اختلال در سطح صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر – پالایشگاه آبادان – شرکت صنایع پتروشیمی خرم آباد ایران – کارگران پتروشیمی رازی – کارگران پتروشیمی بوعلی سینا و…صنایع هم رشته بین کارگران و شرکت ها ی پیمانکاری و مقاومت کارگران پیرامون مطالبات خود /با تصاویر آرشیو وبلاگ

وبلاگ کارگری : کارگران پتروشیمی بندر ماهشهر – پالایشگاه آبادان – شرکت صنایع پتروشیمی خرم آباد ایران – پتروشیمی ونفتکارگران پتروشیمی رازی – کارگران پتروشیمی بوعلی سینا و…صنایع هم رشته با مشکلات عدیده ای روبرو اند. دراین میان نقش شرکت های پیمانکاری در واگذاری لباس و وسایل ایمنی از جمله کفش ایمنی ،به بهانه های مشکلات مالی ، مضایقی را پیش پای کارگران قرارمی دهند.

در سطح پالایشگاه آبادان کارگران این واحد صنعتی نیز از اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران یکی از پیمانکاران پالایشگاه آبادان به نام شرکت «ساختمان نصب» خبر داد. بطوری که اشتغال ۵۰۰ کارگر در این شرکت پیمانکاری، علاوه بر اخراج ۲۰۰ کارگر، گفته می‌شود قرارداد ۵۰ کارگر دیگر نیز بصورت معلق در آمده و احتمال اخراج این کارگران نیز در روزهای آینده وجود دارد. در سطح بندر پتروشیمی ماهشهر از تبعیض در افزایش مزد پایهٔ کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و مشکلات کارگران قرادادی خبر می رسد. حادثه انفجار در سطح پروژه در حال ساخت مجتمع پتروشیمی خرم آباد رخ داد . انفار مخزن گازوئیل آن خلل وارد گشت، نتیجه بی‌احتیاطی پیمانکار و نظارت ناکافی واحد ایمنی (H. S. E) این مجمتمع بوده است. همچنین باز در سطح پالایشگاه آبادان در پی شکایت ۷۶ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری «ثمین صنعت فردان» به دلیل رعایت نشدن موارد حمایتی قانون کار از سوی کارفرما، صبح امروز این مقام کارفرمایی با رأی هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار منطقه آزاد اروند رود، محکوم شناخته شد. کارگران این شرکت پیمانکاری، در مورد سایر خواسته‌های صنفی کارگران ثمین صنعت فردان اعتراض دارند . بطوری که  کارگران بدون برخورداری از حقوق جانبی از جمله حق مرخصی، حق ایاب و ذهاب، حق اولاد، حق نهار و… روزانه بیش از ۸ ساعات کار می‌کنند. در رابطه با مجموعه مشکلات پیتروشیمی رازی و دشواری های انباشته کارگران با شرکت های پیمانکاری به ناگزیر در روزهای هفته دست به اعتراض زدند. در این میان  بیش از هزار کارگر پیمانکاری «پتروشیمی رازی» در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و سایر مطالبات صنفی‌شان در مقابل ساختمان دفتر مرکزی این شرکت در بندر امام تجمع کردند. این اعتراضات به دفعات تکرارگردید و نماینده کارگران پیمانی پتروشیمی رازی مدعی حضور هزار کارگر پیمانی در این تجمع شد و تصریح کرد: خواسته ما کارگران پیمانی پتروشیمی رازی که حدود هزار و ۸۵۰ نفر از مجموع سه هزار کارگر شاغل در این کارخانه هستیم، رفع تبعیض حقوق و مزایا در مقایسه با کارمندان رسمی است… این اعتراضات همچنان ادامه دارد .گزارشات برگرفته از خبرگزاری ایلنا را در انیجا عینا امعکاس می دهیم .

به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ7دی92 آمده است :  نایب رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام از تاخیر چند ماهه پیمانکار پتروشیمی فجر در ارائه لباس و کفش ایمنی به کارگران انتقاد کرد.kar1

«عباس رضایی» در این باره به ایلنا گفت: تاخیر شرکت پیمانکاری «رامپکو» در ارائه لباس و کفش ایمنی به کارگران از سال گذشته شروع شد اما بعد از پیگیری‌های زیاد و در میان گذاشتن این معضل با مسئولین ایمنی پتروشیمی فجر، در ‌‌نهایت در اردیبهشت ماه سال جاری یک دست لباس ایمنی به کارگران داده شد.

وی ادامه داد: عرف کارگاه‌ها در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بدین ترتیب است که هر ۶ ماه یکبار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی به کارگران داده می‌شود اما شرکت پیمانکاری رامپکو بدلیل مشکلات مالی یا هر دلیل دیگری این عرف را رعایت نمی‌کند.

این فعال کارگری تصریح کرد: کارگران از لحاظ ایمنی در مضیقه‌اند و مشکل دارند و از طرفی، خودشان نمی‌توانند لباس و کفش ایمنی تهیه کنند. شرکت پیمانکاری رامپکو هم این معضل را به صورت جدی پیگیری نمی‌کند و به بهانه‌های مختلف از تهیه لباس و کفش ایمنی برای کارگران سر باز می‌زند.

به گفته رضایی، محیط کارگاه صنعتی است و کارگران نمی‌توانند با لباس شخصی کار کنند و اساسا چنین اقدامی از نظر ایمنی ممنوع است و از طرفی، مسئولین ایمنی نیز به کارگران اجازه نمی‌دهند بدون لباس و کفش ایمنی وارد کارگاه شوند.

نایب رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام در پایان اظهار داشت: این معضل را بار‌ها به مسئولین ایمنی پتروشیمی فجر گوشزد کرده‌ایم اما ظاهرا فشاری به پیمانکار وارد نمی‌کنند.

پایان پیام

۲۰۰ کارگر پیمانی پالایشگاه آبادان بیکار شدند

به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ12دی92 آمده است :  به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ12دی92 آمده است :  یک فعال کارگری در خوزستان از اخراج ۲۰۰ نفر از کارگران یکی از پیمانکاران پالایشگاه آبادان به نام شرکت «ساختمان نصب» خبر داد.پتروشیمی خوارزمی

«مصطفی نظری» نماینده محوری کانون شوراهای اسلامی کار در شهرستانهای آبادان و خرمشهر در تشریح جزئیات این خبر به ایلنا گفت: شرکت پیمانکاری «ساختمان نصب» از پیمانکاران وابسته به پالایشگاه آبادان که در زمینه ساخت و نصب تاسیسات نفتی فعالیت دارد به تازگی پس از اتمام بخشی از پروژه‌های‌اش، قرارداد ۲۰۰ کارگر را خاتمه داد.

این فعال کارگری با اشاره به اشتغال ۵۰۰ کارگر در این شرکت پیمانکاری، گفت: علاوه بر اخراج ۲۰۰ کارگر، گفته می‌شود قرارداد ۵۰ کارگر دیگر نیز بصورت معلق در آمده و احتمال اخراج این کارگران نیز در روزهای آینده وجود دارد.

او با بیان اینکه سه ماه از حقوق ماههای شهریور، مهر و آبان ماه این کارگران به تاخیر افتاده است افزود: پروژهای در دست اقدام این شرکت پیمانکاری «ساختمان نصب» در فاز سه پالایشگاه آبادان در حال اتمام است و شرکت پیمانکاری دیگری بنام «جندی شاپور» برای ادامه فعالیت‌های تاسیساتی با پالایشگاه آبادان همکاری دارد

پایان پیام

رئیس اتحادیه کارگران پتروشیمی بندر امام انتقاد کرد:

تبعیض در افزایش مزد پایهٔ کارگران پتروشیمی‌های ماهشهر

به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ14دی92 آمده است :  رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام از تبعیض در افزایش مزد پایهٔ کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر انتقاد کرد.

«منوچهر یاراحمدی» در این باره به ایلنا گفت: تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بدلیل تورم افسار گسیخته فعلی و افزایش کمتر از نرخ تورم مزد ۹۲، به مطالبه کارگران مبنی بر افزایش مزدشان پاسخ مثبت داده و ۲۵ درصد به مزد پایهٔ آن‌ها اضافه کرده‌اند.

وی در ادامه ضمن اعلام تشکر کارگران از شرکت‌هایی که اینچنین اقدام کرده‌اند، به کارفرمایانی نیز اشاره کرد که بی‌توجه به شرایط اقتصادی موجود، مزد پایه کارگران را تغییری نداده‌اند.

او در این باره تصریح کرد: ناهماهنگی در افزایش مزد پایهٔ کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر آزار دهنده و تبعیض آمیز است چرا که این افزایش مزد تنها بخشی از کارگران را خوشحال می‌کند اما جاری شدن عدالت همه را خوشحال خواهد کرد.

به گفته یاراحمدی، از مجموع ۲۷ هزار کارگری که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر مشغول به کارند، ۷ الی ۸ هزار کارگر مشمول افزایش ۲۵ درصدی مزد پایه شده‌اند و سایر کارگران از این افزایش حقوق محروم مانده‌اند.

این فعال کارگری بیان کرد: اگر شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر که از رئیس سازمان منطقه ویژه و مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی تشکیل شده است، افزایش ۲۵درصدی مزد پایهٔ کارگران را مصوب می‌کرد، همه کارگران شامل این افزایش حقوق می‌شدند و تبعیضی هم به وجود نمی‌آمد.

وی افزود: تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی که زیر نظر هلدینگ خلیج فارس فعالیت می‌کنند، افزایش ۲۵ درصدی مزد پایهٔ کارگران را به اجازه هلدینگ منوط می‌کنند؛ در حالی که تعدادی دیگر از شرکت‌های این هلدینگ همچون اروند یا فجر، این افزایش حقوق را اعمال کرده‌اند که بیانگر اعمال سلیقه و بهانه تراشی مدیران عامل شرکت‌ها برای فرار از افزایش مزد پایه کارگران است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی پتروشیمی بندر امام در پایان از شرکت‌های پتروشیمی زیر نظر شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) همچون امیرکبیر، فناوران، غدیر و… که افزایش ۲۵درصدی مزد پایه کارگران را اعمال نکرده‌اند انتقاد کرد.

پایان پیام

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی ایران:

ضعف نظارت بخش خصوصی حوادث کاری در پتروشیمی‌ها را افزایش داده استپتروشیمی

به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ15دی92 آمده است :  به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی ایران حادثه انفجار روز گذشته مخزن گازوئیل در پروژه در حال ساخت مجتمع پتروشیمی خرم آباد نتیجه بی‌احتیاطی پیمانکار و نظارت ناکافی واحد ایمنی (H. S. E) این مجمتمع بوده است.

«هادی ذوالنوزی» درباره علت حادثه دیروز به ایلنا گفت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که پیمانکار مجتمع پتروشیمی خرم آباد روز گذشته بدون کسب مجوزهای لازم و با بی‌توجهی به اصول ایمنی عملیات جوش کاری مخزن گازوئیل را آغاز کرده است.

وی گفت: علاوه بر پیمانکار، مسئولان واحد حفاظت و ایمنی (H. S. E) پتروشیمی خرم آباد نیز به وظیفه خود مبنی بر نظارت بر رعایت اصول ایمنی توسط پیمانکار درست عمل نکرده‌اند.

ذوالنوزی افزود: حتی اگر مقصر اصلی حادثه انفجار روز گذشته پیمانکار بوده باشد بازهم نمی‌توان کم کاری واحد H. S. E مجتمع را نادیده گرفت.

وی در توضیح وظایف واحد H. S. E مجتمع‌های پتروشیمی یادآور شد: این واحد از جزئی‌ترین مسائل ایمنی و بهداشت همچون فضای سبز گرفته تا مسائل حساسی همچون پوشش ایمن کارکنان در هنگام کار، نحوه به کارگیری، تردد و استقرار کارکنان در سازه‌های تاسیساتی و همچنین بر نحوه به کار گیری ابزارهای فنی توسط آن‌ها نظارت دارد.

این مقام مسئول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان اینکه تا پیش از گسترش خصوصی سازی در مجتمع‌های پتروشیمی وظیفه نظارت و تایید عملکرد واحد‌های H. S. E مجتمع‌های پتروشیمی بر عهده واحد H. S. E شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده است، در حال حاضر شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران دیگر پروژه‌ای ندارد و نیرو‌ها و بودجه مربوط به بخش H. S. E آن ثابت مانده است.

وی افزود: با این حال شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران آماده است تا آنجا که مجتمع‌های خصوصی پتروشیمی اجازه می‌دهند بر وضعیت H. S. E آن‌ها نظارت کند.

ذوالنوری بایادآوری اینکه در فاصله سالهای ۸۸ تا ۹۲، حضور بخش خصوصی در مجتمع‌های پتروشیمی گسترش فراوانی یافت، افزود: اولویت‌های بخش خصوصی با بخش دولتی برابر و یکسان نیست و به همین علت بخش خصوصی مانند بخش دولتی به مسئولیت‌های اجتماعی به ویژه H. S. E توجه ندارد.

وی گفت: بررسی آمار حوادث مربوط به H. S. E در مجتمع‌های پتروشیمی نشان می‌دهد که تا پیش از ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های پتروشیمی میزان حوادث تا چه اندازه پایین بوده است.

وی گفت: حوادثی چون آتش سوزی در مجتمع‌های پتروشیمی بندرامام و پردیس عسلویه در زمانی روی داد که واحد نظارتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر H. S. E این مجتمع‌ها نظارتی نداشته است.

پایان پیام

محکومیت پیمانکار در پی شکایت ۷۶ کارگر پالایشگاه آبادانبندر فجر

به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ18دی92 آمده است :  در پی شکایت ۷۶ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری «ثمین صنعت فردان» به دلیل رعایت نشدن موارد حمایتی قانون کار از سوی کارفرما، صبح امروز این مقام کارفرمایی با رأی هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار منطقه آزاد اروند رود، محکوم شناخته شد.

«سیامک ملک»، نایب رئیس اتحادیه کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز طبق رای صادر شده از سوی هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار منطقه آزاد اروند، مدیرعامل شرکت ثمین صنعت یکی از پیمانکاران زیر مجموعه پالایشگاه آبادان که در زمینه حمل و نقل فعالیت دارد به دلیل رعایت نکردن برخی موارد حمایتی قانون کار و عدم پرداخت برخی مطالبات معوقه کارگران، محکوم شناخته شد.

او با بیان اینکه یکی از موارد مورد شکایت کارگران، نحوه تنظیم و مدت قرارداد های کاری است، افزود: با وجود آنکه همه کارگران قرارداد یکطرفه‌ای را از ۱۵ خرداد ماه سال جاری تا ۱۵ خرداد ماه سال ۹۳ منعقد کرده‌اند، اما کارفرما اخیرا تلاش می‌کرد کارگران را وادار به عقد قرارداد سه ماهه کند.

به گفته نماینده کارگران پالایشگاه آبادان، قرار داد مورد پیشنهاد کارفرما به صورت سفید امضاء بوده که در آن هیچ یک از موارد قانونی عقد قرارداد کار رعایت نشده بوده است.

ملک با اشاره به تهدیدهایی که برای عقد قرارداد تازه متوجه کارگران شده بود، گفت: با این وجود هیچ یک از کارگران  قرارداد مورد نظر را امضاء نکردند.

این فعال کارگری با انتقاد از تعلق نگرفتن تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور به کارگران این شرکت پیمانکاری، در مورد سایر خواسته‌های صنفی کارگران ثمین صنعت فردان افزود: کارگران بدون برخورداری از حقوق جانبی از جمله حق مرخصی، حق ایاب و ذهاب، حق اولاد، حق نهار و… روزانه بیش از ۸ ساعات کار می‌کنند.

او اظهار داشت: کارگران در روزهای تعطیل نیز با تصمیم کارفرما مشغول به کارند و با وجود آنکه کارفرما موظف است حق اضافه کاری را طبق قانون جاری کار در مناطق آزاد پرداخت کند، اما از این وظیفه شانه خالی می‌کند.

این کارگر در ادامه با اشاره به تأخیر ۱۵ تا ۲۰ روزه در پرداخت حقوق کارگران «ثمین صنعت فردان» در ادامه درباره شیوه عجیب و غیر قانونی محاسبه حق بیمه کارگران گفت: کارفرما هنگام کسر هفت درصدی سهم کارگر در پرداخت حق بیمه از «مبلغ دریافتی» کارگر ۷ درصد را کسر می‌کند و زمان پرداخت لیست بیمه به تامین اجتماعی، سهم ۷ درصدی کارگر را از «پایه حقوق» کسر می‌کند.

ملک شیوه محاسبه و پرداخت حقوق کارگران ثمین صنعت فردان را غیر قانونی دانست که موجب می‌شود در عمل هیچگاه سختی کار کارگران با این فرمول ابداعی، جبران نشود.

او تاکید کرد: آثار این تخلف نه تنها در زمان اشتغال، که بیش از آن در زمان بازنشستگی و محاسبه مستمری بازنشستگی کارگران آشکار می‌شود.

پایان پیام

تجمع کارگران پیمانی پتروشیمی رازی در اعتراض به تبعیض حقوق

به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ18دی92 آمده است :  صبح امروز (چهارشنبه) بیش از هزار کارگر پیمانکاری «پتروشیمی رازی» در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و سایر مطالبات صنفی‌شان در مقابل ساختمان دفتر مرکزی این شرکت در بندر امام تجمع کردند.

نماینده کارگران این کارخانه، در توضیح علت اعتراض امروز کارگران پتروشیمی رازی به ایلنا گفت: تجمع صبح امروز کارگران پتروشیمی رازی در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق بین کارگران پیمانی و کارمندان رسمی است.

نماینده کارگران که نخواست نامش فاش شود، مجموع کارگران پتروشیمی رازی را حدود سه هزار نفر ذکر کرد و در ادامه افزود: کارگران پیمانی پتروشیمی رازی که زیر نظر چندین شرکت پیمانکاری همانند «پیشکامان فن اندیش»، «پیشگام فرا صنعت»، «تعمیرات نیروگاههای حرارتی خوزستان» و… فعالیت دارند حدود هزار و ۸۵۰ نفر هستند که در مقایسه با کارمندان اداری این کارخانه که زیرنظر شرکت اصلی کار می‌کنند، از حقوق و مزایای کمتری برخوردارند.

اوبا بیان اینکه مجموع دریافتی کارگران پیمانی پتروشیمی رازی کفاف معاش زندگی آنان را نمی‌دهد، در تشریح جزئیات مشکلاتشان گفت: از تاریخ یکم اسفند ماه که ۸۵ درصد سهام پتروشیمی رازی به بخش خصوصی (ترک) واگذار شد، مشکلات کارگران پیمانی نیز آغاز شده است.

به گفته وی، سطح حقوق کارگران پیمانی کارخانه به نسبت کارگران رسمی که در سمتهای اداری پتروشیمی فعالیت دارند بسیار ناچیز است و این تبعیض باید هر چه سریع‌تر برطرف شود.

وی ادامه داد: حقوق یک کارگر پیمانی بین ۵۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان است این در حالیست که دریافتی ماهانه یک کارمند رسمی پتروشیمی چندین برابر یک کارگر است.

این کارگر در خاتمه در مورد سایر مطالبات معوقه کارگران پتروشیمی رازی گفت: کارگران درتجمع امروز خود همچنین خواستار لحاظ شدن سختی کار در حقوق و بیمه، دریافت سرویس ایاب و ذهاب و تامین یک وعده غذای گرم در روز است.

پایان پیام

در اعتراض به وجود تبعیض؛

کارگران پتروشیمی رازی برای سومین بار تجمع کردند

به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ22دی92 آمده است :  جمعی از کارگران پتروشیمی رازی صبح امروز، یکشنبه، در سومین روز از اعتراضات‌شان به آنچه وجود تبعیض در حقوق و مزایای کارگران پیمانی و کارمندان رسمی می‌خوانند، بار دیگر در محوطه کارخانه تجمع کردند.

یکی از نمایندگان کارگران درباره تجمع امروز به ایلنا گفت: بخشی از کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی صبح امروز (۲۲ دی ماه) به سبب ادامه بی‌توجه‌ای کارفرما به اعتراضات‌شان، که در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه (18 و 19 دی ماه) در مقابل ساختمان دفتر مرکزی این شرکت در بندر امام صورت گرفت بار دیگر در محوطه کارخانه تجمع آرامی را برپا کردند.

نماینده کارگران پیمانی پتروشیمی رازی مدعی حضور هزار کارگر پیمانی در این تجمع شد و تصریح کرد: خواسته ما کارگران پیمانی پتروشیمی رازی که حدود هزار و ۸۵۰ نفر از مجموع سه هزار کارگر شاغل در این کارخانه هستیم، رفع تبعیض حقوق و مزایا در مقایسه با کارمندان رسمی است.

او گفت: مشکل کارگران پیمانی از آنجایی آغاز شد که از تاریخ یکم اسفند ماه سال ۸۷، ۸۵ درصد سهام پتروشیمی رازی به بخش خصوصی (سرمایه‌گذاری از کشور ترکیه) واگذار شد.

به گفته وی، سطح حقوق کارگران پیمانی کارخانه به نسبت کارگران رسمی که در سمتهای اداری پتروشیمی فعالیت دارند بسیار ناچیز است و این تبعیض باید هر چه سریع‌تر برطرف شود.

همچنین این کارگر در خصوص واکنش کارفرمای اصلی کارخانه به اعتراض صنفی کارگران پیمانکاری پتروشیمی رازی گفت: تا به امروز کارفرمای اصلی کارخانه که ساکن ترکیه است، هیچ عکس العملی را در خصوص اعتراض صنفی کارگران نشان نداده و به گفته مدیر کارخانه، قرار است تا عصر امروز این کارفرما برای حضور در جلسه‌ای مشترک که بین نمایندگان کارگران و سایر مسئولان استانی برگزار می‌شود، حاضر شود.

پس از سه ماه مقاومت:134533-450

کارگران پتروشیمی بوعلی ناچار به امضای قرار داد شدند

به گزارش خبرگزاری دولتی کارایران – ایلنا در تاریخ23دی92 آمده است :  کارگران پتروشیمی بوعلی سینا که طی سه ماه گذشته از امضای قراردادی که ناعادلانه می‌خواندند خودداری کرده بودند، سرانجام با سیاستی که پیمانکار در پیش گرفت، ناچار به امضای این قرار داد شدند.

یکی از نمایندگان کارگران با اعلام این خبر به ایلنا گفت: بیش از ۱۶۰ کارگر پیمانی پتروشیمی بوعلی سینا که به شرایط ناعادلانهٔ قرارداد پیشنهادی پیمانکار (شرکت فرا صنعت) معترض بودند و از امضای آن خودداری می‌کردند، پس از به کارگیری سیاست تهدید از جانب این شرکت پیمانکاری، به امضای قرارداد تن دادند.

این کارگر پتروشیمی بوعلی سینا در تشریح آنچه سیاست تهدید از جانب پیمانکار می‌خواند، گفت: پس از سه ماه مقاومت و در سومین روزی که پیمانکار از ورود کارگران به کارخانه جلوگیری کرده بود و کارگران به ناچار خارج از محوطه کارخانه تجمع کرده بودند، مینی بوسی حامل کارگران روزمزد را به کارخانه آوردند تا با تحریک و تهدید ضمنی معترضان، آن‌ها را به امضای قرارداد ترغیب کنند.

این نماینده کارگری تصریح کرد: این حربه موثر واقع شد و کارگران معترض برای حفظ شغل‌شان به امضای قرارداد پیشنهادی شرکت پیمانکاری تن دادند. وی در پایان بیان کرد: البته به کارگران قول داده شده است که تا پایان هفته جاری، جلسه‌ای میان نمایندگان آنان، پیمانکار و کارفرما به منظور بررسی مطالباتشان برگزار شود.

گفتنی است ایلنا پیش از این در تاریخ 17 دی‌ماه خبر داده بود که پیمانکار پتروشیمی بوعلی سینا در واکنش به خودداری کارگران واحد تعمیرات و نگهداری از امضای قرارداد، کارت ورود به کارخانه را از آن‌ها گرفته بود و کارگران تا پایان روز چهارشنبه که قرارداد را امضا کردند، اجازه ورود به کارخانه را نداشتند.

همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا (زیر نظر هلدینگ خلیج فارس) در ابتدای سال جاری به کارگران پیمانی واحد تعمیرات و نگهداری قول داده بود تا مزد پایه آن‌ها مانند کارگران سایر کارخانه‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کند که این مبلغ در ماه‌های اخیر به صورت کارت هدیه به کارگران پرداخت می‌شد اما در قراردادی که اواخر شهریور ماه به کارگران ارائه شد، مزدپایه‌ آن‌ها افزایش پیدا نکرده بود و کارگران نیز به نشانه اعتراض، بیش از ۳ ماه بود که از امضای قرارداد خودداری می‌کردند.

2 پاسخ به “اختلال در سطح صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر – پالایشگاه آبادان – شرکت صنایع پتروشیمی خرم آباد ایران – کارگران پتروشیمی رازی – کارگران پتروشیمی بوعلی سینا و…صنایع هم رشته بین کارگران و شرکت ها ی پیمانکاری و مقاومت کارگران پیرامون مطالبات خود /با تصاویر آرشیو وبلاگ

  1. بازتاب: امیر جواهری لنگرودی : بازخوانی پرونده مبارزات کارگران پتروشیمی رازی،صدورحکم ضد انسانی زندان وشلاق برعلیه ۴ تن ازکارگران راقویا محکوم می کن

  2. بازتاب: هیچ حیوانی به حیوانی نمی دارد روا | andishehayandeh

بیان دیدگاه