وبلاگ کارگری راه کارگر: بازداشت 5 تن از کارگران معترض معدن بافق و خانواده نیز به تحصن کارگران پیوستند و پیگیر ماجرا اند !/ گرد آورنده : امیر جواهری لنگرودی

وبلاگ کارگری راه کارگر : در اخبار دیروز از بیرون شدن نیروی سرکوب از فضای معدن خبر دادیم . IFfbafgheنیروهای ضد شورش در بیرون محیط معدن بیتوته کرده اند . لیست 18 تن از فعالان کارگری معترض آن اعتصاب پیشین در دست فرماندهان نیروی سرکوب است . نامبردگان نیز از خانه های خود به میان کارگران معدن آمده اند تا از دستبرد نیروهای امنیتی مصون مانند .

به گزارش سخنگوی شورای شهرستان بافق ، نیروی سرکوب دیشب اول شهریور، شبانه 5 تن از کارگران معدن بافق را مجددا بازداشت کرده اند . مخالفت اصلی کارگران با واگذاری معدن به بخش خصوصی است . اکثریت کارگران این معدن قراردادی اند و آنان بیش از هر چیز نگران سر نوشت خود اند چنانچه این کارگران با کارفرما یا پیمانکار به مشکل بخورند، قراردادشان تمدید نمی‌شود. بعبارتی کارگران به خوبی میدانند که خصوصی سازی به معنای اخراج، کاهش مزایا و فشار کاری بیشتر به کارگران است.

در امر خبر رسانی همانطوری که پیشتر هم یاد کردیم : معدن بافق تا به امروز اعتراضات چندی را پشت سر گذاشته است . اعتصاب دو روزه در اردیبهشت امسال و اعتصاب 39 روزه که در تاریخ 4 تیر امسال پایان یافت . در این سلسله اعتراضات و اعتصاب ، کارگران خواهان: لغو قطعی خصوصی سازی معدن، تضمین امنیت شغلی، افزایش دستمزد و تغییر مدیرعامل ،افزایش مزایا و آزادی فوری همکاران خود و پایان دادن به بساط احضار و دستگیری هستند. کارگران و مردم شهر همچنین خواهان خواست های رفاهی متعددی از جمله مقابله با هوای آلوده ناشی از معدن و جاده های خاکی و غیره هستند کارگران میدانند که خصوصی سازی به معنای اخراج، کاهش مزایا و فشار کاری بیشتر به کارگران است. بعبارتی عمده ترین خواسته کارگران نیز شامل : «تغییر مدیرعامل معدن، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، تضمین راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی، واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به مردم بافق، گاز کشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد از دیگر مطالبات کارگران متحصن بود.»
لازم به یاد آوری است ، وزیر کار علی ربیعی که در دوره پیش دو بار عزم جزم کرده بود که به بافق سفر کند و هر بار به دلایل مسخره ای از این سفر سر باز زد. بعد از فروکش کردن اعتصاب بدلیل اینکه دولت روحانی موضوع واگذاری سهم 5/28 معدن را متوفف کرده بود و کارگران بر سر کار خود باز گشتند.
اینبار علی ربیعی در تاریخ 23 مرداد خود را به بافق و به اجلاس مشترک با مسئولین شهر رساند و از سر سیری یاد کرد که کارگران چنانچه نه 39 روز بلکه اگر 399 روز اعتصاب می کردند ما مانع حرکت آنان می شدیم و حریم آنان را محترم می داشتیم .اینها وقتی همه چیز آرام است خود را محبوب قلوب نشان میدهند . باید از جناب وزیر پرسید . این نیروی سرکوب را امروز چه کسی و با چه فرمانی در میان کارگران به جولان در آورده است؟
مدیر عامل با توان و اتکائ چه کس و کسانی این همه نیروی سرکوب را به میان معدن کشانده است ؟ آیا غیر از اتکاء به نیروی حاکمیت و پشتوانه آنان می توان قوای سرکوب پیاده کرد؟
لیست فعالان کارگری معدن را چه کسی فراهم آورده است و چرا باید این فعالین در تعقیب و با جلب حکم دستگیری نیروی سرکوب روبرو باشند؟
چرا کارگر نباید حق اعتراض و تجمع و تشکل داشته باشد ؟IF
امام جمعه بافق سلیمانی که خود خادم این نظام است در نماز روز جمعه گفته است : « …خطیب نماز جمعه بافق عنوان داشت سختی که من الان میکشم درزندان طاغوت آن رانکشیده ام.
وی عنوان داشت :بنده به مسئولین گفته ام وآنها درحال تلاش برای رفع مشکل هستند وهیچ دولتی نمی خواهد رو در روی مردم قرار گیرد.این هایی که دستگیر شده اند نه اختیارشان دست من است و نه دست مسئولین شهر بلکه دست مسئولین استان است وانشاالله با رایزنی ها آزاد شوندو به خانه هایشان برگردند .» این ها که در دیروز و در شرایط اعتصاب متحد و یکپارجه بیش از 5000 کارگر معدن ، همه الله اکبر گویان » وای کارگر ، کارگر» می کردند . امروز در کنار سرکوبگران اند و دست از پا نیز خطا نمی کنند ؟ و گذران زندگی خود را از بالای منبر» سخت تر از زندان طاغوت » به رخ مردم می کشند ؟
اما اینبار نیز خانوده ها همچون گذشته خود را به میان کارگران کشانده اند و به تحصن در مقابل دفتر مدید عامل به صف شده اند. مردم شهر در نماز جماعت و در مسجد بافق جمع شدند و خروشان این حرکات سرکوبگرانه را محکوم کردند و خواستار پایان بخشیدن به فضای امنیتی شهر شده اند .IF
مردم می پرسند : « چرا در برابر خواست عمومی شهر که» واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به مردم بافق،» برای بهسازی شهر است ، باید این همه نیروی سرکوب در فضای شهر به جولان در آیند.آن همه قول و قرارهای وزیز کار چه شد مگر او نگفت اگر کارگران 399 روز هم اعتصاب می کردند، ما سرکوب شان نمی کردیم و نمی گذاشتیم به حریم آنان تجاوز شود ، پس چه شد آن قول و قرارها ؟؟؟
خانواده های کارگران به گزارشگر دولتی ایلنا گفته اند : « تا آزادی کارگران به این تحصن ادامه می دهند. خانواده کارگران بازداشتی تا این لحظه اجازه خروج کارفرما از دفترش را نداده‌اند.»، در رهگذر چنین اتحاد و یکپارچگی اینبار نیز این مدیر عامل و همه مقامات شهر که متحد اویند و دولت حسن روحانی و وزیر کار امنیتی اش علی ربیعی و همه نیروی سرکوب اند که باید عقب نشینی نمایند . چرا که مردم شهر ، خانواده کارگران ، خود بیش از 5000هزار کارگر معدن و نیروی متحد آنان در جامعه کارگری ایران و متحدان آنان درجهان یک صدا به فشاء این سرکوبگری ها معترض اند.

ما بر آنیم : چنانچه شهر کارگری بافق به حلقه زدن به دور کارگران معدن و حمایت فعال از آنها برآیند . امروز که بیش از۵۰۰۰ کارگر و خانواده هایشان بخش عظیمی از جمعیت اعتراضی اند . می توانند همراه با سایر مردم معترض این شهر ،نیروهای سرکوب را وادار به ترک معدن کنند.
کارگران باید موفق شوند که کمیته اعتصاب خود را تقویت کنند . در این میان تصمیم گیری واحد و جمعی برای مقابله با اقدامات سرکوبگرانه و برای تحقق کلیه خواست های خود تنها از طریق همدلی ها و مشاورت جمعی فراهم می آید. بدون تردید کارگران و خانواده هایشان و مردم معترض شهر ، با اتکاء به نیروی متحد خود و بدون دلخوشی به دروغ گویی های مسئولین شهری ، تنها با ایستادگی و همنوایی و همصدایی خود و ایجاد صندوق مالی اعتصاب با پشتوانه توده شهری و نیروی وسیع بازنشستگان درون شهر ، این توانایی را دارند که مفتخوران و سرکوبگران را عقب برانند و کلیه خواست های خود را به کرسی بنشانند.
*********************
در زیر لینک های خبری رسانه های رسمی را پیرامون اخبار دستگری ها و تجمع خانواده های معترض را انعکاس می دهیم197052
سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق:
پلیس ۵ کارگر معدن سنگ آهن بافق را بازداشت کرد
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=197677
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ اول شهریور 93 آمده است :در حالی که اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق وارد پنجمین روز متوالی شده، سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق گفت پلیس حوالی ساعت ۲ نیمه شب امروز (شنبه ۱ شهریور) ۵ کارگر معدن سنگ آهن بافق را بازداشت کرده است.
«محمد عباسی بافقی» در این باره به ایلنا گفت: پلیس این ۵ کارگر را در خانه‌ای شخصی بازداشت کرده است. «محمد حسن تشکری»، رئیس شورای اسلامی شهر بافق که از کارگران این معدن است نیز در میان کارگران بازداشتی حضور دارد.
او افزود: این کارگران جزء لیست بازداشت ۱۸ نفره پلیس هستند که به دلیل پناه گرفتن در میان کارگران معترض، این نهاد نظامی پیش‌تر موفق نشده بود آنان را بازداشت کند.
عباسی بافقی در پایان تاکید کرد اگر چه یگان ویژه پلیس از معدن سنگ آهن بافق خارج شده است اما هنوز در شهرستان حضور دارند.
بنا بر اخباری که ایلنا به طور مستقل قادر به تاییدشان نیست، صاحب خانه‌ای که رئیس شورای شهر بافق در آن مخفی شده بود نیز بازداشت شده است.
پیشینه اعتراضات
حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق اولین بار در تاریخ ۲۷ اردیبهشت امسال در اعتراض به خصوصی سازی معدن تحصن کردند. این تحصن – که ۳۹ روز طول کشید – بر خلاف پیش بینی‌ها یکی از طولانی‌ترین اعتراضات صنفی کارگران پس از انقلاب شد.
کارگران متحصن به عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس معترض بودند و اصرار داشتند فرآیند خصوصی سازی متوقف شود. آنان معتقد بودند خصوصی سازی به تعدیل نیرو و کاهش دستمزد‌ها منجر خواهد شد زیرا کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر و سود بیشتر است.
یکی از کارگران‌‌‌ همان زمان به ایلنا گفته بود «بیشتر قراردادهای کار کارگران معدن سنگ آهن بافق موقت است و اگر این کارگران با کارفرما یا پیمانکار به مشکل بخورند، قراردادشان تمدید نمی‌شود»
تغییر مدیرعامل معدن، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، تضمین راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی، واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به مردم بافق، گاز کشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد از دیگر مطالبات کارگران متحصن بود.
این تحصن در ‌‌‌نهایت با لغو موقت خصوصی سازی معدن و وعده دولت مبنی بر تحقق مطالبات کارگران در تاریخ ۴ تیر پایان یافت. «محمد عباسی بافقی»،‌‌ همان روز از مهلت دو ماهه کارگران به دولت برای تعیین سرنوشت نهایی سهام این معدن خبر داد.
با گذشت بیش از یکماه از مهلت یاد شده، «علی ربیعی» وزیر کار در تاریخ ۲۳ مرداد به شهرستان بافق رفت و با مسئولان، نمایندگان کارگری و کارگران معدن سنگ آهن بافق گفتگو کرد.
اگر چه در این سفر، سرنوشت توقف کامل خصوصی سازی و واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به شهرستان بافق معلوم نشد اما آقای ربیعی در جمله‌ای تاریخی به نمایندگان کارگران گفت «اگر این اعتصاب (که ۳۹ روز طول کشید)، ۳۳۹ روز هم ادامه پیدا می‌کرد اجازه نمی‌دادم مویی از سر کارگر‌ها کم شود»
هنوز یک هفته از اظهار نظر وزیر کار نگذشته بود که پلیس ۲ کارگر معدن سنگ آهن بافق را در پی شکایت کارفرما بازداشت کرد اما تلاشش برای بازداشت ۱۶ کارگر دیگر به نتیجه نرسید.
کارگران معدن سنگ آهن بافق در پی این بازداشت‌ها، از ساعت ۱۰ شب ۲۸ مرداد در اعتراض به بازداشت همکارانشان تولید را متوقف کرده و دست از کار کشیدند. ۱۶ کارگر یاد شده نیز پس از اطلاع از صدور حکم بازداشت‌شان به معدن پناه آوردند.
در مذاکرات فردای‌‌‌ همان روز (۲۹ مرداد) میان پلیس و نماینده کارگران، پایان اعتراض صنفی کارگران به لغو حکم بازداشت هر ۱۸ کارگر منوط شد و جانشین فرمانده نیروی انتظامی یزد تلویحا با خواسته کارگران موافقت کرد اما بر خلاف وعده داده شده، ماموران یگان ویژه عصر‌‌‌ همان روز در معدن مستقر شدند.
آنطور که کارگران به ایلنا گفتند، پلیس به قصد متفرق کردن تحصن کنندگان و بازداشت ۱۶ کارگری که پس از اطلاع از صدور حکم بازداشت‌شان به معدن پناه آورده بودند، در معدن مستقر شده بود. یگان ویژه پلیس عصر ۳۰ مرداد معدن بافق را ترک کرد.
بر اساس آخرین تحولات گزارش شده، پلیس حوالی ساعت ۲ نیمه شب امروز (شنبه ۱ شهریور) ۵ کارگر معدن سنگ آهن بافق را بازداشت کرده است. این کارگران جزء لیست بازداشت ۱۸ نفره پلیس هستند که به دلیل پناه گرفتن در میان کارگران معترض، این نهاد نظامی پیش‌تر موفق نشده بود آنان را بازداشت کند.
پایان پیام833615

====================================
تحصن خانواده‌های کارگران بازداشتی معدن بافق مقابل دفتر کارفرما
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=197762
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ اول شهریور 93 آمده است :در پنجمین روز متوالی از دومین دور اعتراضات صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق، خانواده‌های کارگران بازداشت شده این معدن مقابل دفتر کارفرما تحصن کردند.
یکی از کارگران با اعلام این خبر به ایلنا گفت: خانواده‌های کارگران بازداشت شده گفته‌اند تا آزادی کارگران به این تحصن ادامه می دهند. خانواده کارگران بازداشتی تا این لحظه اجازه خروج کارفرما از دفترش را نداده‌اند.
بر اساس آخرین تحولات گزارش شده، پلیس حوالی ساعت ۲ نیمه شب امروز (شنبه ۱ شهریور) ۵ کارگر معدن سنگ آهن بافق را بازداشت کرده است. پیش از این، دو تن دیگر از کارگران در روز سه‌شبه ۲۸ مرداد بازداشت شده بودند. ۵ کارگر بازداشتی جدید جزء لیست بازداشت ۱۸ نفره پلیس هستند که به دلیل پناه گرفتن در میان کارگران معترض، این نهاد نظامی پیش‌تر موفق نشده بود آنان را بازداشت کند.
پایان پیام

=============================

 

ایلنا در پنجمین روز اعتصاب گزارش می‌دهد:

کارگران معدن بافق از چه می‌ترسند
سرکوب بافق
http://ilna.ir/news/news.cfm?id=197613
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ اول شهریور 93 آمده است :پنج روز از آغاز دور جدید اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن بافق در اعتراض به صدور حکم بازداشت ۱۸ نفر از همکارنشان می‌گذرد؛ این کارگران پیش‌تر در فاصله ۲۷ اردیبهشت تا ۴ تیرماه سال جاری، به مدت ۳۹ روز حرکت اعتراضی مشابهی را انجام داده بودند. در اخبار پراکنده‌ای که در این مدت منتشر شده‌اند عمده اعتراض کارگران «نادیده گرفته شدن سهم شهر بافق در خصوصی سازی سهام این معدن» عنوان می‌شود اما دلیل اصلی اعتراض کارگران که در سایه هیبت اعتراض‌شان رنگ‌باخته است، نفس خصوصی‌سازی است.
خبرگزاری ایلنا برای نشان دادن ابعاد پنهان اعتراضی که چند ماهی است یکی از مهمترین شهرهای معدنی کشور را به حالت نیمه تعطیل درآورده است، تلاش کرده است در گزارشی اجمالی سرنوشت کارگران معادنی را که به همین طریق «خصوصی‌سازی» شده‌اند را مرور کند.
معدن یال شمالی، ۸ نفرsangrood
ساعت ۴ بامداد روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه سال ۹۱ وقوع انفجار در یکی از تونل‌های زیر زمینی معدن یال شمالی هشت نفر از معدنچیان به نام‌های «علی مهدی‌‌زاده»، «محمد عابد»، «جواد باقرزاده»، «رمضان رضوانی»، ««اسماعیل رحیمیان»، «ابوالفضل خوری» و «رسول غلامی» را کشت، آنرمان عنوان شد که قربانیان حادثه به اتفاق ۲۴ همکار دیگر خود برای شرکت پیمانکاری «آروین نوین» که به بازنشستگان «شرکت ذغال سنگ طبس» تعلق دارد، کار می‌کردند.
به دنبال این حادثه عملیات امداد و نجات پس از گذشت یک روز خاتمه یافت و در‌‌نهایت در تاریخ ۶ دی‌ماه نهادهای رسمی دلیل وقوع این حادثه را «انتشار گار متان، تلفیق آن با گاز هیدروژن و تولید مونواکسید» عنوان کردند اما در ‌‌نهایت ۲۴ کارگر باقیمانده شرکت پیمانکاری آروین نوین بدون آنکه برای دریافت مستمری بیکاری به به صندوق بیمه بیکاری معرفی شوند به دلیل توقف فعالیت معدن بیکار شدند.
«محمد کریم عابدی» نماینده پیشین طبس در زمان وقوع حادثه انفجار با اشاره به «تصمیم غیرمنطقی» دولت دهم در سال ۸۸ مبنی بر خصوصی‌سازی این معدن، به ایلنا گفته بود: آن موقع هرچه به مسئولان هشدار دادیم که خصوصی سازی معادن باعث کم توجهی به رعالت مسائل ایمنی می‌شود کسی توجه نکرد.
این انفجار در شرایطی رخ داد که چند ماه پیش از حادثه، در اردیبهشت ماه‌‌ همان سال جمعی از کارگران معدن یال شمالی با ارسال طوماری ناامن بودن این واحد معدنی را اطلاع داده بودند.
معدن چشمه پودنه، ۳ نفرچشمه پودنه
ساعت ۱۱ صبح روز اول اسفند سال ۹۲ وقوع انفجار در معدن ذغال سنگ چشمه پودنه، سه معدنچی به نام‌های «محمدرضا صادقی»، «حسین محمدی» و «حسین اسلامی» را کشت، چهار معدنچی زخمی و ۶ نفر دیگر دچار گاز گرفتگی شدند، بنابر خبری که زمان وقوع حادثه مخابره شد شمار کارگران شاغل در مجموع شیفت‌های کاری معدن چشمه پودنه تا ۳۵۰ نفر می‌رسید اما به دلیل آنکه در روز حادثه یکی از کارگاه‌های معدن تعطیل شده بود در زمان انفجار تعداد کمی از کارگران در معدن حضور داشتند.
دو روز بعد از این انفجار بنابر اطلاعاتی که «مهدی همتی» نماینده صنفی کارگران چشمه پودنه در اختیار ایلنا قرار داد مشخص شد که در این واحد معدنی هیچکدام از دستگاه‌های سنجش گاز و اکسیژن ساز در وضعیت قابل استفاده‌ای نبودند و علاوه بر آن کارگران معدنچی عملیات تهویه هوای معدن را به وسیله دستگاه‌های تخلیه دستی انجام می‌دادند.معدن اردکان
این مقام صنفی در عین حال با اشاره به خرابی لوکوموتیو حمل بیمار و تنها خودروی آمبولانس موجود در معدن گفته بود به دلیل فقدان امکانات نجات بعد از وقوع انفجار یک ساعت طول کشید تا گروه نجات از یکی از معادن مجاور برای کمک به قربانیان حادثه در معدن چشمه پودنه حاضر شود.
هرچند در پی این حادثه مدیرعامل، رییس کارگاه و پیمانکار نیروی انسانی معدن تنها برای چند روز با دستور دادستانی راهی بازداشتگاه شدند اما در ‌‌نهایت این ۲۹۰ معدنچی شاغل در چشمه پودنه بودند که به دلیل نا‌امن بودن شرایط کار در آستانه شب سال نو شغل‌شان را از دست دادند و برای دریافت مقرری به صندوق بیمه بیکاری معرفی شدند. در مورد ۶۰ کارگر باقیمانده نیز قرار شد در استخدام کارفرما به تجهیز و بازسازی تجهیزات ایمنی معدن مشغول شوند.
در مورد کارگران مجروح و خانواده‌های بازماندگان نیز مطابق رای کار‌شناسان فنی دادگستری: پیمانکار، مدیرعامل و رئیس کارگاه به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۲۰ درصد در بروز انفجار روز یکم اسفند ماه مقصر شناخته شدند و مقرر شد تا به خانواده هر متوفی دیه پرداخت شود.
اگرچه در گرماگرم حادثه انفجار معدن چشمه پودنه، «خانه معدن ایران» با انتشار بیانیه‌ای که به امضا کارفرمایان ۲۲ معدن خصوصی کشور رسیده بود ضمن ابراز تاثر از وقوع این حادثه نسبت به وضعیت خطرناک و غیر ایمن معادن ذغالسنگ کشور هشدار داد اما در ‌‌نهایت این مهدی همتی، نماینده صنفی کارگران معدن چشمه پودنه بود که به دلیل اطلاعاتی که در اختیار ایلنا قرار داده بود در ۱۷ خرداد سال ۹۳ با وجود داشتن همسر و سه فرزند مجبور به استعفا از سمت صنفی و ترک کار شد.
معدن قلعه خرگوشی، ۵ نفرپروده طبس 4
حوالی ظهر روز دوشنبه 16 تیرماه سال جاری وقوع انفجاری در معدن سنگ گرانیت قرمز «قلعه خرگوشی» اردکان باعث شد تا ظرف مدت 10 روز 5 نفر از معدنچیان به نام‌های «محمدرضا محمدی»، «باقر یادگاری»، «علی چمزری»، «سید سجاد حسینی» و «حسین مرادی‌نژاد» که همگی از اهالی زنجان بودند، جان خود را از دست بدهند.
«محمد حسین ریاحی» مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در روز 18 تیرماه پیرامون دلیل وقوع این حادثه به ایلنا گفته بود: شماری از کارگران ظهر روز دوشنبه برای خارج کردن و انتقال کیسه‌های انفجاری (باتون) وارد انبار مواد منفجره معدن شده بودند که یکی از آنان علی رغم هشدار همکارانش ته سیگارش را روی یکی از محموله‌های فسفر انداخت که در ‌‌نهایت منجر به وقوع انفجار شده است.
هرچند با اظهارات این مقام دولتی، کارگران کشته شده به نوعی عامل انفجار معرفی شدند اما بنا برگفت‌وگوی «حسین دادآفرین» مسئول سازمان اتشنشانی اردکان در تاریخ 30 تیرماه انجام گرفت، در اینکه کارگران قربانی در بروز این حاثه مقصر بوده‌اند تردیدهایی ایجاد شد. دادآفرین که خود بعد از این انفجار به عنوان کارشناس در محل انفجار حضور داشته است اظهارات رسمی ثبت شده توسط شهود را متناقض با گزارش کارشناسی حادثه تشخیص داده و در این گفت‌گو بابیان اینکه «حسب اطلاعات موجود در زمان وقوع حادثه 80 کیلوگرم مواد اتش زا مازاد بر کیسه‌های انفجاری مورد نیاز در انبار معدن نگهداری می‌شدند»، گفته بود: مطابق قانون نگهداری مواد آتشزا دار انبار باتون معادن ممنوع است، مواد انفجاری مورد استفاده نیز باید به اندازه نیاز توسط عوامل انتظامی به محل منتقل و مازاد آن نیز باید همزمان توسط عوامل انتظامی امحا شود.
صرف نظر از این بخش از سخنان آقای دادآفرین وی در ادامه همین گفت‌گو در رابطه با ادعای انداخته شدن کبریت نیمه افروخته به روی مواد منفجره می‌گوید: شاهدان در گزارش‌ها سرپرست جانباخته انبار را مقصر حادثه معرفی کرده و گفته بودند پرت شدن کبریت روشن روی مواد آتش زا منجر به انفجار شده است. اما در بازرسی مشخص شد این شخص ۱۷ سال سابقه کار داشته بنابراین بعید است شخصی با این سابقه کار اینطور ناشیانه رفتار کند. از طرفی به گفته کارگران معدن این شخص همیشه سیگار خود را نه با «کبریت» که با «فندک» روشن می‌کرده است.اردکان
رئیس سازمان آتشنشانی اردکان که در این گفت‌گو متعقد است دلیل اصلی بروز حادثه را باید در یک عامل بیرونی همچون اتصالی سیم‌های برق و یا برخورد ناخون لودر با کف سنگی لودر جستجو کرد، در ادامه سخنان خود حضور همزمان 5 کارگر در زمان حادثه را زیر سوال برده و می گوید: در زمان وقوع حادثه هر پنج کارگر داخل انبار بودند. این درحالی است که به طور معمول کارگران بعد از بسته بندی باتون‌ها، این بسته‌های آتش زا را دست به دست به محل انفجار منتقل می‌کردند و همیشه دو یا سه نفر از این کارگران در محوطه و مشغول جابجایی باتون‌ها بوده‌اند. اینکه چرا در آن زمان همه آن‌ها داخل انبار بودند هنوز مشخص نیست.
این مقام کارگری همچنین در گفت‌گویی که در تاریخ 21 مرداد ماه با ایلنا داشته، در خصوص پیگیری وضعیت این پرونده می‌گوید: اولیای دم کشته شدگان حادثه هنوز برای پیگیری پرونده و ثبت شکایت از عامل حادثه مراجعه نکرده‌اند، خانواده هر ۵ کارگر جان باخته در این حادثه ساکن استان زنجان هستند و به نظر می‌رسد بعد از گذشت چهلم کارگران، خانواده‌ها برای پیگیری اقدام کنند.
وی در این گفت‌گو می افزاید: آتش نشانی اردکان گزارش بررسی‌های خود از این معدن خصوصی را به پاسگاه نیروی انتظامی شهر «عقدا» و شهرداری این شهر ارائه داده، ‌ اما هنوز نتیجه‌ای از سوی این دو نهاد اعلام نشده است.
پایان پیام

==================================
سرمایه‌گذاران خارجی معدن در راه ایرانطبس2

http://www.mehrnews.com/detail/News/2355395

به نوشته خبرگزاری دولتی مهر درتاریخ اول شهریور93 آمده است : نایب رئیس خانه معدن از اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در پروژه های معدنی ایران خبر داد و گفت: سرمایه گذاران خارجی به محیطی ایمن و امن برای سرمایه گذاری نیازمند هستند.
به گزارش خبرنگارمهر، محمد رضا بهرامند در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تاکید بر حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن، گفت: حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن به شدت می تواند در ورود تکنولوژی و ماشین آلات موثر باشد.
وی افزود: تا زمانی که امنیت مد نظر سرمایه گذاران خارجی فراهم نشود نمی توان به حضور خارجی ها در ایران امیدوار بود و این در شرایطی است که امنیت تزریقی نیست و زمانی سرمایه گذاران در ایران حضور خواهند یافت که قوانین و مقررات به آنها اجازه سرمایه گذاری ایمن را بدهد.
نایب رئیس خانه معدن تصریح کرد: بنابراین باید بیش از هر چیز به امنیت سرمایه گذاری توجه ویژه ای کنیم.
بهرامند اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته از 25 مهرماه آغاز به کار خواهد کرد و در آن 50 شرکت خارجی از آلمان، ایتالیا، چین، ترکیه و سایر کشورهای اروپایی حضور دارند.
همچنین در ادامه محمد جعفر صادق پناه عضو هیات مدیره خانه معدن اجرای استراتژی بخش معدن را لازمه رونق این بخش دانست و گفت: از وزارت صنعت انتظار داریم آیتم های اصلی را در اجرای استراتژی بخش معدن مدنظر قرار دهد تا با تغییر مدیران و مسئولان دچار تغییر نشود.
وی تصریح کرد: توسعه بخش معدن نیازمند ارتقای زیرساخت های آن از جمله گاز و برق است که باید تهیه نقشه های مبنا و پایه ای بر اساس همین زیرساخت ها تهیه شود.
همچنین در ادامه بهرام شکوری با اشاره به اصلاح بسته خروج از رکود، گفت: بسته خروج از رکود در بخش معدن از سوی دولت اصلاح شد و حضور سرمایه گذاران خارجی در آن مورد توجه واقع شده است.
وی افزود: البته از جمله ایراداتی که به بسته خروج از رکود وارد بود در نظر گرفتن مالیات بر درآمد کالاهایی است که به اعتقاد دولت خام فروشی می شوند؛ در حالیکه ممکن است این بخش راه را به جایی برد که تولید به شدت کاهش یابد.
شکوری اظهار داشت: متاسفانه درک و فهم درستی از توسعه در کشور وجود ندارد و پیش از آنکه همه موانع را از سر راه برداریم در مورد خروج از رکود تصمیم گیری می کنیم.

1 پاسخ به “وبلاگ کارگری راه کارگر: بازداشت 5 تن از کارگران معترض معدن بافق و خانواده نیز به تحصن کارگران پیوستند و پیگیر ماجرا اند !/ گرد آورنده : امیر جواهری لنگرودی

  1. بازتاب: مهمترین محور های اخبار کارگری هفته از : امیر جواهری | سایت خبری راه کارگر

بیان دیدگاه