورشیدی» در تشریح آخرین وضعیت حقوقی کارگران ادامه داد: تا پارسال کارگاه دچار مشکل بود و از امسال شرایط کارگران ما «خیلی‌خیلی عالی است».
رییس امور اداری پروژه نمک‌زدایی پتروپارت افزود: تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران عادی است و چون پروژه‌ای عمل می‌کنیم چنان‌چه مازاد نیرو داشته باشیم، طبیعتا تعدیل نیرو انجام می‌دهیم اما در صورت گرفتن پروژه بعدی،‌‌ همان کارگران تعدیلی را دوباره استخدام می‌کنیم.
خورشیدی با بیان اینکه در این پروژه مشکلاتی در زمینه حقوق معوقه وجود ندارد، گفت: یک‌دسته نفراتی بودند که باعث شدند تا اعتصابات به راه بیافتد و با رفتن این‌دو نفر کارگاه کاملاً به آرامش دست یافته است.
رییس امور مالی پروژ‌های صنعتی پتروپارت افزود: حقوق خرداد ماه را تا یکی دو روز دیگر پرداخت خواهم کرد و تیر و مرداد معوقه است.
وی درباره اخراج دو نماینده کارگران و وضعیت نهاد کارگری برای پی‌کیری مطالبات صنفی کارگران در این پروژه گفت: کارخانه پیش از این شورای اسلامی کار داشت اما در حال حاضر ندارد.
خورشیدی با بیان این‌که «امیر اصلانی و عبدالله حسینی» هدایت‌کنندگان اعتصابات کارگری بودند، ادامه داد: اصلانی نماینده کارگران پروژه بود که با برخوردهای ناشایست چندین باره (ضرب و شتم و فحاشی) اعتصابات کارگری را پیش برد که با اخراج این‌دو نفر مشکلات کارگاه پایان یافت.
پایان پیام

=========================================

دبیر خانه کارگر زابل:معدن البرز
پرداخت حقوق کارگران دولتی سیستان به تاخیر افتاده است
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201857
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 15شهریور 93 آمده است : دبیر خانه کارگر زابل اعلام کرد: حقوق حدود پنج هزار کارگر شاغل در بخشهای تولیدی و خدماتی منطقه سیستان با 2 تا 6 ماه تاخیر پرداخت می‌شود.
«محمد گل بامری» با انتقاد از ادامه روند رکودی بازار اشتغال در منطقه سیستان به ایلنا گفت: سیستان شامل زابل و شهرهای اطرافش همانند «نیمروز»، «هامون»، «هیرمند» و «وحک» است که در این شهرستان‌ها فعالیت صنعتی در بخش تولید و کشاورزی وجود ندارد و بیشتر افراد کارگر ادارات دولتی و کارگاه کوچک‌اند.
بامری با بیان اینکه سیستان و بلوچستان پهناور‌ترین استان ایران، فاقد امکانات بازرسی از کارگاه‌هاست و از نظارت مسئولان پایتخت نشین دور مانده است، گفت: از آنجایی که فرصت شغلی در این منطقه از کشور بسیار محدود است، کارگران شاغل ترجیح می‌دهند با شرایط تحمیل شده از سوی کارفرمایان دولتی و خصوصی کنار بیایند.به گفته این فعال کارگری در منطقه سیستان، در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کارگران بومی منطقه سیستان و بلوچستان کارگر نهادهایی همچون شهرداری‌ها، اداره نیرو، اداره صنعت، معدن و تجارت و… هستند که این ادارات به دلیل نداشتن منابع مالی کافی حقوق کارگران خود را با تاخیر پرداخت می‌کنند.
دبیر خانه کارگر زابل با ذکر نمونه‌ای یاد آور شد: کارگران شاغل در شهرداری زابل که ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند، روز چهارشنبه (۱۲ شهریور ماه) تجمع اعتراض امیزی را در مقابل چند نهاد دولتی همچون فرمانداری، شورای شهر و شهرداری زابل انجام دادند.
او با بیان اینکه بودجه اختصاصی دولت به استان سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر استان‌ها چندان متناسب به‌نظر نمی‌رسد در ادامه اظهار داشت: کافی نبودن منابع مالی استان علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق به سوابق بیمه‌ای کارگران این مناطق نیز آسیب وارد کرده است.بامری اضافه کرد: سالانه بسیاری از کارگران شاغل در منطقه سیستان، به سن بازنشستگی می‌رسند اما با وجود مشکلاتی که در زمینه سوابق بیمه‌ای این کارگران وجود دارد سال‌ها از زمان بازنشستگی‌شان می‌گذرد اما هنوز امکان بازنشسته شدن ندارند.
پایان پیام

============================================
نماینده کارگران تشریح کرد:
۷ ماه تلاش بی‌مزد کارگران ایرانیت کرمان برای تولید ماده جایگزین آزبست
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=201938
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 15شهریور 93 آمده است : نماینده کارگران کارخانه «ایرانیت کرمان» از تاخیر ۷ ماهه در پرداخت حقوق ۱۰۳ نفر از کارگران این کارخانه خبر داد. «رسول‌ پورشجاعی» در این باره به ایلنا گفت: کارخانه ایرانیت کرمان از فروردین ماه سال ۹۱ به دلیل استفاده از ماده خطرناک آزبست دچار مشکل تولید شده و از ۷ ماه پیش توان مالی خود را برای پرداخت حقوق کارگران از دست داده است.او با بیان اینکه در این فاصله کارگران بدنبال جایگزین کردن مواد دیگری به جای ماده سمی آزبست (پنبه نسوز) در محصولات این واحد صنعتی بودند افزود: متاسفانه بعد از دو سال تلاش موفق نشدیم تا بدون استفاده از ماده سمی آزبزست ورق‌ و یا لوله‌های سیمانی مرغوبی تولید کنیم.
به گفته این کارگر، آنچه امروز کارگران ایرانیت کرمان از محصولی بنام نانو آزبست بدست آورده‌اند فاقد کیفیت بوده و قابلیت فروش ندارند.
پور شجاعی افزود: از حدود ۲ سال پیش با دستور دولت فعالیت تمامی کارخانه‌هایی که از آزبست استفاده می‌کنند متوقف شده‌ است و در این شرایط راه نجات این واحد‌ها یا بدست اوردن محصول جدید جایگزین آزبست است یا اینکه به طور کل ساختار کارخانه خود را تغییر کاربری دهند.
او ادامه داد: در صورت اجرای موفقیت آمیز طرح تغییر ساختار و تولید ایرانیت بدون آزبست در این کارخانه‌ها، می‌توان نسبت به بازگشایی این واحد‌ها و فعالیت مجدد کارگران آن‌ها امیدوار بود.
نماینده کارگران ایرانیت کرمان با اشاره به اینکه هفت ماه است که با اتمام ذخایر مالی کارخانه ایرانیت کرمان همین تحقیقات ابتدایی کارگران برای بدست آمدن محصول جایگزین ازبست متوقف شده است، در ادامه اظهار داشت: دانش ساخت مواد جایگزین آزبست در آلمان وجود دارد اما باید منابع مالی کافی برای خرید ماشین آلات جدید وجود داشته باشد.
به گفته این فعال کارگری، بدون تردید ‌توجه‌ مسئولان به کارگران واحد‌های تولید کننده ورقهای سیمانی که تلاش می‌کنند اشتغالشان را حفظ کنند بی تاثیر نیست و آنان با وجود آنکه از بهمن ماه سال گذشته حقوق نگرفته‌اند تنها به دلیل احساس مسئولیت در قبال سلامت مردم، تمام تلاش خود را برای بدست آوردن مواد اولیه جایگزین انجام می‌دهند.
پایان پیام

=====================================
صبح امروز مقابل ساختمان فرمانداری بروجرد:
کارگران سامان کاشی در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق تجمع کردند
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=202006
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 15شهریور 93 آمده است : صبح امروز حدود ۸۰ کارگر کارخانه سامان کاشی در شهرستان بروجرد در اعتراض به تعویق ۳ماه حقوق و بیمه مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

«عباس محمدی» نماینده کارگران سامان کاشی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: کارخانه سامان کاشی حدود ۴۰۰ کارگر دارد که صبح امروز (۱۵ شهریور ماه) ۸۰ نفر از آنان با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان بروجرد خواستار دریافت مطالباتشان شدند.

او با بیان اینکه این تعداد کارگر از شهریور مهاه سال گذشته در شرف بازنشسته شدن قرار داشتند، افزود: موضوع بازنشستگی کارگران کارخانه سامان کاشی برای کارفرما اهمیتی ندارد به همین دلیل علاوه بر آنکه حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کند، سهم بیمه ۴ درصدی‌اش را نیز برای بازنشسته شدن این کارگران به تامین اجتماعی واریز نمی‌کند.

نماینده کارگران بابیان اینکه مطالبات کارگران به ۳ حقوق و بیمه در ماههای خرداد، تیر و مرداد سال جاری مربوط می‌شود، در ادامه اظهار داشت: ترک کار ۱۷ کارگر از سوی اداره تامین اجتماعی به کارفرما ابلاغ شده اما کارفرما مشکلات بیمه‌ای این تعداد کارگر را برای بازنشسته شدن برطرف نمی‌کند.

محمدی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مشکلات معیشتی بیش از ۴۰۰ کارگر به تبع تعویق ۳ ماه حقوق، افزود: با آنکه مسئولان استانی به مشکلات کارگران کارخانه سامان کاشی واقف هستند اما اگر امروز هم به خواسته کارگران اهمیتی داده نشود ناچار خواهیم بود برای احقاق حقوق صنفی خود به تجمعاتمان ادامه بدهیم.

بی توجه‌ای به مطالبات، خشم کارگران را برانگیخته است
در این رابطه «محمد گودرزی» دبیر خانه کارگر شهرستان بروجرد دلیل اعتراض کارگران را به تعویق افتادن حقوق، بیمه و سنوات خدمت کارگران دانست.

به گفته این فعال کارگری، بی‌توجه‌ای کارفرمای سامان کاشی به معوقات بیمه‌ای کارگران مانع بازنشسته شدن حدود ۸۰ کارگر با سوابق بیش از ۲۱ سال شده و این موضوع خشم کارگران را برانگیخته است.

گودرزی با انتقاد از مسئولان این کارخانه به سبب ایجاد جو نارضایتی بین کارگران اظهار داشت: طبق گفته کارگران، این کارخانه مشکلی در روند تولید و فروش محصولات خود ندارد اما کارفرما به بهانه‌های متعدد در پرداخت بدهی‌های خود به کارگران و سایر طلبکاران از جمله سازمان تامین اجتماعی سر باز می‌زند.
پایان پیام
=====================================
ظهر امروز مقابل اداره کل بنادر و کشتیرانی اهواز انجام شد:
تجمع کارگران «نگین سبز خاورمیانه» در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=202046
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 15شهریور 93 آمده است : تعداد ۸۰ نفر از کارگران شرکت نگین سبز خاورمیانه بندر امام از ظهر امروز در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق و محاسبه نشدن ۸ ماه بیمه در مقابل اداره کل بنادر و کشتیرانی اهواز دست به تجمع زدند.
یکی از کارگران معترض که نخواست نامش فاش شود، به ایلنا گفت: ما به نمایندگی از تمامی کارگران شرکت نگین سبز اینجا حاضر شده‌ایم و نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق قانونی و صنفی خود اعتراض داریم.
وی با اشاره به تهدید جدی کارفرما در برابر این اقدام اعتراضی کارگران ادامه داد: ۲۰۰ کارگر شرکت نگین سبز خاورمیانه از ابتدای انعقاد قرارداد این شرکت در آبان‌ماه سال ۹۱ دارای معوقات حقوقی و مشکلات بیمه‌ای هستند.
وی در تشریح این موضوع گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از کارگرانی که از قبل در استخدام نگین سبز خاورمیانه بودند، ۳۶ ماه در فهرست بیمه تامین اجتماعی کارفرما قرار نگرفته‌اند.
این کارگر شرکت نگین سبز ادامه داد: ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکار قبلی (روبیان) نیز دارای ۸ ماه معوقه حقوقی هستند.
این کارگر دلیل دیگر نارضایتی‌ کارگران را را عدم رعایت قانون کار در قرارداد‌هایشان عنوان کرد و گفت: حقوق و دستمزد‌ها بسیار پایین است و حداقل دستمزد قانونی در مواردی رعایت نشده است.
این کارگر معترض ضمن اشاره به تجمع‌های قبلی در مقابل استانداری و بی‌توجهی کارفرما نسبت به خواسته‌های کارگران ادامه داد: با انتقال قرارداد لایروبی کشتی‌ها از شرکت پیمانکار قبلی (روبیان) به شرکت نگین سبز، کارگران جدید و قدیمی این شرکت مشکل بیمه‌ای و پرداخت حقوق و دستمزد دارند.
وی در خاتمه خواستار رسیدگی به مطالبات خود از سوی کارفرما و اداره بنادر استان خوزستان شد.
گفتنی است مدیران این شرکت پیمانکاری تا هنگام تنظیم خبر حاضر به گفتگو با ایلنا نشدند.
لازم به یادآوری است، شرکت مهندسی و خدمات دریایی نگین سبز خاورمیانه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده و با سرمایه گذاری کلان صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و کشتیرانی، به عنوان با سابقه‌ترین مجری لایروبی کشور به حساب می‌آید.
پایان پیام

==========================================

کارگران شهداب ۷ ماه حقوق نگرفته‌اند
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=202397
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 16شهریور 93 آمده است : جمعی از کارگران شاغل در کارخانه «شهدآب ارومیه» با حضور در دفتر یک نهاد کارگری در این شهر، نسبت پرداخت نشدن ۷ ماه حقوق خود اعتراض کردند.
«اسلام صادقی» دبیر خانه کارگر ارومیه با اعلام این خبر به ایلنا گفت: ۲۲ نفر از کارگران کارخانه شهد آب ارومیه با حضور و امضای نامه‌ای از خانه کارگر ارومیه خواسته‌اند به موضوع معوقات حقوقی و بیمه‌ای کارگران این واحد تولیدی رسیدگی کند.

او گفت: مجموع مطالبات کارگران شهدآب حدود شش ماه است که مربوط می‌شود به ماهای مهر تا اسفند سال گذشته به همراه حقوق فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری.

به گفته این فعال حقوق صنفی کارگران، کارخانه شهداب علاوه بر حقوق، سهم حق بیمه کارگران را نیز از اول آذر ماه سال ۹۲ تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت نکرده است، به همین دلیل در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه کارگران شهد آب ارومیه خودداری می‌کند.
وی گفت: با وجود آنکه مسئولان استانی به ویژه مسئولان اداره کار ارومیه از مطالبات معوقه کارگران شهد آب با خبرند اما تا این لحظه در خصوص بازپرداخت مطالبات آن‌ها اقدامی انجام نگرفته است.

وی افزود: تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران در حالی باعث سرگردانی آن‌ها شده است که هم اکنون این واحد تولیدی آب میوه و نوشیدنی به دلیل کاستن از ظرفیت تولید خود به حالت نیمه تعطیل درآمده است.
این کارگر افزود: وضعیت پیش آمده در حالی است که کارگران پاداش و عیدی سال ۹۲ خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

او گفت: بنا به ادعای کارگران کارخانه شهد آب، کارفرما با تهدید به اخراج مانع پی گیری مطالبات صنفی کارگران شده است اما کارگران این بار باارائه طوماری امضاء شده به این تشکیلات خواسته‌اند مطالباتشان از راه قانونی پی گیری شود.
پایان پیام

======================================
نماینده کارگران خبر داد:
تجمع کارگران البرز غربی در اعتراض به تعویق دو ماه حقوق
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=202232
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 16شهریور 93 آمده است : جمعی از کارگران معدن زغال سنگ البرز غربی در اعتراض به دریافت نکردن دو ماه حقوق، صبح امروز همزمان با سفر استاندار گیلان به منطقه عمارلو در مسیر عبور او در مقابل درب ورودی معدن تجمع کردند.
«مرتضی نیک‌پور» نماینده کارگران البرز غربی که در این تجمع حضور داشت با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز (۱۶ شهریور ماه) کارگران البرز غربی همزمان با سفر استاندار گیلان و هیئت همراه به منطقه عمارلو در مقابل درب ورودی معدن تجمع کردند و خواستار دریافت دو ماه حقوق معوقه خود شدند.
رئیس شورای اسلامی کار البرز غربی با بیان اینکه معوقات حقوق کارگران مربوط به دو ماه تیر و مرداد سال جاری می‌شود، اظهار داشت: این تعداد کارگر که در آستانه آغاز سال تحصیلی نگران تامین مخارج تحصیلی فرزندانشان هستند ضمن تشکر از آقای «نجفی» استاندار گیلان که پیش از این برای جلوگیری از انحلال معدن تلاش کرده بود، خواستند مسئولان استانی به سایر مشکلات کارگران این واحد تولیدی نیز رسیدگی کنند.

نماینده کارگران معدن زغال سنگ البرز غربی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انحلال معدن البرز غربی تصریح کرد: کارگران منتظرند موضوع لغو انحلال معدن البرز غربی بر اساس مصوبه اخیر شورای تامین استان گیلان به کارفرما ابلاغ شود.
نیک‌پور با بیان اینکه طبق تصمیم اخیر شورای تامین استان گیلان موضوع منتفی شدن انحلال معدن سنگرود بسته به نظر مثبت سه وزیر کار، صنعت و اقتصاد است، افزود: با وجود آنکه این مصوبه مورد تایید وزیر صنعت، کار و رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه معادن کشور قرار دارد، اما هنوز وزیر اقتصاد به دلیل تامین منابع مالی آن، مصوبه شورای تامین استان گیلان را تایید نکرده است.
به گفته نیک‌پور در این شرایط چنانچه به هر دلیلی فعالیت معدن متوقف شود، نه تنها تامین معاش تعداد قابل توجهی از خانواده‌های ساکن در منطقه رودبار با مشکل مواجه خواهد شد بلکه آینده شغلی سرپرستان این خانواده‌ها در خصوص برخورداری از مزایای بازنشستگی نیز به چالش کشیده می‌شود.
پایان پیام

============================================
در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی:
کارگران پتروالکتریک در ۳ ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند/ پیمانکار قول یک ماهه داد
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=202612
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 16شهریور 93 آمده است : یکی از کارگران شرکت پیمانکاری پتروالکتریک در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی از عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و مزایای کارگران این شرکت خبر داد.
این کارگر که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار ایلنا گفت: حقوق و مزایای بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت پتروالکتریک از خرداد ماه امسال تاکنون پرداخت نشده است.
این کارگر مدعی است که حق بیمه‌ کارگران نیز به‌صورت غیرواقعی محاسبه و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده‌ است.
این کارگر شرکت پتروالکتریک ادامه داد: این وضعیت انگیزه کاری را در بین ما پایین آورده و خواستار مشخص شدن سریع وضعیت خود هستیم.
قول پیمانکار به کارگران
رییس هیات مدیره شرکت پتروالکتریک در این باره به ایلنا گفت: کارگران حق دارند شاکی باشند چرا که آخرین پرداخت حقوق و دستمزد شرکت در اردیبهشت‌ماه بوده است.
«مرتضی سالاری» دلیل به وجود آمدن این مشکلات را «عدم پرداخت صورت وضعیت از طرف کارفرما» اعلام کرد و ادامه داد: صورت‌وضعیت‌ها در اواخر سال۹۱ و اوایل سال ۹۲ انجام شده و از آن تاریخ هیچ تغییری نکرده است.
رییس هیات مدیره پتروالکتریک ادامه داد: تعدیل پیمانکاران دست‌چندم توسط شرکت‌ گاز و نفت پارس‌جنوبی (مادر) موجب شده تا فشار ناشی از این قضیه به تعویق حقوق و دستمزد و مشکلات بیمه‌ای کارگران منجر شود.
سالاری تشریح کرد: قرارداد پتروالکتریک در تاریخ ۲۰ /۰۳/ ۹۳ با شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی (شرکت پیمانکار طرف قرارداد) به‌اتمام رسیده است.
سالاری افزود: طی ملاقاتی که پنج‌شنبه هفته گذشته با «امامی» مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی به‌عنوان شرکت پیمانکار مادر و طرف قرارداد ما در پارس جنوبی داشتیم، وی قول تمدید قرارداد در «کمتر از یک‌ماه» را داد.
رییس هیات مدیره پتروالکتریک ادامه داد: با مساعدت وی و بدون ارائه هیچ صورت وضعیتی این شرکت توانست حقوق و مزایای کارگران را در اردیبهشت‌ماه پرداخت کند و من نیز به تمامی کارگران قول پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها را تا پایان این ‌ماه می‌دهم.
سالاری مشکلات مطرح شده در خصوص فهرست تامین اجتماعی را نادرست خواند و اظهار داشت: پتروالکتریک هر ماه فیش حقوقی به کارگران ارائه می‌دهد و قصوری در این زمینه انجام نشده است.
پایان پیام

=============================================
نبود تجهیزات ایمنی عامل حوادث کاری در کشتی:
۲۷ ماه حق بیمه کارگران دو کشتی لایروبی در بندرعباس پرداخت نشده است
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=202322

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 17شهریور 93 آمده است : «از ابتدای مرداد ماه سال ۹۰ تا پایان اسفندماه‌‌ همان سال و در مرحله دوم از ابتدای دی‌ماه سال ۹۱ تاکنون حق بیمه کارگران از حقوق آن‌ها کسر اما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.»
یکی از کارگران کشتی در شرکت نگین‌سبز خاورمیانه در بندرعباس از عدم پرداخت ۲۷ ماه حق بیمه کارگران و نبود تجهیزات ضروری و نیروی متخصص ایمنی در کشتی‌های لایروبی (هاپرساکشن) شرکت نگین سبز بندرعباس خبر داد.
این کارگر که به نمایندگی از دیگر کارگران این شرکت پیمانکاری سخن می‌گفت، به ایلنا گفت: در دو مقطع حق بیمه ۵۰ تن از کارگران نگین‌سبز خاورمیانه در اسکله بندر شهید رجایی از حقوق آن‌ها کسر شده اما به حساب سازمان تامین اجتماعی بندرعباس واریز نشده است.
این کارگر در تشریح این تخلف کارفرما ادامه داد: در مرحله نخست، از ابتدای مرداد ماه سال ۹۰ تا پایان اسفندماه‌‌ همان سال و در مرحله دوم از ابتدای دی‌ماه سال ۹۱ تاکنون حق بیمه کارگران از حقوق آن‌ها کسر اما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.
این کارگر افزود: کارگران طی استعلامی که از سازمان تامین اجتماعی گرفتند، متوجه این تخلف کارفرما شدند و مراتب اعتراض خود را هم به تامین اجتماعی و هم به مدیریت شرکت نگین سبز بندرعباس اعلام کردند.
وی درباره پاسخ سازمان تامین اجتماعی به کارگران اظهار داشت: تامین اجتماعی دلیل این اقدام را نداشتن قرارداد شرکت نگین سبز خاورمیانه با تامین اجتماعی بندرعباس اعلام کرده است.
نبود تجهیزات ایمنی عامل حوادث کاری
این کارگر شرکت نگین‌سبز خاورمیانه بندرعباس در ادامه این گفتگو به نبود تجهیزات ایمنی در کشتی‌های لایروبی نگین سبز اشاره کرد و اظهار داشت: نبود تجهیزات حوادث کاری زیادی را برای کارگران به همراه‌ داشته است.
وی ادامه داد: کارگری که با دستگاه سمباده زنگ‌زدگی کشتی را برطرف می‌کرد‌، به‌دلیل نداشتن ماسک‌های مخصوص، دستکش، عینک مخصوص و کلاه ایمنی به‌دلیل پرتاب براده‌های آهن به داخل چشم، از ناحیه چشم آسیب دید و چشمش را از دست داد.
وی نمونه دیگر حوادث را کمبود کپسول‌های آتش‌نشانی در کشتی اعلام کرد و ادامه داد: کپسول‌های اغلب تاریخ گذشته‌اند و آنهایی که برای شارژ به تهران منتقل شده‌اند را هنوز دریافت نکرده‌ایم.
این کارگر در ادامه به «کمبود افراد متخصص ایمنی» در کشتی‌های لایروبی این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت برای کاستن هزینه‌های خود به تعدیل نیرو می‌پردازد و در میان این تعدیلی‌ها افرادی که امنیت کار در کشتی با آنهاست ترجیح می‌دهند در جای دیگری کار کنند.
این کارگر ادامه داد: تعدیل نیروی متخصص ایمنی به‌معنای چشم‌پوشی از نظارت بر امنیت کار است.
وی با بیان این‌ که گزارشات نقص ایمنی را هر ماه به شرکت مادر طی مکاتباتی اعلام کرده‌ایم، در خاتمه گفت: با وجود این گزارشات تاکنون اقدامی در خصوص برطرف کردن این نواقص انجام نشده است.
پایان پیام

====================================
هزار کارگر پروفیل ساوه ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=202710

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 17شهریور 93 آمده است : «نماینده کارگران دلیل اعتراضات مکرر کارگران پروفیل ساوه را بی‌توجهی کارفرما به پرداخت معوقات حقوقی کارگران دانست و گفت: در حال حاضر کارگران این واحد حقوق ماهای اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال جاری را از کارفرما طلب دارند.»
۱۰۰۰ نفر از کارگران کارخانه «نورد پروفیل ساوه» ۴ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

نماینده کارگران به ایلنا گفت: معوقات حقوقی کارگران ۸ ماه بود که بعد از تجمع نخست کارگران در سوم خرداد ماه سال جاری سه ماه از معوقات حقوقی به همراه عیدی و پاداش سال ۹۲ به حساب‌شان واریز شد.
او در ادامه با بیان اینکه همراه با این تجمع (سوم خرداد ماه)، حدود یک هفته کارگران کارخانه در اعتصاب بودند افزود: دومین تجمع صنفی کارگران پروفیل ساوه دوشنبه هفته گذشته (۱۰ شهریور ماه) رخ داد که در آن حدود ۱۵۰ کارگر در اعتراض به ۵ ماه حقوق معوقه در مقابل ساختمان اداری کارخانه حاضر شدند.
به گفته وی، در این دوره از اعتراضات صنفی، کارگران دوازدهم شهریور پس از دو روز اعتصاب توانستند یک ماه دیگر از معوقات حقوقی خود را که مربوط می‌شود به فروردین ماه سال جاری، دریافت کنند.
نماینده کارگران دلیل اعتراضات مکرر کارگران پروفیل ساوه را بی‌توجهی کارفرما به پرداخت معوقات حقوقی کارگران دانست و گفت: در حال حاضر کارگران این واحد حقوق ماهای اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال جاری را از کارفرما طلب دارند.
او با بیان اینکه بعد از تجمع خرداد ماه سال جاری کارفرما در حضور فرمانداری اراک متعهد به پرداخت حقوق کارگران شد افزود: بر اساس صورت جلسه تنظیم شده کارفرما باید در بیستم هر ماه یک ماه از معوقات حقوقی کارگران را واریز کند.
این کارگر همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران پروفیل ساوه اضافه کرد: کارفرما، از تیر ماه سال جاری حق بیمه کارگران را به تامین اجتماعی واریز نکرده است.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت ۱۵۰ کارگری که مشمول قانون بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه کارفرما سهم ۴ درصدی بیمه این کارگران را به تامین اجتماعی واریز نمی‌کند این کارگران برای بازنشستگی دچار مشکل شده‌اند.
به گفته وی، شائبه‌ای در بین کارگران این کارخانه ایجاد شده که کارفرما قصد دارد در صورت ادامه تجمعات کارگری ۴۰۰ نفر از کارگران قراردادی کارخانه را اخراج کند و با این کار تعداد شیفت‌های کاری به یک شیفت کاهش دهد.

در این رابطه تلاش خبرنگار ایلنا برای گفت‌وگو با کارفرمایان کارخانه پروفیل ساوه بی‌نتیجه بود اما پیش از این در دور نخست اعتراض کارگران در تاریخ سوم خرداد ماه سال جاری آقای «نصرت‌پور» معاونت اداری مالی کارخانه مشکلات صنفی کارگران پروفیل را موضوعی داخلی دانسته و گفته بود این موضوعات ارتباطی به رسانه‌ها ندارد.
پایان پیامmay5

1 پاسخ به “بازخوانی 21 مورد گزارش خبری حقوق های معوقه کارگران از 27 ماه تا دو ماه در فاصله دو هفته در سطح صنایع بزرگ – کارخانه های تولیدی و بخش خدمات، توسط دولت و کارفرمایان بخش خصوصی در دولت حسن روحانی تدوین از : امیر جواهری لنگرودی

  1. بازتاب: حقوق های معوقه کارگران، معضل جامعه کارگری | سایت خبری راه کارگر

بیان دیدگاه