نگاهی به تحرکات کارگران لوله اهواز از اعتصاب بهمن 93 تا به دادگاه کشانده شدن اردیبهشت 94

lole sazr kh 2وبلاگ کارگری راه کارگر : برپایه اخبار منتشره در این کارخانه دو هزار و ۴۰۰ کارگر کار می‌کنند که ۱۲۰۰ نفراز آنان تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» فعالیت دارند. کارگران این مجتمع صنعتی از بهمن ماه سال 93 به این سو به دفعات دست به اعتراض و اعتصاب زدند . این کارگران پیمانی و پیمانکاری  به دلیل برخوردار نبودن از مزایایی که سایر همکاران رسمی دریافتی های خود را  مستقیم‌ از کارفرما دریافت می‌کنند. تا به امروز با اعتصاب و دست از کارکشیدن اعتراض خود را بیان داشته اند

اینان (کارگران پیمانی لوله سازی اهواز)  به دفعات دست از کار کشید‌ه‌اند به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا در بهمن ماه 93  «این کارگران علاوه بر آنکه طی دو ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، از شرایط کار با این شرکت پیمانکاری رضایت ندارند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود هستند.» حال برپایه اخبار منشره در خبرگزاری دولتی  ایلنا دیروز 22 اردیبهشت آمده است : « جمعی از کارگران لوله‌سازی خوزستان برای دومین روز متوالی در اعتراض به آنچه «رفتار توهین‌آمیز کارفرما با کارگران» می‌خوانند مقابل فرمانداری اهواز تجمع کردند. همزمان گزارش می‌رسد سه نفر از کارگران این واحد تولیدی در پی احضاریه‌ای که روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) دریافت کرده بودند امروز به مجتمع قضایی قدس اهواز احضار شده‌اند. این کارگران با شکایت کارفرما به اتهام ایجاد اختلال در تولید کارخانه به دادگاه رفته‌اند.»

خبرهای زیر موئد این کنش وواکنش کارگران این مجتمع صنعتی را نشان می دهد. 

۱۲۰۰ کارگر کارخانه «لوله سازی اهواز» که زیر نظر شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» فعالیت دارند، از روز دوشنبه(۱۳بهمن) تاکنون در اعتراض به دریافت نکردن حقوق طی دو ماه گذشته و عدم تغییر وضعیت شغلی خود دست از کار کشیده‌اند.
کارگران کارخانه لوله سازی اهواز به ایلنا گفته‌اند: نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه لوله سازی اهواز را کارگران پیمانکاری شرکت «سیال سازه روشن» تشکیل می‌دهند. این کارگران علاوه بر آنکه طی دو ماه گذشته(آذر و دی) حقوقی دریافت نکرده‌اند، از شرایط کار با این شرکت پیمانکاری رضایت ندارند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود هستند.
به گفته کارگران، در کارخانه لوله سازی اهواز که یکی از شرکتهای معتبر در زمینه تولید لوله‌های نفت و گاز است دو هزار و ۴۰۰ کارگر کار می‌کنند که ۱۲۰۰ نفر از آنان تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» در سه کارخانه‌ شماره یک، ۴ و پوشش فعالیت دارند و مابقی کارگران قرارداد رسمی وزارت نفت هستند که به طور مستقیم با کارخانه لوله سازی کار می‌کنند.
کارگران می‌گویند همکاران رسمی و قرارداد مستقیم‌شان از مزایا‌ی ویژه‌ای همانند پاداش، «نفت کارت» و حق کار در شرایط آب وهوایی بد و مزایایی چون استفاده از منازل سازمانی و… برخورداند اما این مزایا به کارگران پیمانکاری تعلق نمی‌گیرد.
به اعتقاد کارگران، یکی دیگر از عمده مشکلات کارگران پیمانی که نمی‌توانند موضوع تغییر وضعیت خود را پی گیری کنند، تغییرات پی در پی اعضای هیئت مدیره کارخانه لوله سازی اهواز است که ما را بلاتکلیف کرده است.

ادامه تجمع کارگران:
اعتراض صنفی کارگران پیمانی «لوله‌سازی اهواز» برچسب سیاسی خورد

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 11بهمن 93 آمده است :کارگران یکی از پیمانکاران نیروی انسانی کارخانه «لوله‌سازی اهواز» که طی دو ماه گذشته حقوق دریافت نکرده‌اند، در ادامه اعتراض صنفی چند روز گذشته، امروز(۱۹ بهمن) نیز در محوطه کارخانه تجمع کردند.
منابع کارگری ایلنا در کارخانه لوله سازی اهواز گزارش دادند؛ کارگران شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» که تعدادشان ۱۲۰۰ نفر است در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و اعلام نارضایتی از شرایط کار در این شرکت پیمانکاری، خواستار دریافت معوقات حقوقی و تغییر وضعیت شغلی خود هستند.
کارگران پیمانی لوله سازی اهواز در تشریح جزئیات مشکلات خود می‌گویند در این کارخانه دو هزار و ۴۰۰ کارگر کار می‌کنند که ۱۲۰۰ نفراز آنان تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» فعالیت دارند و مابقی کارگران قرارداد رسمی وزارت نفت هستند که به طور مستقیم با کارخانه لوله سازی کار می‌کنند.
به گفته آنان، دلیل اعتراض کارگران پیمانکاری برخوردار نبودن از مزایایی است که سایر همکاران رسمی و قرارداد مستقیم‌شان از کارفرما دریافت می‌کنند.
کارگران گفته‌اند؛ همکاران رسمی و قرارداد موقت‌شان از مزایا‌ی ویژه‌ای همانند پاداش، «نفت کارت» و حق کار در شرایط آب و هوایی بد و مزایایی چون استفاده از منازل سازمانی و… برخورداند اما این مزایا به ما کارگران پیمانکاری تعلق نمی‌گیرد.
کارگران تصریح کردند؛ از روز دوشنبه(۱۳ بهمن) که کارگران پیمانی با اجتماع در محوطه کارخانه فعالیت تولیدی بخشی از کارخانه را در سه کارخانه‌ شماره یک، ۴ و پوشش متوقف کرده‌اند، کارفرما نسبت به این موضوع بی‌تفاوتی نشان می‌دهد و سعی می‌کند به جای رفع مشکلات کارگران، به اجتماع صنفی کارگران در ایام دهه فجر برچسب سیاسی بزند.
به ادعای کارگران لوله سازی اهواز، اخیرا کارفرما با نصب اطلاعیه‌ای در محوطه کارخانه هر گونه اجتماع صنفی کارگری را ممنوع اعلام کرده و برپایی تجمع کارگری در ایام دهه فجر را عملی ضد انقلابی دانسته است.
به اعتقاد کارگران، اجتماع صنفی آنان برای تحقق حقوق صنفی‌شان انجام شده است و برچسبهای سیاسی به کارگرانی که بدنبال حقوق خود هستند نمی‌چسبد.

اعتصاب کارگران «لوله سازی اهواز» به سیزدهمین روز رسید
ایلنا: کارگران به ایلنا گفته‌اند «ما خواستار حذف پیمانکار و انعقاد قرارداد مستقیم با کارخانه لوله سازی اهواز هستیم و تا محقق نشدن خواسته‌مان به اعتراض صنفی‌مان ادامه می‌دهیم.»

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 27بهمن 93 آمده است :نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر پیمانی معترض لوله سازی اهواز صبح امروز(دوشنبه ۲۷ بهمن) برای سیزدهمین روز متوالی دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حدود ۱۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه لوله سازی اهواز که تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» در سه کارخانه‌ شماره یک، ۴ و پوشش فعالیت دارند از روز دوشنبه(۱۳بهمن) تاکنون در اعتراض به دریافت نکردن حقوق طی دو ماه گذشته و عدم تغییر وضعیت شغلی خود دست از کار کشیده‌اند.
یکی از کارگران لوله سازی اهواز درباره دلایل این اعتراض صنفی می‌گوید؛ از شرایط کار با شرکت پیمانکاری رضایت نداریم و خواستار تغییر قرارداد شغلی خود از پیمانی به قرار داد مستقیم هستیم.
به گفته کارگران پیمانی، لوله سازی اهواز دو هزار و ۴۰۰ کارگر دارد که جدا از ۱۲۰۰ کارگر قراردادی، مابقی کارگران قرارداد رسمی وزارت نفت هستند که به طور مستقیم با کارخانه لوله سازی کار می‌کنند. این کارگران از مزایای ویژه و شرایط کار بهتری نسبت به سایر کارگران قرادادی برخوردارند.
کارگران پیمانکاری همچنین از نداشتن امنیت شغلی به دلیل نوع قرارداد کاری و دستمزد ناکافی ابراز نارضایتی می‌کنند.
به ادعای کارگران لوله سازی اهواز، همه مسئولان بویژه مسئولان استان و شهرستانی از موضوع اعتصاب کارگران پیمانی کارخانه لوله سازی اهواز با خبرند اما هیچ توجهی به خواسته کارگران ندارند.
کارگران به ایلنا گفته‌اند «ما خواستار حذف پیمانکار و انعقاد قرارداد مستقیم با کارخانه لوله سازی اهواز هستیم و تا محقق نشدن خواسته‌مان به اعتراض صنفی‌مان ادامه می‌دهیم»

کارگران لوله سازی خوزستان در اعتراض به تعویق مطالبات تجمع کردند
ایلنا: جمعی از کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان دیروز و امروز (29 و 30 فرودین) در مقابل استانداری، فرمانداری، اداره کار و اداره صنعت و معدن استان خوزستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 30 فوردین 94 آمده است :دبیرخانه کارگر استان خوزستان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: دلیل این اجتماعات صنفی کارگران لوله سازی خوزستان وضعیت نامشخص مطالبات مزدی و شغلی کارگران بوده است.
آقایار حسینی افزود: در حال حاضر کارخانه نزدیک به ۸۰ کارگر در استخدام کارخانه لوله سازی خوزستان هستند که از این تعداد ۱۲ نفر کارگر رسمی و حدود ۶۸ نفر کارگر قراردادی هستند.
این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه مشکلات کارخانه لوله سازی خوزستان به چند سال پیش بازمی‌گردد ادامه داد: آخرین بار در شهریور ماه سال ۹۲ سرمایه گذار جدید این واحد صنعتی در جلسه‌ای موسوم به کمسیون حمایت از سرمایه‌گذاری در استان خوزستان متعهد شد که ظرف مدت ۲ سال فعالیت با جذب دست کم ۴۰۰ کارگر وضعیت این واحد صنعتی را به حالت عادی بازخواهد گرداند.
وی به نقل از کارگران لوله سازی خوزستان افزود: با گذشت بیش از ۱۸ ماه از آن زمان نه تنها هنوز در وضعیت رکودی این واحد تغییری ایجاد نشده است بلکه دست‌کم این کارگران بابت هشت ماه مزد سال ۹۳ و عیدی و پاداش دو سال گذشته طلبکار هستند.
دبیرخانه کارگر خوزستان افزود: از قرار معلوم کارفرما تا این لحظه نه حق بیمه معوقه کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخته و نه با کارگران قراردادی تسویه حساب کرده است.
وی افزود: طبق گفته کارگران کارخانه لوله سازی اهواز به دنبال تجمعات دو روزگذشته مسئولان اداری استان وعده داده‌اند تا از طریق کمسیون کارگری استانداری و فرمانداری به خواسته‌های آن‌ها رسیدگی کنند.
این فعال صنفی کارگری یادآور شد: بعد از تجمع کارگران شهردای اهواز و صابون سازی خرمشهر اجتماع کارگران لوله سازی خوزستان سومین تجمعی صنفی است که در روزهای اخیر در خوزستان انجام شده است.

سه کارگر لوله‌سازی خوزستان با شکایت کارفرما به دادگاه احضار شدند

تجمع کارگران «لوله سازی خوزستان» در واکنش به رفتار توهین‌آمیز کارفرما
ایلنا: حدود ۸۰ کارگر کارخانه لوله سازی خوزستان، صبح امروز در اعتراض به آنچه «توهین کارفرما به کارگران» می‌خواندند مقابل دادسرای اهواز و استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 22 اردیبهشت 94 آمده است :منابع کارگری ایلنا در کارخانه لوله سازی خوزستان گزارش می‌دهند؛ دلیل این اجتماعات صنفی کارگران لوله سازی خوزستان علاوه بر وضعیت نامشخص مطالبات مزدی و شغلی ۸۰ کارگر، توهین کارفرما در برخورد با کارگران قدیمی کارخانه بوده است.
کارگران در تشریح جزئیات این خبر مدعی شدند: صبح امروز کارفرمای بخش خصوصی با چند مامور لباس شخص وارد کارخانه شد و با تهدید و توهین، ۸۰ کارگر با سابقه را از این کارخانه بیرون کرد. کارگران هنوز حکم اخراج دریافت نکرده‌اند.
کارگران در واکنش به این اقدام بعد از اجتماع در مقابل درب ورودی کارخانه، برای پی‌گیری حقوقی این موضوع به دادسرای نظام واقع در بلوار قدس اهواز مراجعه کرده و تعدادی دیگر از کارگران نیز مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند.
کارگران معترض در باره سوابق مشکلات کارخانه و کارگران لوله سازی خوزستان می‌گویند: مشکلات کارخانه و کارگران لوله سازی خوزستان از شهریورر ماه سال ۹۲ با ورود سرمایه گذار جدید آغاز شد. این سرمایه گذار با تعهد به اینکه توانایی راه اندازی کارخانه و تامین حقوق کارگران را دارد وارد کارخانه شده است اما طی این دو سال نه تنها کارخانه را به طور کامل راه اندازی نکرده بلکه در پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیز کوتاهی کرده است.
به گفته کارگران لوله سازی خوزستان، علاوه بر مشکلاتی که پیش از ورود بخش خصوصی در کارخانه وجود داشت وتولید را محدود کرده بود، تقریبا از ۲۰ روز پیش فعالیت تولیدی این کارخانه از سوی کارفرما متوقف شده است در صورتی که کارگران معتقدند این کارخانه مشکلی برای راه اندازی و ادامه تولید ندارد. به همین دلیل ۸۰ کارگر با سوابق ۱۶ تا ۲۰ سال کار هر روز در کارخانه حاضر می‌شوند اما کارفرمای بخش خصوصی تمایلی به ادامه همکاری با آنان را ندارد.
همچنین کارگران لوله سازی خوزستان درباره مطالبات مزدی خود گفتند، از سال ۹۲ که کارخانه مجددا با ورود بخش خصوصی راه اندازی شده است کارفرما در بیشتر ماه های سال مبالغی را به صورت علی‌الحساب به کارگران پرداخت کرده است اما آنان مدعی‌اند مجموع مطالبات‌شان تا پایان فروردین ۹۴ به صورت پراکنده حقوق ۱۰ ماه حقوق است.

سه کارگر لوله‌سازی خوزستان با شکایت کارفرما به دادگاه احضار شدند
ایلنا: جمعی از کارگران لوله‌سازی خوزستان برای دومین روز متوالی در اعتراض به آنچه «رفتار توهین‌آمیز کارفرما با کارگران» می‌خوانند مقابل فرمانداری اهواز تجمع کردند. همزمان گزارش می‌رسد سه نفر از کارگران این واحد تولیدی در پی احضاریه‌ای که روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) دریافت کرده بودند امروز به مجتمع قضایی قدس اهواز احضار شده‌اند. این کارگران با شکایت کارفرما به اتهام ایجاد اختلال در تولید کارخانه به دادگاه رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 23 اردیبهشت 94 آمده است :به گفته کارگران؛ پیش از نیز در تاریخ 14 اردیبخشت ماه جاری ۵ کارگر باسابقه دیگر با شکایت کارفرما به اتهام اختلال در تولید کارخانه به مجتمع قضایی قدس فراخوانده شده بودند اما به دلیل عدم حضور نماینده کارفرما جلسه دادگاه برگزار نشد.
کارگران می‌گویند کارفرما در اسفند ماه سال ۹۳ نیز سه کارگر قدیمی و باسابقه کارخانه را به اتهام پی گیری مطالبات معوقه‌شان بدون رای کمیته انضباطی اخراج کرد بود اما این سه کارگر با حکم اداره کار به کار بازگشتند.
ایلنا روز گذشته (۲۳ اردیبهشت) به نقل از کارگران گزارش داده بود کارفرمای بخش خصوصی با چند مامور لباس شخصی وارد کارخانه شده و با تهدید و توهین، ۸۰ کارگر با سابقه را از این کارخانه بیرون کرده است.
کارگران این واحد در واکنش به این اقدام کارفرما بعد از اجتماع در مقابل درب ورودی کارخانه، برای پی‌گیری حقوقی این موضوع به دادسرای نظام واقع در بلوار قدس اهواز مراجعه کرده و از کارفرما شکایت کردند وهمزمان تعدادی دیگر از کارگران نیز مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

1 پاسخ به “نگاهی به تحرکات کارگران لوله اهواز از اعتصاب بهمن 93 تا به دادگاه کشانده شدن اردیبهشت 94

  1. بازتاب: پایان موفقیت آمیز اعتصاب کارگران لوله سازی اهواز وجلوگیری از اخراج کارگران | وبلاگ کارگری

بیان دیدگاه