پایان موفقیت آمیز اعتصاب کارگران لوله سازی اهواز وجلوگیری از اخراج کارگران

kar lolhe ahvazوبلاگ کارگری راه کارگر : ما پیشتر در باره اعتراض ، اعتصاب و تحرکات کارگران لوله سازی اهواز در خوزستان در وبلاگ مطلبی با عنوان : «نگاهی به تحرکات کارگران لوله اهواز از اعتصاب بهمن 93 تا به دادگاه کشانده شدن اردیبهشت 94»* نوشتیم و یاد آور گشتیم : « برپایه اخبار منتشره در کارخانه لوله سازی اهواز ، دو هزار و ۴۰۰ کارگر کار می‌کنند که ۱۲۰۰ نفراز آنان تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» فعالیت دارند. کارگران این مجتمع صنعتی از بهمن ماه سال 93 به این سو به دفعات دست به اعتراض و اعتصاب زدند . این کارگران پیمانی و پیمانکاری به دلیل برخوردار نبودن از مزایایی که سایر همکاران رسمی دریافتی های خود را مستقیم‌ از کارفرما دریافت می‌کنند. تا به امروز با اعتصاب و دست از کارکشیدن اعتراض خود را بیان داشته اند»

img_33778

کارگران این کارانه در ادامه اعتصاب خود برای وصول معوقه های خود ، همچنان به ادامه مبارزه خود ادامه دادند و دست از کارکشیدند و کارخانه را به تعطیلی کشاندند. کارفرما با بکارگیری کارگران بازنشسته برای اعتصاب شکنی کارگران دست به کار شدتا دیگر بار در رودررویی با کارگران اعتصابی و معترض ، کارخانه آغاز به فعالیت مجدد نماید. در ادامه برپایه گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا ، کارفرما به هوراه نیروهای اممیتی و لباس شخصی در تاریخ 22 اردیبهشت وارد محوطه کارخانه شد و با توهین و تهدید 80 کارگر با سابقه را از این کارخانه بیرون کرد. در ادامه اعتصاب مذاکره بین نمانیدگان کارگران کارفرما پیش رفت و کارگران به طالبه خود دست یافتند و اغتصاب به پایان رسید . در پایان اعتصاب باز کارفرما شش کارگر شناخه شده را از محیط کار بیرون نمود . دیگر بار کارگران در محوطه کارخانه جمع شدند و دست از کار کشیدند بدین طریق بار دیگر اعتصاب در دفاع از عدم خروج شش کارگر ادامه یافت . سرانجام کارفرما عقب نشینی نمود کارگران در طول یک ماه مقاومت ، هم به واست ود که دریافت معوقه هایشان بود دست یافتند ، هم از اخراج هم طبقه ایهایشان جلوگیری کردند وهم پیشرط بیرن کردن ماموران لباس شخصی را بر کارفرما تحمیل نمودند و اعتصاب خود پایان دادند.
اخبار این مجموعه را ازسایت دولتی ایلنا با هم مرور می نماییم .

بکارگیری کارگران بازنشسته برای اعتصاب شکنی کارگران لوله‌سازی خوزستان

lole sazr kh 2

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ29 ازدیبهشت 94 آمده است : منابع خبری ایلنا گزارش کردند؛ با گذشت حدود یک ماه ازشروع اعتصاب کارگران به دلیل پرداخت نشدن حدود ۱۰ ماه از مطالبات حقوقی معوقه‌شان، کارفرما صبح امروز سه شنبه (۲۹ اردیبهشت) با بکار گیری ۱۰ نفر از کارگران بازنشسته این کارخانه قصد دارد بدون پرداخت مطالبات فعالیت تولیدی را از سر بگیرد.
کارگران معترض می‌گویند: کارفرما در حالی تصمیم به انجام این کار گرفته است که آنان از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به تاخیر ۱۰ ماهه در پرداخت مطالبات معوقه‌شان، کار در بخشهای مختلف کارخانه را متوقف کرده‌اند. پیش از این نیز به دلیل فراهم نبودن شرایط کار، کارخانه فعالیت تولیدی نداشته است.
طبق اظهارات کارگران لوله سازی خوزستان، کارفرما در روز ۲۲ اردیبهشت با چند مامور لباس شخص وارد کارخانه شده بود و با تهدید و توهین، ۸۰ کارگر با سابقه را از این کارخانه بیرون کرد. به همین دلیل اعتصاب کارگران از داخل کارخانه به بیرون انتقال پیدا کرد و کارگران در روز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۷ اردیبهشت ماه در واکنش به رفتار توهین‌آمیز کارفرما، مقابل ساختمان فرمانداری و استانداری اهواز تجمع کردند.
به گفته آنان، در ادامه اعتراضات کارگران لوله سازی خوزستان با وساطت مسئولان استانی صبح روز گذشته (۲۸ اردیبهشت) ۸۰ کارگر کارخانه لوله سازی خوزستان امکان ورود به کارخانه را یافتند، اما اعتصاب کارگران به دلیل محقق نشدن مطالبات امروز نیز ادامه یافت.
یکی از کارگران معترض امروز به ایلنا گفت «ما به دنبال تامین هزینه زندگی خانواده‌های‌مان هستیم و از مسئولان استان خوزستان انتظار داریم که مشکلات زندگی بدون دریافت ۱۰ ماه حقوق را درک کنند.»

202046-570

اخراج ۶ کارگر «لوله سازی خوزستان» در روز پایان اعتصاب

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 30 ازدیبهشت 94 آمده است : منابع خبری ایلنا در این کارخانه گفته‌اند: در پی اعتصاب یک ماه گذشته حدود ۸۰ نفر از کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان که در اعتراض به تعویق ۱۰ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران انجام شده است، صبح امروز (۳۰ اردیبهشت ماه) کارفرما حکم اخراج شش نفر از کارگران قدیمی کارخانه را به اسامی «حسن معاوی»، «سید رحیم موسوی» ، «عبدالخالق‌ پور ابیات»، «عادل شرهانی»، «احمد زبیدی» و «عبدالرضا ثعالدی» را صادر کرد واین حکم ساعاتی پیش به کارگران ابلاغ شد.
کارگران می‌گویند؛ حکم اخراج این شش کارگر در حالی از سوی کارفرما صادر شده که در جلسه عصر روز گذشته‌ای که به منظور بررسی مشکلات کارگران لوله خوزستان درمحل فرمانداری اهواز برگزار شده بود کارفرما علاوه برآنکه مکلف به پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات معوقه کارگران تا یک هفته آینده شده بود، موظف شده بود امنیت شغلی کارگران رابعد ازاعتصاب تامین می‌کرد.
به گفته آنان، بعد از پیمان روز گذشته مابین کارگران و کارفرما در محل فرمانداری، کارگران امیدوار بودند در روز جاری کارفرما به تکالیفی که مسئولان فرمانداری برایش تعیین کرده‌اند پایبند باشد. اما امروز کارگران پس از ورود به کارخانه و آماده شدن برای شروع کار، با اخراج ۶ نفر از همکارانشان روبرو شده‌اند و این اقدام غافل گیرانه باعث ایجاد تشویش بین کارگران شده است.
طبق اظهارات کارگران، در جلسه عصر روز گذشته همچنین مسئولان فرمانداری اهواز کارفرما را مکلف کرده‌اند از ورود افراد لباس شخصی که در روز ۲۲ اردیبهشت با کارگران برخورد فیزیکی کرده بودند جلوگیری کند، با این وجود کارگران هنوز این چند مامور را که هویتی نامشخصی دارند در کارخانه مشاهده می‌کنند.
گفتنی است پیش از این نیز در تاریخ‌ ۱۴ و ۲۳ اردیبهشت ماه به ترتیب ۵ و ۴ نفر از کارگران این واحد تولیدی با شکایت کارفرما به اتهام ایجاد اختلال در تولید کارخانه به مجتمع قضایی قدس اهواز احضار شده‌ بودند.

شش کارگر اخراجی لوله سازی خوزستان به کار بازگشتند/ پایان اعتصاب

1938_n

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 31 ازدیبهشت 94 آمده است : همزمان با آخرین روز از اعتصاب یک ماهه کارگران لوله سازی خوزستان، روز گذشته (۳۰ اردیبهشت) شش نفر از کارگران قدیمی کارخانه به اسامی «حسن معاوی»، «سید رحیم موسوی»، «عبدالخالق‌‌پور ابیات»، «عادل شرهانی»، «احمد زبیدی» و «عبدالرضا ثعالدی» به اتهام ایجاد اغتشاش در کارخانه از سوی کارفرما اخراج شدند. در این شرایط کارگران که آماده خاتمه اعتصاب یک ماهه خود بودند در حمایت از کارگران اخراجی به کار بازنگشتند و در محوطه کارخانه تجمع کردند.
به گفته منابع خبری ایلنا در اهواز، این اقدام حمایتی کارگران لوله سازی خوزستان از همکاران اخراجی خود در ‌‌نهایت کارفرما را راضی به پذیرش بازگشت به کار این ۶ کارگر کرد.
کارگران می‌گویند؛ در حالی روز گذشته حکم اخراج این ۶ کارگر از سوی کارفرما صادر شده بود که در جلسه روز سه شنبه که در محل فرمانداری اهواز با حضور برخی مدیران سیاسی و امنیتی اهواز برای بررسی مشکلات کارگران لوله سازی خوزستان برگزار شده بود کارفرما مکلف به تامین امنیت شغلی کارگران بعد از خاتمه اعتصاب شده بود.
بر اساس گفته‌های کارگران لوله سازی خوزستان طبق صورت جلسه روز سه شنبه (29 اردیبهشت) کارفرما علاوه برآنکه مکلف به پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات معوقه کارگران و تامین امنیت شغلی کارگران شده است، همچنین موظف شده از ورود افراد لباس شخصی که در روز ۲۲ اردیبهشت با کارگران برخورد فیزیکی کرده بودند جلوگیری کند.
به گفته آنان، بعد از پیمان روز سه شنبه، کارگران به وعده خود برای آغاز بکار مجدد عمل کرده و هم اکنون به امید دریافت حداقل یک ماه از معوقات ۱۰ ماهه خود فعالیت درکارخانه را شروع کرده‌اند.
کارگران به ایلنا گفته‌اند در صورتی که کارفرما به تعهدات خود بر اساس صورت جلسه روز سه شنبه عمل نکند به اعتراضات صنفی خود ادامه می‌دهیم.
*
https://rahekargarnews.wordpress.com/2015/05/13/gile-377/

بیان دیدگاه